Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Temp på CPU


seattle

Rekommendera Poster

I helgen smällde jag på en tyst och temperaturstyrd kylfläns/fläkt (och som även påstås vara effektiv) på min processor och isolerade datorn med dämpmatta (som används till bilar, köpt på Mekonomen).

 

Min processor är en AMD T-bird 800MHz och ligger nu konstant på 58 grader. När den jobbar extremt hårt så kan tempen öka till 62-63 grader, men efteråt sjunker den ner till 58 grader igen.

 

Är detta för hög temperatur? Jag har för mig att innan jag isolerade chassit så låg tempen runt 51-52 grader.

 

Nån som vet? Är det för mycket för en T-bird-processor?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du kan nog köra med den tempen AMD T-bird var ju en av de varmaste cpu som gjorts

 

att få ner tempen är ett bra sätt att få in så kall luft som möjligt i datorn

 

detta görs på detta vis först måste du få ur all varm luft alltså fläktar som sitter högt i lådan blåser ut den varma luften fläktar som blåser in luft långt ner i lådan

 

ofta behövs ej in fläktar utan man klarar sig oftast med att få ut luften.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Ja det är bra med fläktar som blåser ut/suger in, men tänk på hur uppbyggnaden av lådan är också..

i mitt fall hindrades kalluft nerifrån att komma ens i närheten av cpun bl.a pga. grafikkortet som satt ivägen.

 

tempen sänktes inte det minsta på cpun med en fläkt som blåste in i bottnen, och 2 som sög ut i toppen, däremot sänktes moderkortets temperatur med flera grader.

 

Beroende på var din cpu och andra delar sitter kan det vara bra att ha sidoplåt med en fläkt som blåser rakt in på cpun.

Till en del lådar finns det färdiga sådana väggar att köpa, annars kan man sätta dit en fläkt själv, det gjorde jag och det hjälpte mycket.. min AMD 1.4 ligger på runt 40 med den fläkten på, stänger jag av den går den upp i ca 50 grader .

 

 

*Admin på Computer Community*

http://nexxuz.jensite.com

 

[inlägget ändrat 2003-02-12 13:50:18 av Nexxuz@jensite]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beroende på var din cpu och andra delar sitter kan det vara bra att ha sidoplåt med en fläkt som blåser rakt in på cpun.

Till en del lådar finns det färdiga sådana väggar att köpa, annars kan man sätta dit en fläkt själv, det gjorde jag och det hjälpte mycket.. min AMD 1.4 ligger på runt 40 med den fläkten på, stänger jag av den går den upp i ca 50 grader .

 

Kanon att veta...

 

Jag funderar på att göra som dig, sätta en fläkt i sidoplåten för att sänka tempen rejält.

 

Nu ligger min cpu o kör på 58 grader. Den ska väl tåla det, men den mår ju bättre med lägre :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

ja visst gör den det..

Kan ju testa först med en utfläkt och en infläkt och se vad som händer.. är bra att säka lufttempen i övrigt i lådan också.. hjälper det inte så kan du ju sätta en i sidoplåten..

 

det kan ju låta en del, men köper man bra fläktar och kanske kör dom på 7 volt istället för 12 så brukar det vara rätt tyst

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men var ska man sätta in- o utfläkt egentligen?

 

Nu har jag ju bara datorns ordinarie fläktar (cpu, gpu och nätaggregat).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vad har du för låda?

i min Aopen HQ08 finns det plats för en fläkt längst ner i fronten, och plats för 2 fläktar högst upp i baken på lådan..

de flesta lådor har färdig plats för åtminstone 2 fläktar.. har inte din det blir det svårare, att såga ut hål i plåten och så..

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan tyvärr inte namnet på min låda... jag valde mellan en Aopen HQ08 och den jag nu har... ett företag i Göteborg som plockar in dessa!

 

Den är något större än din låda. Som sagt, tyvärr kan jag inte kolla den nu då jag är 22 mil hemifrån :(

 

Men eftersom det är en så stor låda så borde det finnas plats till alla möjliga sorters attiraljer, eller?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

haha tur att du itne hade dom färgerna ;)

 

men om man kolla insidan så ser man att du har plats för en fläkt i fronten där nere, och en högst upp där bak.. (B1 och B2 på bilden...)

 

den i fronten bör suga in luft och den i baken blåsa ut..

du har ungefär samma låduppbyggnad som jag, men beroende på var på moderkortet din cpu kan du få tillräckligt med kallluft till cpun med bara dessa 2 fläktar..

 

[Edit] Ja nog får du plats med attrilajer alltid :) .. tycker min är stor, och där har jag tryckt i en hel del.. även vattenkylning på g..

men den blir ju inte smidigare att flytta direkt :)[/Edit]

 

[inlägget ändrat 2003-02-12 14:48:26 av Nexxuz@jensite]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

aaaa... tack! Det ska jag testa, en in fram o en ut bak!

 

Har du några tips på bra fläktar man ska ha? Papst? är det 60 millimeters man ska ha till sånt här? Eller det kanske är större till detta ändamål?

 

Det borde väl finnas färdiga strömkablar i burken för det här ändamålet...?

[inlägget ändrat 2003-02-12 14:49:43 av seattle]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja nog får du plats med attrilajer alltid :) .. tycker min är stor, och där har jag tryckt i en hel del.. även vattenkylning på g..

men den blir ju inte smidigare att flytta direkt :)

 

Men vem ska flytta omkring sin burk? Inte jag iaf :) den ska vara så tung att den står stadigt även när ryssarna anfaller ;)

 

Nä, min bärbara är det som flänger med mig överallt...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kommer inte ihåg vad för fläktar jag har själv, men papst sägs vara bra..

 

antagligen 80 mm det är det plats för i min iaf..

 

kolla efter fläktar på www.gtek.net och www.kylning.com dom brukar ha bra grejer..

hmm får man göra reklam för andra forum? :)

gör det ändå, forum.sweclockers.com har ett jättebra forum när det gäller datormoddning (något som eforum saknar) där kan du hitta massvis med bra tips på fläktar och annat roligt att göra :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du har så rätt så rätt.. därför jag har byggt en egen bärbar som hänger med mig när jag lanar :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

haha kanske det.. men även om man ska till kompisen eller så, så orkar jag inte släpa på den här..

har byggt en dator i en aluminiumportfölj :)enda som fattas nu är en tft skärm att sätta på insida av locket så är den komplett :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

papst sägs vara bra

Det beror på vad man menar med bra. Dom är inte så effektiva, luftgenomströmningen är inte så stor. Därimot är dom tysta, väldigt tysta. Detta gäller iaf dom Papstar som är populärast, dom ligger på 12dBa.

 

Jag prioriterar tystnad, så jag tycker oxå dom är bra. :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter som ett skoj pilljobb att sätta ihop en egen bärbar!

 

Jag köpte istället Dells senaste Latitude... den rockar på rätt bra :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

japp måste ju ha nåt att göra..

blev sjukskriven i höstas precis börjat jobba halvtid nu igen.. under tiden har jag först moddat sönder min låda med fläktar, fönster, ljus och vattenkylning :) .. sen fick man hitta på nåt annat så däå började jag med den "bärbara" :)

 

skulle köpt en om jag haft råd.. det hade jag iofs haft om jag sparat alla pengar jag lagt ner på att modda i vinter :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror på vad man menar med bra. Dom är inte så effektiva, luftgenomströmningen är inte så stor. Därimot är dom tysta, väldigt tysta. Detta gäller iaf dom Papstar som är populärast, dom ligger på 12dBa.

 

Jag prioriterar tystnad, så jag tycker oxå dom är bra. :)

 

Jag har precis satt in dämpmattor i min burk och bytt ut CPU- och nätfläkt till tystare varianter, så jag tror oxå att jag prioriterar tystnad först :) Papst blir det!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja jag har aldrig använt nån papst, men vill jag ha tyst så sätter jag bara ett motstånd före fläkten som begränsar spänningen.. då blir det samma sak, mindre luft och mindre ljud :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag tror oxå att jag prioriterar tystnad först :)

 

jag får tipsa om mitt pågående projekt att få en så tyst arbets... ehum... lekplats hemma. :)

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=366192

 

Det som låter mest nu är tangentbordsknapprandet och klickandet från musen, så jag letar tysta sådana.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...