Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Problem med vanliga rättigheter.

Johan_P

Recommended Posts

Hej! Jag har ett problem med rättigheter i XP. I ett nätverk med 150 datorer vill jag inte att alla användare ska vara ”lokal admin”, detta för att minska mängden fippel med saker dom inte ska pilla på och för att dom inte ska installera spel och spyware.

Tyvärr så finns det program som måste öppnas med ”lokal admin” rättigheter för att fungera, scanner program bland annat.

Hur kan jag permanent sätta att vissa program ska öppnas som lokal admin?

Jag har tittat lite men inte hittat något, det verkar osannolikt att jag är ensam om en så enkel grej. Microsoft support visste inte…

Tror inte det går... däremot så borde det räcka att ta reda på vad det programmet behöver för rättigheter, och ge dem de rättigheterna. Kontakta utvecklaren av programmet.

Cioa,

Anders

Tyvärr så finns det massor med program gjorda av nt/w2k/xp okunniga/ointresserade som kräver fullständiga rättigheter till allt eller inte förstår att det kan finnas fler än en användare på burken. Ibland går det att komma runt genom att leta rätt på vad programmet försöker göra och tilldela de rättigheter som behövs tex skrivrättigheter i c:\program\scannerprogram\tempscan. Men det funkar inte alltid, då återstår en kontakt till deras support eller byta program.

Måste i alla fall säga att du kör väldigt knepiga programvaror i så fall. De flesta gånger det dyker upp problem för mig är oftast vid installation av olika programvaror att man saknar behörighet, men ej när programmen ska köras. Har över 800 programvaror som fungerar helt smärtfritt så du måste varit duktig på att pricka just dem som är krånliga eller så har du ett annorlunda uppbyggt nätverk. ;)

mvh,

Marcus

Det räcker att prova att köra Msoffice 97 på xp som vanlig user inte ens det går!! Microsofts egna alltså.

Det kallar jag bakåt kompabilitet.

Problemet bottnar nog i att fler och fler drivrutiner till scanners och skrivare inte bara är drivrutin utan också en liten ”rockvideo” i reklam / pedagogiskt syfte. Scannern är en Agfa Snapscan 1212u och var vanlig för 1år sedan (man kan tro att Agfa skulle kunna detta med scanners). Drivrutinen är 9.1MB och mycket pedagogisk för användaren.

Hade det bara varit en så hade jag inte besvärat er med detta, men det är många och framförallt så är det inte så lätt att lära användarna att använda nya scanners. Problemet kommer nog att omfatta andra program.

Jag har prövat att ge ”vanlig användare” fulla rättigheter i ”c:\program files” men det har dom redan som standard (har jag fel här?). I övrigt är installationen så ren som möjligt (för att vara en compaq).

Jag är ganska ny på XP men hoppades att det skulle finnas ett sätt för admin att ”adla” en programvara, så att den körs med ”system rättigheter” även för andra användare...

Det är ju precis vad den här säkerhetsmallen comptsw gör den höjer användarens rättigheter/programmets rättigheter jag had jätteproblem med t.ex office 97 i början lägger man till den o konfar på rätt sätt så körs alla program med högre rättigheter när en vanlig user är inloggad, det påverkar inte userns andra rättigheter dvs det är helt ofarligt att köra så det ger dig som administratör mindre problem

Jo tack, men jag fattade inte hur... så jag frågade en kollega som frågade en x-pert som inte lyckades med att få det att fungera. Nu ska jag titta mer på detta (här får du en poäng till i alla fall).

Kör visserligen lite blandade uppsättningar av operativsystem på min arbetsplats. Har aldrig haft några problem med att köra Office 97 som en vanlig användare utan lokal administratörs rättighet på en Windows XP klient. Men allt hänger väl på hur ens nätverk är uppbyggt med rättigheter etc. ;)

mvh,

Marcus

Nej men i office 97 får man inte alla funktioner t.ex stavningskontroll i Word, mallar för presentationer i PP osv små fel som microsoft inte bryr sig om.

Det finns visserligen fixar för en del av felen men det finns inte för alla då är det enklare att lägga in den här compatswmallen det man får då är ju att förhoppningsvis problem med andra program inte uppstår.

Maila mig för en beskrivning hur man gör.

Åhh, tack men jag kan inte se din e-postadress.

Hur som helst så kan du nå mig på netrunner@bostream.nu (obs temporär adress).

Tack på förhand...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...