Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med System.INI


Glidaren

Rekommendera Poster

 

Tja!

 

När jag sätter på datorn så kommer genast en ruta upp på bildskärmen där det står:Hittar ej System.INI .Sätt in reparationsdisketten och skriv.....Vad menas med detta och vad kan ha hänt?Har jag gjort något fel som detta kan bero på.Vad ska jag göra och var kan jag fixa att kopiera denna diskett?Hittar den inte under systemverktyg där polaren sa att den skulle finnas.Han har windows 98,men jag har windows 2000ME.

Tacksam för alla tips som kan avhjälpa felet!Hur startar jag upp via felsäkert läge ?

 

M.v.h Ö.K

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skrev följande

Sätt in reparationsdisketten och skriv .......

Detta meddelande kommer väl i dos gissar jag?

Kommer det ingen mer information på skärmen ?

 

Låter också som du kommer till windows trots fel på system.ini,

 

 

 

[inlägget ändrat 2003-02-11 22:13:54 av BoEriksson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Tja!

 

Men när man kommer till felsäkert läge,hur gör jag sedan när jag väl är där för att kunna komma vidare.

M.v.h

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men när man kommer till felsäkert läge,hur gör jag sedan när jag väl är där för att kunna komma vidare.

 

Nu har jag ingen erferanhet av Win 2000 men i Win XP har jag alternativet "felsökningsläge" i menyn du får upp. Prova det.

 

Annars får du får säkert massor av hjälp imorgon av win 2000 fantaster.

 

Bosse

 

"Mappen är tom, vill du kontrollera innehållet?"

 

"Det du inte gör idag kan du göra imorgon... utom att besöka http://www.bamh.just.nu det måste du göra idag!"

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Det står att man ska starta datorn med reparationsdisketten och att man sedan ska skriva scanreg/restore.Jag har en recovery-CD som jag fick med när jag köpte datan.Är det den jag ska kopiera till

över till en diskett,eller?Snälla,jag blir tokig av att inte kunna komma in på internet.Hur kopierar jag den i sådana fall till en diskett?Ursäkta min okunnighet på området.:-(

/M.v.h

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inga Win 2000 fantaster som vill eller kan hjälpa dig? Då får jag väl försöka...

 

Du skriver W 2000/ Win ME (två operativsystem). Har jag rätt?

 

Följande gäller i varje fall om du har Win 95 - Win ME:

 

Alt. 1: Vid uppstart ska du trycka F8, innan ditt felmeddelande. Då kommer du till en meny. Välj "Endast MS-dos prompt. Vid C:\ ska du skriva scanreg/restore eller det är kanske scanreg/ restore med mellanslag efter /. Nu ska du se en lista över säkerhetskopior av registret. Dessa kopior görs automatisk efter det att datorn startats utan problem just för att kunna åtgärda fel som tex. det du har nu. Välj en av kopiorna.

 

Alt. 2: Med en startdiskett. Har du ingen startdiskett så får du göra en. Vilket inte går om datorn inte går igång. Vad du ska få tag på är en dator med Win 98 eller helst Win ME och göra disketten där. Kontrollpanelen - System - Startdiskett (om jag nu inte minns fel). Stoppa in din nya startdiskett och starta din datorn. Välj "Start med cd-rom stöd". Därefter gör du på samma vis som i Alt1. dvs: Vid C:\ ska du skriva scanreg/restore eller det är kanske scanreg/ restore med mellanslag efter /. Nu ska du se en lista över säkerhetskopior av registret. Dessa kopior görs automatisk efter det att datorn startats utan problem just för att kunna åtgärda fel som tex. det du har nu. Välj en av kopiorna.

 

Bosse

 

"Mappen är tom, vill du kontrollera innehållet?"

 

"Det du inte gör idag kan du göra imorgon... utom att besöka http://www.bamh.just.nu det måste du göra idag!"

 

 

[inlägget ändrat 2003-02-13 10:27:28 av Bosse-i-skogen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag har Windows ME.När jag tryckt F8 får jag bara upp fyra alternativ att välja mellan och där finns varken

MS-prompt eller start med CD-rom-stöd.Jag har Normal,

loggad,felsäkert läge och bekräfta varje rad.Den ställer sig vid uppstart på felsäkert läge hela tiden

och jag kan inte skifta till något annat alternativ,d.v.s det spelar ingen vilket alternativ jag tar.Min kompis som har Windows 98 har 6 alternativ att välja mellan,även då MS-prompt och start med CD-rom stöd.Var någonstans ligger dessa alternativ på Windows ME och hur ska jag göra för att den inte hela tiden ska ställa sig på felsäkert läge?

Jättetacksam om någon med kunskaper om detta,och som då gärna har samma operativsystem, kan ta sig tid att svara,då jag verkligen behöver få igång min data.

 

Tack på förhand!

 

Vänlig hälsning från Ö.K

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Win ME är dos dolt. Du ska använda en startdiskett. Har du ingen startdiskett så får du göra en. Vilket inte går om datorn inte går igång. Vad du ska få tag på är en dator med Win 98 eller helst Win ME och göra disketten där. Kontrollpanelen - System - Startdiskett (om jag nu inte minns fel). Stoppa in din nya startdiskett och starta din datorn. Välj "Start med cd-rom stöd". Därefter gör du så här: Vid C:\ ska du skriva scanreg/restore eller det är kanske scanreg/ restore med mellanslag efter /. Nu ska du se en lista över säkerhetskopior av registret. Dessa kopior görs automatisk efter det att datorn startats utan problem just för att kunna åtgärda fel som tex. det du har nu. Välj en av kopiorna.

 

Bosse

 

"Mappen är tom, vill du kontrollera innehållet?"

 

"Det du inte gör idag kan du göra imorgon... utom att besöka http://www.bamh.just.nu det måste du göra idag!"

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HEJ!

 

Ville bara tacka dig "Bosse - i - skogen" för din hjälp som ledde till att jag fick igång grejerna så småningom.

Tack så hemskt mycket!

/M.v.h Ö.K

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ville bara tacka dig "Bosse - i - skogen" för din hjälp som ledde till att jag fick igång grejerna så småningom.

 

Jippie!

 

Det är så fruktansvärt kul att hjälpa de som har problem med datorn, jag lever hela dagen på det! Idag är jag nära total lycka eftersom jag hjälp två! Av en fick jag ett mail med en animerad ros som tack! De ni! *ler*

 

Bosse

 

"Mappen är tom, vill du kontrollera innehållet?"

 

"Det du inte gör idag kan du göra imorgon... utom att besöka http://www.bamh.just.nu det måste du göra idag!"

 

 

[inlägget ändrat 2003-02-18 23:34:48 av Bosse-i-skogen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...