Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Position: absolute;


Starre

Rekommendera Poster

Har just börjat med en ny design till min hemsida och jag vill positionera en tabell till en specifik plats. För att åstadkomma det här förefaller ju position: absolute; vara det smidigaste alternativet.

 

Emellertid har jag från diverse källor hört att just position: absolute; är ett stort no, no inom webbdesign.

 

Min enkla fråga:

Stämmer det? Om ja, varför?

======================================

Det är bättre att fråga och verka dum,

än att inte fråga och förbli dum.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Slängde ihop en liten kodsnutt, en tabell i en div.

Går att göra på flera sätt.

 

<html>

<head>

<body bgcolor="green" text="yellow" >

</DIV>

<DIV style="position:absolute;left:50;top:100;width:50%;height:20%;">

<TABLE BGCOLOR=BLUE WIDTH=100% HEIGHT=100% BORDER=3 BORDERCOLOR=YELLOW>

<TR>

<TD>

lite text bilder, länkar eller vad du vill här <BR>

lite text bilder, länkar eller vad du vill här <BR>

lite text bilder, länkar eller vad du vill här <BR>

</TD>

</TR>

</TABLE>

</DIV>

</body>

</html>

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Claes Persson

Något som följer standarden kan inte vara ett stort "no, no" i mina ögon.

 

Dock kanske "kritikerna" syftar på att man inte ska positionera sina objekt enligt denna princip, utan istället använda position: relative; eller float.

 

Detta för att sidorna inte ska bli låsta vid t.ex. en specifik upplösning utan kunna ses av så många som möjligt, oavsett deras förutsättningar.

 

Så - jag skulle inte anse att det var något fel att använda position: absolute; om syftet är just att placera ut t.ex. bilder på exakta positioner.

 

Men om man ska göra en sida med mycket löpande text, inga bilder och riktar sig för en "blandad" publik - välj ett annat alternativ som lämpar sig bättre för detta.

 

Motfråga; vad är argumenten för att position: absolute; skulle vara ett stort "no, no"?

 

(Jag skulle snarare säga att tabeller är ett stort "no, no" - men det är en annan sak ;))

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men om man ska göra en sida med mycket löpande text, inga bilder och riktar sig för en "blandad" publik - välj ett annat alternativ som lämpar sig bättre för detta.

 

Som sidan ser ut i dagsläget är det inte värst många bilder. Vilka alternativ skulle man kunna tänka sig? Tabeller i tabeller till exempel?

 

Motfråga; vad är argumenten för att position: absolute; skulle vara ett stort "no, no"?

 

Det jag har hört är att det ser oerhört olika ut i olika operativsystem och upplösningar. Risken var tydligen stor att surfaren fick scrollningslister på bredden. Jag vet dock inte om det stämmer.(?)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Claes Persson
Som sidan ser ut i dagsläget är det inte värst många bilder. Vilka alternativ skulle man kunna tänka sig? Tabeller i tabeller till exempel?

 

Vill du ha absolut positionering av dessa bilder, eller vad det nu må vara så är ju position: absolute; det bästa alternativet.

 

Ex. Man sätter ihop en rad småbilder som tillsammans bildar något vackert(?) - där det gäller att bilderna verkligen sitter på pixeln rätt.

 

MEN!

 

Det är då följande kan få effekt;

Det jag har hört är att det ser oerhört olika ut i olika operativsystem och upplösningar. Risken var tydligen stor att surfaren fick scrollningslister på bredden. Jag vet dock inte om det stämmer.(?)

 

Om du bestämmer dig för att placera en bild 800px till höger på sidan, så kommer folk med låg upplösning att få scolla i sidled - vilket inte är så populärt kanske. Men mycket hänger på vad syftet är med sidan - är det en sida som visar upp t.ex. konstverk eller innehåller många grafiska element då kanske det är OK ändå.

 

Jag anser att om man inte behöver positionera ut objekt ner på pixelnivå, så ska man inte heller göra det.

 

Som i exemplet ovan med tabellerna, den tabellen kommer att "forma" sig efter besökarens upplösning/webbläsare och får inga scrollbars i sidled.

 

Själva huvudfrågan borde vara vad syftet är med sidan, vad det är man vill visa upp och för vem. Att det skulle vara något fel på just position: absolute; tycker jag inte - det handlar mer om att välja rätt verktyg för rätt saker, så att säga.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill du ha absolut positionering av dessa bilder, eller vad det nu må vara så är ju position: absolute; det bästa alternativet.

 

Njae, bilderna ska jag inte positionera, enbart tabellerna i vilka bilderna ska ligga. Om jag positionerar bilderna kommer de lyftas ut i en egen "level" vilket resulterar i att de "lämnar" tabellen.

 

Som i exemplet ovan med tabellerna, den tabellen kommer att "forma" sig efter besökarens upplösning/webbläsare och får inga scrollbars i sidled.

 

Okej, men hur ska jag sålla bort de som med webbläsare som inte stödjer position: absolute; eller StyleCheats?

 

======================================

Det är bättre att fråga och verka dum,

än att inte fråga och förbli dum.

======================================

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...