Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

SDRAM i gammal dator...


ms_a

Rekommendera Poster

Har en gammal dator med MSI moderkort (som kan ta både EDO och SDRAM) och AMD k-6 233 mHz samt 64 MB edo. Tänkte utöka minnet till den så ungarna vill använda den (så jag kan sitta på den snabbaste :) men stötte på patrull..

Enligt killen på dataaffären så kan man inte köpa ett sdram 128 MB pc 100 därför att sdramplatserna bytt storlek och sådeles inte skulle passa i min gamla burk?? va???? stämmer det??? vore jättetacksam för gurusvar :) och om det stämmer... var i hela friden får man tag på ett gammalt sdram och vad kallas den gamla varianten??

 

ms_a

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror att det är såhär:

Du kan inte blanda EDO och SDRAM, du får köra det ena eller det andra men inte båda samtidigt.

 

EDO är för 5V

 

SDRAM är för 3.3V men finns för 5V

 

Det ska finnas en "tand" i sockeln för SDRAM som säger om den är avsedd för 5V eller 3.3V

 

Vanligt SDRAM (även 133) ska fungera bra, flasha med senaste bios bara. När du ändå är där och hämntar bios så kan du plocka ner manualen oxå. Där står om den stödjer K6-2 500MHz. Om så är fallet så kanske du kan hitta en billig sådan någonstans (typ www.pricerunner.se). Har du chipset VIA Apollo så kan du nog vänta dig problem med spel. Fel typ av RAM som kan brinna, ska inte passa i sockeln, tanden i sockeln ska passa i jacket i minnes bricka...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

är helt på det klara med att det inte funkar att blanda edo (5 V platser)och sdram (3.3V platser)samt att mitt moderkort (med sista uppdateringen av bios från -99!) klarar 266 mHz sen är det stopp...(har manualen kvar:)

vad jag vill veta är om storleken på sdramplatserna har förändrats över tid? om gamla moderkort har mindre/större (i storlek alltså)sdramplatser än de moderkort som tillverkas för sdram pc 100/133?? för så sa han i datoraffären..

annars är ju allt bakåtkompatibelt..varför inte sdram??

 

 

ms_a

 

[inlägget ändrat 2003-02-13 21:19:22 av ms_a]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Humm, kanske ett missförstånd, "gammla" minnen hadde 72 pinnar (sím,vissa edo) Nya har 168 sdram,

 

Kolla med dustin de har, kan ordna minnen

 

WWW.dustin.se

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack .. Jag tolkar dej som att en sdramslot sett likadan ut på alla moderkort sen den typen av minne introducerades och jag ska kolla Dustin :).

Om man är kvinna och över 30 så förväntas man inte ha några kunskaper när det gäller hårdvaruinnehållet i en dator och det irriterar mej...

 

ms_a

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Om man är kvinna och över 30 så förväntas man inte ha några kunskaper när det gäller hårdvaruinnehållet i en dator och det irriterar mej..."

 

Ja, men de ju sant :)

 

Eller, snarare så att säljare i många lägen uppträder som om kunden inte kan något...

Tycker fö själv att det är mer besvärande med unga inivider som "tror" sig kunna "allt"... Fast de bara "svamlar".. Ofta grabbar...

 

Fö, KAN det vara lite tjurigt med minnen till äldre datorer för även om det passar fysiskt, så är det inte säkert att det fungerar för det.

 

Köpte själv till en "äldre" maskin nytt minne. sdram. 256 mb. Det visade sig att datorn bara hittade 128 mb: Bytte detta minne med en annan dator, 256 mb även det men från en annan tillvärkare. Och se då fungrarade det i båda masinerna.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

""Om man är kvinna och över 30 så förväntas man inte ha några kunskaper när det gäller hårdvaruinnehållet i en dator och det irriterar mej..."

 

Ja, men de ju sant :)" Ja och du ska veta att det är ett h*vete att försöka leva upp till dom förväntningarna :)

 

Jag vet att det kan vara svårt med minnen till äldre moderkort, det jag har stöder 256 ram men bara om du har 128+128 och inte 1 st 256. Det var ju därför jag skulle handla det där jag bor och inte online så jag kunde byta till nåt annat skoj om det inte funkade..

 

Tack för hjälpen iaf :)

 

ms_a

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lycka till, hoppas du finner en säljare som kan hjälpa dig.

 

Har du provt att maila dusin? de brukar vara hjälpsamma och kunniga (Ska sluta tjata Om dustin) :)

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...