Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

länkad katalog?


adji

Rekommendera Poster

tja, sitter och lurar lite på hur man gör "länkade kataloger" i apache. Alltså en katalog som ligger i webbroten med X innehåll som egentligen ligger på ett helt annat ställe, alltså innehållet ligger inte där egentligen utan är bara länkat dit. Nån som fattar vad jag menar och kan berätta hur man åstakommer detta?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är bara att skriva

 

ln -s /usr/local/bla/file newfile

 

för att skapa en symbolisk länk från /usr/local/bla/file till den katalog du står i, där länken får namnet newfile. Om man utelämnar det tredje argumentet (newfile), så får länken automatiskt samma namn som källfilen (dvs file i detta fallet). Man kan länka kataloger på samma sätt. Tänk dock på att rättigheterna måste vara sådana att webservern kan läsa filerna du länkar till. Titta på din "vanliga" web-katalog för att se vilka rättigheter den har. Se också "man ln", för dokumentation till ln-kommandot.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hm problemet tog inte slt där nej, hur ska jag ge apache rättigheter till katalogen? gjorde såhär:

 chmod o+r,o+x /katalog/här 

men det funkar fortfarande inte

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, jag är också hyfsat nybörjare men jag har fått lite kläm på chmod. Det hela är egentligen enklare än vad man tror om man använder sig av sifferbeteckningen.

 

chmod siffror vilken_fil

 

rättigheterna är uppdelade i "user", "group" och other. Med enkla siffror kan du tilldela de 3 olika "grupperna" vad de har för rättigheter till filerna.

Till exempel om du vill att endast user (den som äger filerna skall ha fullständiga rättigheter skriver du

chmod 700 filnamn.

 

Read ® har värdet 4

Write (w) har värdet 2

Execute (x) har vädet 1

 

Man lägger ihop de siffror man vill ha till ett tre siffrigt tal som symboliserar rättigheten.

Exempel: 700 som jag skrev tidigare. (4 + 2 + 1 = 7)

 

Hoppas du forstod, min filickvän stressar mig att gå och sova så jag har inte mer tid haha =) gonatt

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jo jag tycker åxå det vore så enkelt, kan det där med chmod men jag får det inte att funka, testade t.o.m 777 bara för att se. Grejjen är att jag tror jag måste göra något speciellt för att låta webservern få access... kan man ge rättigheter till speciella users med chmod?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

--

kan man ge rättigheter till speciella users med chmod?

--

Nej, man använder chown för att ändra ägare och chgrp för att ändra grupp. Sedan chmod för att tilldela rättigheter. Kolla vilken användare apache kör som, står i httpd.conf.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det 777 så borde de dyka upp, eftersom alla har fullständiga rättigheter. Då är det något annat problem du har. Fråga mig inte vad =P, kolla så att port 80 är öppen. Under fbsd fungerar kommandot "sockstat" men jag vet inte hur det är för dig, vilket os du har

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

clas: det är en katalog(och innehåll) jag vill ändra rättigheter på, vill helst slippa att sitta och ändra alla filer i katalogen...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jadå,

jag skrev så eftersom diskussionen bara handlade om filer. det spelar ingen roll vad filerna har för rättigheter om det inte är rätt behörighet på alla kataloger i hela sökvägen till dom.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...