Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Två datorer, ett internetabonnemang


Pinsir

Rekommendera Poster

Har två datorer med XP Home på ena datorn och win 98 på andra.

Nu har jag en hub, två nätverkskort samt TP-kabel men hur gör jag om jag vill att båda datorerna ska kunna prata med varandra samt att man ska kunna gå ut på internet med båda maskinerna samtidigt?

Har ett ISDN-abonnemang hos Telia

Tacksam för svar

/Thomas

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det du har räcker inte. Du får nämnligen bara uppträda som en dator mot Telia. Två sätt som du kan lösa det på enligt mig (det finns flera):

 

1 Skaffa en sk bredbandrouter (själv har jag en D-Link DI-804 men det finns andra) som du sätter in i stället för din hub. Från denna går en TP-kabel till respektive PC och en TP-kabel till ditt ADSL-modem. Med detta så får du en enkel typ av brandvägg (du bör komplettera med mjukvarubrandvägg på respektive dator (ZoneAlarm är gratis)) och samtidigt ett lokalt nät som är dolt från internet. Båda dina maskiner kan använda internet oberoende av varandra. Kostnaden är mellan 500 och 1000 kronor.

 

2 Skaffa ett nätverkskort till som du sätter i den ena datorn och kopplar med en TP-kabel till ADSL-modemet. Sedan använder du den inbyggda funktionen för internetdelning (ingår i XP och 98SE). Denna lösning blir billigare men du får nackdelen av att den datorn som är kopplad mot ADSL måste vara igång för att den andra ska komma åt internet.

 

Jag rekomenderar alternativ 1.

 

---/samoht

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Christian Wallin

Pinsir, har du ett ISDN modem eller en ISDN router (hur ansluter du din dator till ISDN "burken", via en serieport eller via en ethernetport).

 

Ansluter du via en serieport rekomenderar jag att du har ISDN anslutning till datorn med XP home och sedan aktiverar Internetdelning. Det finns en "wizard" som i princip är självförklarande om hur man gör. Sök i windows hjälpen för mer info.

 

Har du en ISDN router kan du t.ex. göra som samoht föreslår.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte vill köpa någon router och sånt så finns det programvara som kan göra det möjligt. Titta på wingate som finns att hämta från download.com.

 

Gunte

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...