Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Novell och XP


JT The Beast

Rekommendera Poster

Jag undrar en sak när det gäller novell med DLU inloggning på XP datorn. NTuser.dat filen är ju den som bestämmer XP:ns rättigheter i windows miljön. Vi har några flitiga elever i skolan som har lyckats byta ut denna fil mot en engelsk NTuser.dat fil med lite mera rättigheter än vad vi har tänkt oss. Jag undrar hur man skall kunna stoppa detta. Eleverna har säkert laddat ner något program som byter ut denna fil så jag undrar var man skulle kunna hitta ett sådant program.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Hej!

 

I user policy-objektet finns det något som heter "Always update when NDS authenticate" (eller något liknande). Jag tror den ligger under Desktop Settings. Sätt en bock i den rutan så ska policyn laddas ner varje gång eleverna loggar in.

 

Ev. skulle du kunna köra med s.k. mandatory profil. Kommer inte ihåg exakt men... Gör iordning en profil som du vill ha den, kopiera den till en katalog på servern, döp om ntuser.dat till ntuser.man. Tilldela användarna endast Read och Filescan rättigheter till katalogen. Peka om användarnas policypaket att ladda profilen från den nya katalogen.

 

Profilen ska då laddas ner när användarna loggar in, men kommer inte att kopieras tillbaka till servern. Eftersom eleverna inte har rättigheter till profilkatalogen på servern kan de inte byta ut ntuser.dat

 

 

 

Mvh

 

Marcus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...