Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

skrivprogram


gkhhbknbi

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag har följande problem. Jag skriver en hel del texter, både på svenska och engelska. Tyvärr är min stavning och grammatik inte den bästa. På sistone har jag märkt att word inte hjälper mig så mycket som jag skulle vilja, både i svenskan och engelskan. Finns det någont annat skrivprogram som funkar bättre än word och var får man tag på det? Ska i den nära framtiden skriva en hel del och skulle verkligen behöva detta "stöd".

 

Tacksam för svar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns en hel del program som ger stöd, men denna hjälp har ett pris. texten kommer att vara som det använda programet vill, om du följer råden.

Dvs din personliga prägel på texten försviner.

 

Olika program är desuteom bra på olika text typer.

Och du skriver inte vad för slags text det är du ska skriva.

 

Mitt råd är (då jag har samma problem) är att

 

1 Skriva texten, hela, och fokusera på innehåll, vad du vill med rexten.

2 Efterredigera texten, stavning och gramtik.

3 Låta någon du har förtoende för markera tveksamheter i texten åt dig, och sedan själv göra ändringar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Tackar för svaret. Att skrivprogram kan ändra och själva lägga sig i hur texten ska utformas är ett problem, men det kan övervinnas. Den sorts text som jag skriver är vetenskapliga artiklar och uppsatser. Självklart låter jag någon annan läsa texten innan den är färdig, men jag skulle behöva utterliggare hjälp under arbetets gång. Finns det verkligen inget alternativ till word?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I ditt fall, svar troligen inte...

De program som jag stött på har ofta som ide att göra texten lättläst, vardaglig, ersätta "svåra" ord med "lätta" (så även word), föreslå korta meningar osv.

 

Prov att skriva av en text från en känd författare, vetenskaplig text så får du se.. Ofta hävdar programmet att det finns en massa fel, konstigheter.

 

Programmen fungerar på grundskolenivå, och delvis på gymnasienivå, för ”enkla texter” men sedan…

 

Och du ska skapa texter med motsatt innehåll, veteskapliga texter, uppsatser, med facktermer och ett "svårt" språk.

 

Har själv skrivit uppsatser och doktorand arbeten.

Samt jobbat med undervisning med bla dessa frågeställningar. Är dyslektiker själv..

 

Och dina två inlägg tyder på att dina problem inte är så stora så du har någon nytta av de program som finns. Jag avråder därmed från annat än den hjälp som word ger.

 

Och en bra ordlista, lexikon givetvis

 

Ps

Det är inte du som har problem med det skrivna språket, utan omgivningen i form av låg acceptans för mindre språkliga fel. Som tyvärr får vissa individer att bortse från det faktiska innehållet i texten…

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...