Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Läsk


Magnus Lindqvist

Rekommendera Poster

Vad jag framför allt minns är tiden runt 1973-77 då vi fortfarande hade "läskbilen" en gång i veckan, ( som inte behövde en melodi för att locka till sig ungarna då man nästan kunde ställa klockan efter chauffören.

 

RC Cola & Cuba Cola var favoriterna då och jag vill minnas att han till och med hade svagdricka på de gamla 5 & 10-liters flaskorna. Usch ja...det var då dé ;o)

 

"Snabbmakaroner avrådes ifrån, de blir alltid för mjuka. Har man tid att leva, så har man tid att koka riktig pasta!"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk du, det kommer jag oxå ihåg. Och alla kill-kompisar ville sommarjobba där för de fick gratis läsk.

------

Lena Marie

"Jag vill inte passa in - jag vill passa på!"

(Cecilia Frode:s Ängelen)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi är ena gamla reliker *SKRATT. Tur att det fanns färg-TV annars skulle man trott att det var 20-talet vi pratade om ;o)

 

"Snabbmakaroner avrådes ifrån, de blir alltid för mjuka. Har man tid att leva, så har man tid att koka riktig pasta!"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det fanns bara två kanaler. Kommer du ihåg Tant Maude och hennes marsvin? Var väl tillsammans med Tant Anita och Televinken de enda barnprogram som fanns. Eller börjar jag blir senil? *ler bekymmrat*

------

Lena Marie

"Jag vill inte passa in - jag vill passa på!"

(Cecilia Frode:s Ängelen)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tur att det fanns färg-TV annars skulle man trott att det var 20-talet vi pratade om

 

Hmm, vi skaffade färg-TV först 1974 ;)

 

[inlägget ändrat 2003-02-14 16:35:14 av SYS 64738]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, vi skaffade färg-TV först 1974 ;)

Ähum...skrev 73-77 *blink blink*

 

Kommer du ihåg Tant Maude och hennes marsvin? Var väl tillsammans med Tant Anita och Televinken de enda barnprogram som fanns

Tant Maude minns jag inte, däremot Anita & Televinken. Sedan får man inte glömma magasinprogramens sagoberättare:

John Blund

Drutten & Gena

Misse & Mojje, ( vill minnas att de hette så ).

 

Fablernas Värld gick på den tiden, det var suveränt!

Suck ja...och i den vevan fanns också Beppes Godnattstund...dé vá tider dé

 

"Snabbmakaroner avrådes ifrån, de blir alltid för mjuka. Har man tid att leva, så har man tid att koka riktig pasta!"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, vi skaffade färg-TV först 1974 ;)

 

Då skaffade vi en videobandspelare. Minns ni Video 2000? Philips variant av video. Samma som ett kassetband. Videobandet kunde vändas, 4 tim på var sida! Sätt två ordinära videobandspelere brevid varandra och två stycken ovanpå dessa så har du storleken på apparaten. *ler*

 

Bosse

 

"Mappen är tom, vill du kontrollera innehållet?"

 

"Det du inte gör idag kan du göra imorgon... utom att besöka http://www.bamh.just.nu det måste du göra idag!"

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beppe:-) Hungran och Sigrid!

*NOSTALGI* Knallpulverpistoler och ollonpistoler var de enda vapen ungarna brydde sig i förutom medeltidssvärd och pilbågar.

Min första LP-skiva (jag var 12 år) var Lill Linfors "En man i byrån" Fick den av mamma.

------

Lena Marie

"Jag vill inte passa in - jag vill passa på!"

(Cecilia Frode:s Ängelen)

 

 

[inlägget ändrat 2003-02-14 16:52:13 av Lena Marie]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, vi skaffade färg-TV först 1974

Dagens ungdomar undrar då vilken färg TVn hade eftersom de aldrig upplevt svart/vit TV och inte förstår vad färg-TV betyder.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

* Knallpulverpistoler och ollonpistoler var de enda vapen ungarna brydde sig i förutom medeltidssvärd och pilbågar

 

Tacka vettja Ärtrören, snyggt avplockade från morsans galgar i en strid ström (dessa hade tendensen att brytas av och juh kortare rör desto sämre sikte) tills morsan fick köpa nya galgar då alla kläder låg på golvet.

 

*ler*

 

.Morpheus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ärtrör av den modellen var länge sedan jag såg.

------

Lena Marie

"Jag vill inte passa in - jag vill passa på!"

(Cecilia Frode:s Ängelen)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Minns ni Video 2000?

OH JAA...faktiskt ett bra system som Philips klantade bort! Bättre bild & ljudkvalité än VHS

 

Knallpulverpistoler och ollonpistoler var de enda vapen ungarna brydde sig i förutom medeltidssvärd och pilbågar

Ja, sen så kom flickorna in i bilden och siktet ställde in sig där det inte finns några ögon...usch ja...

 

Min första LP-skiva (jag var 12 år) var Lill Linfors "En man i byrån" Fick den av mamma

Pinsamt nu, men min första var en svensktoppsskiva med Pekka Langer som "DJ"...HUA...

 

Hungran och Sigrid...Ärtrör

Glöm inte att slangbellan fanns fortfarande då...HEHE Och nyponbuskarna rensades på höstkanten och man spetsade nyponen på grenar och skjöt iväg mot intet ont anande förbipasserande...( det är väl preskriberat nu va ? ) ;o)

 

 

"Snabbmakaroner avrådes ifrån, de blir alltid för mjuka. Har man tid att leva, så har man tid att koka riktig pasta!"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dagens ungdomar undrar då vilken färg TVn hade eftersom de aldrig upplevt svart/vit TV och inte förstår vad färg-TV betyder.

Så sant, men det finns inget som slår de gamla svartvita rullarna från 1930-60!

 

"Snabbmakaroner avrådes ifrån, de blir alltid för mjuka. Har man tid att leva, så har man tid att koka riktig pasta!"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi skaffade inte video förrän kring 1980, en Betamax som var det stora formatet då, fanns massor av betamax-filmer men väldigt få VHS-filmer så valet var enkelt. ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Guldus har ju börjat säljas igen i vissa delar av landet, minns den från min barndom på 60-talet.

En annan från den tiden var Portello (körsbär),som också har börjat säljas igen.

Den fanns dock inte med på din sida

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anita och Televinken har jag träffat =)

Om jag inte minns fel så känner mormor och morfar Anita, eller åtminstone gjorde på den tiden. Jag var inte alltför gammal då så jag kommer inte ihåg några detaljer...

 

 

~ Stefan ~

 

"Ingen kan hjälpa alla men alla kan hjälpa någon."

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och nyponbuskarna rensades på höstkanten och man spetsade nyponen på grenar och skjöt iväg mot intet ont anande förbipasserande...( det är väl preskriberat nu va ? ) ;o)

 

Mitt minne är att killarna smulade sönder nyponen(skulle vara den runda sorten) och stoppade innanför tröjan. DET är inte preskriberat :-( *asg*

 

------

Lena Marie

"Jag vill inte passa in - jag vill passa på!"

(Cecilia Frode:s Ängelen)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OH JAA...faktiskt ett bra system som Philips klantade bort! Bättre bild & ljudkvalité än VHS

 

Det finns väl fortfarande ingen VHS som kan snabbspola bilden utan störningar? Det kunde Video 2000 från början! Det var dessa hyrfilmer på VHS som översvämmade marknaden som blev Video 2000 död.

 

Bosse

 

"Mappen är tom, vill du kontrollera innehållet?"

 

"Det du inte gör idag kan du göra imorgon... utom att besöka http://www.bamh.just.nu det måste du göra idag!"

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt minne är att killarna smulade sönder nyponen(skulle vara den runda sorten) och stoppade innanför tröjan. DET är inte preskriberat :-( *asg

Hmm...vi var inte så elaka, vi var gentlemän redan då...( du ser inte att jag korsar fingrarna bakom ryggen eller hur? ). ;o)

 

"Snabbmakaroner avrådes ifrån, de blir alltid för mjuka. Har man tid att leva, så har man tid att koka riktig pasta!"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dagens ungdomar undrar då vilken färg TVn hade eftersom de aldrig upplevt svart/vit TV och inte förstår vad färg-TV betyder.

Jag tycker det snarare verkar tvärtom med tanke på alla som har problem med att få färg från TVout. ;)

 

Andersson

--

Faran är inte att datorerna börjar tänka som människor, utan att vi börjar tänka som de.

Sydne J. Harri

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...