Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Mailen försvinner ut i cyberrymden ?????


amsa01

Rekommendera Poster

Hallå

Har precis installerat Win Xp Pro på en helt ny dator.

Har även installerat Office XP och en del övriga program (Nero, Acrobat reader mm)

 

Mitt stora problem är att Outlook express inte alls fungerar som det ska.

När jag skickar ett mail till det installerade kontot kommer det till inboxen precis som det ska. Men byter jag sedan mapp eller stänger Outlook Express och öppnar det igen är mailet borta. Fullständigt försvunnet.

Likadant om jag skickar ett mail. Mailet lägger sig i utkorgen (Jag har valt att det ska skickas direkt) och verkar ligga kvar där, men när jag klickar på Utkorgen är det borta och finns inte heller i Skickat-mappen. Det har också bara försvunnit.

Ibland när jag ska skicka ett meddelande och har skrivit det och klickar på skicka så får jag ett meddelande om att meddelandet inte kan skickas (Eller något åt det hållet.)

 

Det verkar alltså vara något rejält fel med Outlook Express. Har rensat hela partitionen och ominstallerat hela operativet en gång till utan resultat. Har uppgraderat till alla de senaste uppdateringarna från Windows update utan resultat.

 

VAD GÖR JAG ?

 

Kan också nämna att jag försökt att via återställningsprogrammet på Win XP-cd:n föra över gamla mail från en annan dator med Win 98 till den nya datorn med Win XP, och då fick jag över alla mappar men alla var tomma.

Verkar som alla mappar töms så fort dom får något innehåll.

 

Har läst något om att man skulle gör någon uppdatering innan man använde sig av återställningsprogrammet som finns på XP-CD:n. Någon som hört något om det ??

 

PANIK... HJÄLP

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Installeras inte Outlook (alltså inte express-varianten) med Office? En vild gissning är i så fall att det uppstår någon slags mystisk krock.

 

Har du testat med att använda Outlook för mailhantering? Nu kanske du har valt att inte installera Outlook med Office. Då faller givetvis mina spekulationer...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Riktigt att Outlook installeras med Office om man valt det, men det har jag inte så som du säger så faller den teorin. Jag har använt Outlook Express (Även med Outlook i bakgrunden) i alla år och med Win95, 98, 2000 och XP(På andra maskiner) och aldrig sett något liknande problem.

 

Är lite inne på att det kan ha något med överföring av gamla mail till den nya burken. Kommer inte ihåg om jag testade Outlook Express innan jag försökte överföra dessa.

 

Alla tips är välkomna

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske dags att pröva en ny mailklient? Det mesta brukar snurra igång när man väljer att ominstallera hela operativsystemet men icke i detta fallet tydligen.

 

En e-postklient som kan vara värd att testas kan vara Foxmail. Snyggt och litet(2,3MB) men ändå kraftfullt e-postprogram. Stödjer både POP3 och Hotmail. Finns att hämta på http://www.webattack.com

 

Hemma kör jag både Outlook och Outlook Express på Windows XP PRO utan några som helst problem. Mystiska krockar mellan dem har jag aldrig hört talas om tidigare. ;)

 

mvh,

Marcus

 

[inlägget ändrat 2003-02-14 15:42:56 av RiceMan]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror att jag nu lokaliserat felet till antivirusklienten.

Efter ominstallation (igen) och tester dyker problemen upp när antivirusklienten installerades.

Tror att det är den i samband med något annat (Hårdvara eller softvara. Misstänker tangentbordet, då det är en riktig superduper-grej med en massa specialknappar

 

Har bytt antivirusklient nu och det verkar fungera bra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...