Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

lite frågor...


pepino

Rekommendera Poster

Hur kan man byta MAC adress? Liksom det går iaf på vissa NIC men hur?

 

På min skola har vi ett "företagsnätverk" som Ms kallar det, om jag inaktiverar NetBios, kommer jag åt nätverksenheter då?

 

När kommer Ipv6 på riktigt? Ungefär när sitter jag här med en 128 bitars låååångt Ip?

 

Hur funkar IPX å var får jag tag i det? Går det smidigare å spela över det? Om admin spärrat typ cs kan man då spela över IPX då?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

IPv6 finns här och nu. Det enda som krävs är väl att ditt system stöder det... (se t ex www.freebsd.org, notera att i listan över speglar finns 5 st som kör över IPv6).

 

IPX är om jag inte missminner mig helt en uppfinning av Novell, som jag helst vill slippa se igen ;) Jag kan nog nästan garanterat säga att du inte kan köra cs över ipx.

 

MAC-adress kan bytas på en del nätverkskort, det kan göras under flera operativsystem.. På win2k går man till konfigurationen av nätverkskortet, välj "advanced" -> "network address", och knappa in den mac-adress du vill använda i "value"-fältet. Se till att inte välja en multicast-adress, se

http://www.iana.org/assignments/ethernet-numbers

 

Dock så har jag ärligt talat svårt att se någon anledning till att ändra mac-adressen...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men liksom det står ju vid start på cs att det har stöd för ipx, men det går inte bättre med det då?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CS har stöd för IPX men det fungerar ju bara i det lokala LANet eftersom routern som står mot internet på eran skola inte routar ipx trafiken (iallafall inte utåt) antagligen. Protokollet måste också vara installerat. I Cönter stor det alltid att den söker efter IPX men att det ibland inte fungerar.

 

IPX skall vara ett snabbare protokoll än TCP/IP men inte lika "routbart".

 

Tror för övrigt inte att du kommer åt nätverksresurser för att du inaktiverar NETBios.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...