Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Rädda mig!


Ky

Rekommendera Poster

Skulle hjälpa min kusin att få Windows 98 + Norton. Insatallerade och allt gick bra, men modemet ville inte längre! Avinstallerade Norton igen och läste via hjälpruta hur man skulle komma tillbaka till Windows 95 och allt såg bra ut tills det började dyka upp anvisningar om att sätta i en diskett som tillhör ljudkortet(finns ej i paketet) och när man tar avbryt där kommer nästa anvisning om en diskett tillhörande modemet (finns ej i paketet), tar man avbryt där så säger en ruta "Filen Explorer.exe är länkad till Export. SHLWAPI.DLL:SHRegGetUSValueA som inte finns!!!!

Och där hänger den sig! Hjälper inte att starta om!Kommer inte förbi detta, så jag kan installera om Windows 95! Hur gör jag för att rädda vad som finns i hennes dator? Vill helst inte formatera om, för än jag sparat/bränt hennes filer. Man kan säga att jag ligger risigt till just nu!

Måste jag lämna den hos någon datorbutik, eller någon kan hjälpa mig?

Bästa hälsningar

Katarina

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan Stenström

Prova att ha CD:n till 95, som kanske följde med datorn när den levererades med Windows 95 så att den får de drivrutiner den är van vid. Installera Norton sist, eftersom det kan bråka med vissa programinstallationer. Har ni kollat att datorn motsvarar kraven för W 98? Är det en Compaq? Compaq kan vara besvärliga vid uppdateringar av operativsystemet. Jag har också varit illa ute när jag skulle greja med en sådan. Kolla vad det är för modem i enhetshanteraren som du når genom att högerklicka på Den Här datorn. Gå till driverguide.com och skriv "drivers", nästa "all" för att se om det eventuellt finns en drivrutin till det modemet. Om ljudkortet är separat och inte integrerat på moderkortet kan det vara bra att göra likadant med det. Troligen funkar 98, men vissa enheter på datorn vill inte vara med utan sina drivrutiner.

 

 

Hälsningar Johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du installerat 98 över 95:an? Isåfall, starta om datorn, tryck ctrl precis innan windowsloggan kommer. Välj felsäkert läge, gå in i kontrollpanelen, välj lägg till/ta bort och finns Win 98 där så är det bara att avinstallera.

 

Sen lägger du om 95:an över den gamla för att på så sätt reparera operativet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kommer inte in i felsäkert läge trots att jag trycker Ctrl. När datorn startar om så kommer Windows loggan och sen går den tillbaka till svart skärm med följande text:

Det går inte att hitta en enhetsfil som eventuellt behövs för att köra Windows eller ett Windows program

Windows registret eller SYSTEM.INI refererar till den här enhetsfilen, men den finns inte längre

Om du medvetet har tagit bort filen bör du avinstallera det accocierade programet

Om du fortfarande vill använda programmet bör du installera om det för att ersätta den saknade filen

turbovbf.vxd

trycker för att fortsätta och då kommer samma text igen och

wmaudio.386

trycker igen och då kommer samma text igen och

C:\WINDOWS\SYSTEM\VSHINIT.VXD

Trycker för att fortsätta och då fortsätter det att rulla på och sen kommer dessa uppmaningsrutor om att sätt i den och den disketten!

Hur ska jag komma in i felsäkert läge?

Hur ska jag kunna ominstallera 95:an

Tog bort 98:an via kontrollpanelens lägg till/ta bort innan jag gick tillbaka till 95:an precis som det stod i "Hjälp"!

Katarina

[inlägget ändrat 2003-02-15 12:39:03 av Katarina]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu kom jag in i felsäkert läge genom att trycka F8.

MEN, det ser likadant ut som tidigare!!

Samma uppmaningsrutor och felmeddelande.

Den är liksom kvar i Windows 95 installationen, har den bakgrundsbilden. Kommer inte där ifrån?

Kan man säga att den kraschat?

Kan man rädda något?

 

Katarina

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Börja bli desperat!

Felmeddelandet som först kommer lyder:

Fel vid programstart:

Filen SHELL32.DLL är länkad till Export

SHLWAPI.DLL:SHRegGetUSValueA som inte finns.

 

Kan jag gå in i DOS och fixa där ifrån?

 

Kan jag koppla ihop hennes burk med min genom "direktanslutning med kabel" och därifrån rädda hennes filer och sen formatera om?

 

Snart halshuggen!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Annars kan du säkert hämta en bootdisk från:

http://www.bootdisk.com

 

Var länge sen jag hade Windows95, men varför inte försiktigt prova med startdisketten från 98:an. Funkar det så funkar det, annars prova att hämta hem en bootdisk från adressen ovan. :)

 

 

---

/Stefan Eklinder

 

"Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det"

 

Jonas Ridderstråle

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag sliter mitt hår!

Efter mycket letande hittade vi hennes startdiskett plus en bootdiskett. MEN det hjälpte inte!

Den startar på startdisketten och jag kör installationsprogrammet, och det ser ut som det ska, men när man klickar på slutför och datorn startar om så kommer samma sak upp igen om att vissa enhetsfiler inte kan hittas och att man måste avinstallera det accocierade programet eller ominstallera det.

Alltså har inte ominstallationen av W 95 ersatt några saknade filer och eftersom jag inte kommer "in", kan jag inte avinstallera något heller!

Efter den texten så kommer windowsloggan och sen hänger den sig med "Fel vid programstart" -rutan precis som innan.

Vad gör jag?

Katarina

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Valde du att spara befintliga systemfiler? Isåfall gör om och välj att inte spara dom befintliga. En chansning, visst, men går det så går det.

 

Är du van vid dos, så ta dej till C:\windows\system, väl framme vid systemmappen, så skriv dir /p och se om filerna finns där. tänkte på .vxd och .386 filerna i första hand. Ta bort dom du hittar, som stör upstarten.

 

Annars ligger dom förmodligen i registret. Minns inte om man kan kan komma in där via dos, men andra kanske vet. Hjälper inget av detta så kanske du måste se sanningen i vitögat. Format.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är inte så van vid DOS, men jag vågar.

Hur ser jag att jag är framme vid system mappen?

Vilket kommando använder jag för att ta bort dom filer jag hittar?

Medan jag väntar på ditt svar provar jag ditt andra tips/chansning.

 

Måste tillägga att trots detta problem är det ganska roligt att få lite mer kunskap om "dessa datorer"!

Plus att få en sådan snabb hjälp, framför allt från dig Bure är verkligen inspirerande att verkligen försöka lösa problemet.

 

Katarina

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var ute och kollade efter info om DOS och registret.

Hittade två saker:

Att rädda ett kraschat register i DOS-läge:

regedit/c c:\regback\Backup.reg

 

Och

 

ÅTERSTÄLLA REGISTRET I DOS

Skriv: attrib -h -r -s system.dat

attrib -h -r -s system.da0

copy system.da0 system.dat

attrib -h -r -s user.dat

attrib -h -r -s user.da0

copy user.da0 user.dat

 

 

Vad tror du om dessa?

 

Godnatt!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skriv vid dosprompten om du står på c: cd windows, tryck enter.

När du är där, cd system och enter. Nu skriver du dir /p, enter igen och ser om du hittar filerna. Nu får du sedan trycka enter ganska många gånger, för det visas bara några åt gången.

Kommandot för att ta bort är del och filnamnet ifråga.

[inlägget ändrat 2003-02-18 06:20:05 av Bure]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Via DOS installerade jag Win 98.

Den startar med Win 95 och stänger med Win 98!

Men jag kom in och kunde spara hennes filer på disketter, så nu är allt frid och fröjd igen och nu formaterar jag om den.

Tusen tack för all hjälp, och hoppas på att få återkomma en annan gång!

 

Katarina

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...