Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kraschad hårddisk


Perg

Rekommendera Poster

Hej.

Min IBM Deskstar 60GXP 60GB som jag har haft i 1.5 år började låta jättekonstigt härrom dagen och nu kommer jag inte in på den.

 

Finns det nåt jag kan göra för att rädda mina filer som är på hårddisken?

 

Mvh

 

Per

 

P.s. Alla klagomål på hur kassa IBMs hårddiskar är undanbedes. Jag har hört det förrut.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen hjälp, men lät diskarna som något som liknar något av detta?

http://ssddom01.hgst.com/hddt/knowtree.nsf/cffe836ed7c12018862565b000530c74/4b1a62a50f405d0d86256756006e340c?OpenDocument

 

IBMs, eller snarare Hitatchi Global Storage, deras DriveFitness Test kn väl enbart testa efter fel, inte reparera. Eller?

 

Du kan alltid ladda hem den härifrån:

http://www.hgst.com/hdd/support/download.htm

 

/T

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det lät inte som något av dom ljuden.

Det är mer intensiv laddning sen tystnad, om och om igen.

 

Typ...

 

Laddning, Laddning..........Laddning, Laddning........

 

Spelade in ett ljud...bortse från bruset det är min mic som e dålig.

http://hem.passagen.se/perg/hd.html

[inlägget ändrat 2003-02-14 14:34:08 av Perg]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ussch. Inget trevligt ljud. Tycker dock det har samma karaktär som en del av ljudspåren i min länk ovan.

 

Gissar att problemet har med huvudet att göra, att det skrapar i disken.

 

Tror inte att du själv kan rädda data från disken, tyvärr. Och du bör definitivt inte köra den mer, du riskerar att skada mer.

 

Vet inte hur IBM (Hitachi) är med deras garanti. Har du garanti kvar? Ingår det i den någon form av räddning av data? Finns andra här på E-forum som har krashcat IBM diskar - kanske de vet.

 

Och förresten - du sitter väl inte och grämer dig nu - för du har väl en backup på dina viktiga data?!

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 års garanti om man köpte disken innan 25:e november 2002, vilket jag gjorde.

 

Frågan är dock vad som händer när jag skickar in min hårddisk till IBM. Tror ni de på något sätt kan komma åt datan på hårddisken? Det vill jag absolut inte!

 

Per

 

[inlägget ändrat 2003-02-14 16:52:40 av Perg]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan är dock vad som händer när jag skickar in min hårddisk till IBM. Tror ni de på något sätt kan komma åt datan på hårddisken? Det vill jag absolut inte!

 

Visst kan dom komma åt din data på disken, om dom vill, det kräver dock en klinisk miljö och att dom flyttar över skivorna till en annan hårddisk, sånt brukar kosta mycket pengar (iaf hos IBAS) så frågan är om dom är så intresserade av din data. Kanske, om dom vill försöka komma på vad som är felet, så kollar dom på datan, men troligen slänger dom den bara.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... det kräver dock en klinisk miljö och att dom flyttar över skivorna till en annan hårddisk, sånt brukar kosta mycket pengar (iaf hos IBAS)...

 

Mjaa, har själv med ett enkelt handgrepp räddat en IBM (75GXP) genom att byta kretskortet och dragit åt några lösa skruvar i den.

Mao - i värsta fall behövs det inte mer för att komma åt datan från en "kraschad" disk.

 

Vet dock inte om detta var ett extremfall?

 

Mvh

-Cat

_________________________________________________

"Varför vara besvärlig

när man med lite fantasi kan bli helt omöjlig."

okänd

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mjaa, har själv med ett enkelt handgrepp räddat en IBM (75GXP) genom att byta kretskortet och dragit åt några lösa skruvar i den.

 

Där ser man:) Jag tänkte mest på om det var läshuvudena som börjat plöja på diskarna. Men onekligen ett bra tips när en annan hamnar i sån situation. Det var inget och löda och så? Använde du kretskort från en identisk hårddik eller funkar det med nån liknande?

 

[inlägget ändrat 2003-02-14 18:01:16 av Pentti H]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker inte det låter som att den skär på diskarna (än iaf, men det kanske kommer) mer som att den letar febrilt på samma ställe. Nu spekulerar jag hejvilt, men kom och tänka på ett gammalt kopieringskydd på vissa spel (när dom kom på disketter) där man lagt in ett skydd så att diskettstationen bara stod och tuggade på samma ställe när man (min kompis, min kompis!) försökte kopiera den. Kanske har sektorerna blivit så skadade att läshuvudet inte kan ta sig förbi?

 

För visst är det det här regelbundna ljudet som det handlar om, inte bruset eller det vinande ljudet (det är väl bara bakgrundsbrus?)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Där ser man:) Jag tänkte mest på om det var läshuvudena som börjat plöja på diskarna.

 

Jo, om det är på det viset så hjälper nog inga kretskortsbyten i världen antar jag... ;)

Med tanke på hur disken låter så är det nog inte helt otroligt att det är så. :(

 

Det var inget och löda och så?

 

Jo, jag har för mig att det var några lödpunkter. Det var ett tag sedan jag gjorde det så jag kan ha fel.

Oavsett så var det inga avancerade lödoperationer med tanke på hur rapplig min lödkolv är... :)

 

Använde du kretskort från en identisk hårddik...

 

Jupps. Killen hade fått två krashar i rad på samma typ av disk. Den äldre av dem hade han kvar.

 

...eller funkar det med nån liknande?

 

Vet ej. Men jag antar att det inte fungerar med tanke på att kretsarna skall kunna känna igen diskens specifika egenskaper, men som sagt - det är bara en gissning.

 

[red. stavar som en kratta...]

 

Mvh

-Cat

_________________________________________________

"Varför vara besvärlig

när man med lite fantasi kan bli helt omöjlig."

okänd

 

[inlägget ändrat 2003-02-14 18:32:38 av Cat]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittas disken i BIOS?

 

Mvh

-Cat

_________________________________________________

"Varför vara besvärlig

när man med lite fantasi kan bli helt omöjlig."

okänd

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om Pentthi H är närmre i sin gissning än jag, då kan det helt klart löna sig att köra DriveFitness test på disken. Ladda hem det från länken i mitt tidigare inlägg.

 

Det finns mer avancerade program, men de kostar pengar...

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

EXAKT det ljudet frångav sig min 75GXP. Se tråden: //eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=380954 . Löste problemet genom att köra "Erase disk" i DFT, och det har inte kommit tillbaka sedan dess.

 

Jag satte mig in lite djupare i vad som hänt med disken och det visade sig att det rörde sig om skadade kluster. Alternativet "Erase disk" är en s k "Zero-fill"-funktion (omnämns ofta felaktigt som lågnivåformatering).

Vad denna gör framgår delvis av namnet men den ändrar även i allokeringstabellerna så att de skadade klustren inte används. Varje ny hårddisk kommer med en liten del "reservminne" som används just om sådana här fel uppstår. Dessa adresseras ISTÄLLET för de skadade sektorerna, och på så sätt kan disken användas som vanligt igen.

Var dock på din vakt! Händer det att du måste göra sådant här ofta beror det ofta på tillverkningsfel och då ska disken lämnas in.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vad jag förstår kommer det ta bort all min data??

Vad har du att förlora?

Om du använder din garanti så blir du ändå av med din data.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tobbe14, vad jag förstår kommer det ta bort all min data??

 

Ja, all data försvinner.

 

Men pröva först om det funkar att köra "Sector repair". Antagligen försvinner inte problemet förrän du kör en "Erase disk", men du kanske iallafall kan komma åt disken och spara undan viktig data. I annat fall är det bara att bita i det sura äpplet...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag att det är lätt att vara efterklok, med det är ju väldigt smart att ta backup på viktig data

så slipper man hamna i detta läget.

 

//Roger

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har använt programmet R-UNDELETE då jag fick prob med min ruttna IBM-disk. När jag körde IBM/Hitachis program stod det att jag hade bad sectors som inte gick att fixa, utan jag var tvungen att göra en Erase Disk. Men det var "bara" C-partitionen som jag inte kom in på. Så jag körde disken som slave och körde R-UNDELETE som kom in på den felaktiga partitionen och kunde rädda undan data. Efter detta körde jag Erase Disk, o sen rapporterade programmet inga fel. Men jag hade ett jävla högt ljud från disken i alla fall, så den är inskickat på garantin.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Perg!

Exakt så där lät min oxå, körde "CHKDSK"-kommandot i reparationskonsolen på XP-CD'n.

Det gick att återfå det mesta på disken som för tillfället kördes som slave.(Kör du operativsystemet på din, kan jag med största sannolikhet säga att det inte kommer att starta sedan, kör då disken som slave under ett annat OS).

Alokeringstabellerna var det som rasat (det som visar vart filerna ligger på skivorna), så en massa filer hade hamnat i "System Volume Information" mappen med nytt namn och ändelse.

Med en hel del pill och flyttande fick jag till det mesta, många filer förblev dock skadade.

Lycka till!

p.s. Jag fick en ny 120GXP efter låång väntan (ca:2månader), visade sig att det va en renoverad sak enligt en etikett på den..men,men aldrig mer IBM diskar iallafall. d.s.

 

[inlägget ändrat 2003-02-18 05:06:45 av Niklas Nyfiken]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...