Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ett modem - Två internetburkar


Sasja

Rekommendera Poster

För att dela ut internet till en annan dator via ett Windows-nätverk.

 

1. På vilket nätverkskort ska då själva internetutdelningen ske? På det kortet som får som har sladden till modemet väl?

 

2. Har "File And Printer Sharing for Microsoft Networks" något med detta att göra?

 

3. Finns det några kända problem med att få upp ett Windows nätverk mellan OS:ena Win 2000 och Win 95?

 

För jag får inte det hela att fungera... HJÄLP!

 

ONÖDIGT (?) FAKTA

Datorerna står 2 meter ifrån varandra med en korsad kabel mellan varandra. I Windows 95:an finns massa mysko nätverksinställningar som nätverksdrivrutiner som finns med alternativet "Avacerat läge (32- och 16-bitars) NDIS-drivrutin", "Realläge (16-bitars) NDIS-drivrutin" samt Realläge (15 bitars) ODI-drivrutin.

 

 

[inlägget ändrat 2003-02-14 19:52:59 av Sasja]

[inlägget ändrat 2003-02-14 19:54:35 av Sasja]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. På vilket nätverkskort ska då själva internetutdelningen ske? På det kortet som får som har sladden till modemet väl?

jo, det är på det kortet du väljer att dela ut.

 

2. Har "File And Printer Sharing for Microsoft Networks" något med detta att göra?

Nä, inte med möjligheten till att dela internet.

 

3. Finns det några kända problem med att få upp ett Windows nätverk mellan OS:ena Win 2000 och Win 95?

Hmm, nä inte egentligen. Kolla så att du kan ansluta tillvarandra genom NetBios..typ "\\win2k_datorns_namn"

 

Det är bara att sätta din win95´a som en DHCP klient, sen får den sitt IP av win2k datorn.

NDIS/ODI, är bara nån drivare från MS och Novell för att kunna binda lite olika protokoll till samma NIC.

Annars är det ett bra val att börja med ett rent kort på win95´an, att ta bort allt, och sen installera om kortet/protokollen...

 

Nått i stil med detta..:D

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur kollar man anslutningen till datorerna genom NetBIOS:en?

 

 

Jag tog bort samtliga protokoll m.m. från Nätverket för att sedan installera om nätverkskortet. Då kom följande saker upp:

Klient för Microsoft-nätverk

Klient för NetWare-nätverk

Realtek RTL8019 PnP LAN eller kompatibelt

IPX/SPX-kompatibelt protokoll

 

Då datorerna fortfarande inte hittade varandra la jag till TCP/IP-protokollet utan resultat.

 

Vad ska jag göra nu??? Fast IGEN! =(

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag lyckats med att den ENA datorn ser den ANDRA datorn men inte tvärt om!

 

Vad tusan beror detta på?

 

Har provat ändrat massa inställningar!

 

Vilket protokoll ska användas mellan datorerna?

 

Ska jag ge datorerna IP-nummer?

 

Ska jag använda mig av DHCP-namnupplösning på någon av datorerna?

 

Ska jag aktivera NetBIOSen över IPX/SPX?

 

Protkollen som används är inte döpta exakt likadant, på ena datorn heter den NWLink IPX/SPX/NetBIOS Compatible Transport Protocol medans på den andra heter så enkelt som IPX/SPX-kompatibelt protokoll. TCP/IP-protkollet heter på ena Internet Protocol (TCP/IP) och på den andra den enkla TCP/IP.

 

Datorer är *** i mig TOTALT värdelösa!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...