Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

APPLE revolutionerar igen !!!!


Victor Akell

Rekommendera Poster

Klas Karlsson

Kanske det Petra men om du var färgblind (1 av 10 personer är delvis eller helt färgblinda) så blir det svårare.

 

Plus och minus ger väl en vink om att de betyder mer och mindre, men jag tolkar de iallafall som zoom in och zoom ut, och skulle bli väldigt överraskad om fönstret minimerades på en gång av ett tryck på -.

 

Grunderna i all människa datorinteraktion säger iallafall att "färger skall ENDAST användas för att FÖRSTÄRKA".

 

AQUA, inte popgruppen alltså, ser ialllafall ballt ut. Skönt att se lite nya tag. Det går väl hand i hand med Apples iMac design, datorer skall inte vara gråa och trista, och nu inte heller OS:et.

 

Frågan är om detta os inte är mer riktat till hemmaanvändare dock...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klas, nu är det ju så, om du kikar noga på de quicktime filmer som Apple släppt på de olika funktionerna i Mac OS X Client att det är inte bara färgade knappar utan när man för musen över de olika knapparna får man dessutom symboler.

 

X för stäng

- för minimera

+ för expandera

 

Det borde väl en färgblind också kunna se?

 

Petra

 

PS, har förresten förstått att det är bara män som är färgblinda, stämmer det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klas Karlsson

Om du kollar i mitt förra inlägg så nämner jag även symbolerna där...

 

Och x för stänga är väl vedertaget men som jag sa så tycker jag funktionen i de andra är lite luddig att tolka.

 

Nej det är inte bara män som är färgblinda, men jag har förstått att det är vanligare bland män. Fast jag kommer inte ihåg var jag läst det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Gustavsson1

Om innebörden i + (plus) och - (minus) är svår att tolka föreslår jag en komvuxkurs i matte ;-)

 

Skämt å sido, jag fattar inte varför det skulle vara mindre logiskt med plus (utöka, göra ngt större) och minus (minska, göra mindre) än iconen i dagens MacOS, eller för den delen, iconerna i Windows (3 - 2000)?

 

mvh

Erik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klas Karlsson

Du sa det just "plus (utöka, göra ngt större)"

 

Det är ju inte det plus gör. Utan + Maximerar (fullskärm) enligt vad jag har förstått.

Som jag sa så tolkar jag det som dig (+: öka storlek ett steg, resp. -: Minska storlek ett steg)

 

Om det är det som symbolerna gör, så Grattis AQUA, en bra funktion med tydliga knappar.

Sedan kanske man kan dubbelklicka för att få fullskärm resp minimera helt.

Det vore en bra sak.

I så fall är jag nöjd.

 

Och vad beträffar färgerna. Det gör inget att det är färgglatt det är bara trevligt, bara det finns symboler som markerar funktionen.

/Klas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...