Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Lite allt möjligt...


Mikael

Rekommendera Poster

Okej, det första att komma ihåg just nu är att jag är ganska nybörjare vad gäller linux. Ganska = Väldigt :P

 

Mina frågor är nu:

 

1. När jag försöker starta något program som använder sig av 3D på olika sätt (till exempel Tuxracer, Blender, Innovate3D osv.) så får jag ett felmeddelande som lyder

 

Xlib: extension "GLX" missing on display ":0.0".

 

Någon som vet vad som är anledningen till detta aningen irriternade meddelande? Hur får man bort det och igång programmen?

 

2. Någon som vet någon bra linux nybörjar site? Inte en sådan som berättar att så startar du program, så ändrar du ditt lösenord osv, utan snarare som förklarar hur linux "fungerar". Ett operativ system är mycket lättare att använda om man förstår det :)

 

Tacksam för hjälp!

 

/Mikael

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Har du Mesa installerat? Är X confat att ladda glx? (titta i XF86Config).

 

2. Det beror lite på vad du vill lära dig... Ett ställe att börja på är t ex http://tldp.org . Om du vill lära dig hur linuxkärnan hanterar ip-paket (t ex för att skriva brandväggsregler), så finns det utförliga texter på http://www.netfilter.org/ . Men som sagt, det beror på vad du menar med "fungerar".

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har laddat ner och installerat Mesa 5.0 ( så vitt jag förstod det :P )

 

Hur ska det se ut i X86Config när glx är inställt att ladda? Det står just nu inte ett dugg om glx i den filen nämligen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är ett utdrag ur min XF86Config-4 :

 

Section "Module"

Load "dbe"

# Load "dri"

Load "extmod"

Load "glx"

Load "record"

Load "xtrap"

Load "speedo"

Load "type1"

EndSection

 

Om du har nvidia-kort: Har du installerat nvidias drivrutiner?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NVidias drivrutiner är installerade, Mesa 5.0 är installerat, men inget står i XF86Config om glx... Skulle det gå att kopiera det som stod i din rakt av?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du modifierat XF86Config enligt nvidias instruktioner? Det räcker inte med att bara installera drivrutinerna. Om möjligt så kan du posta din XF86Config-fil här (ner till 'Section "Device"' iaf).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då jag installerade nvidias drivrutiner gjorde den allt för mig, haha, det där lät konstigt. Det ända du behöver göra för att få igång x är att ändra under installningarna för kortet i xf86config där det står "nv" till "nvidia". Annars får du ej igång x.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag la till Load "glx" och ändrade nv till nvidia i XF86Config enligt NVidias redame fil så vägrar XWindows att starta...

 

Efter att ha klyddat runt lite lyckas jag komma fram till att jag har installerat fel kernelpatch från NVidia, men nu kan jag inte ta bort den för att installera rätt utan att Software Manager vill ta bort hälften av alla program/paket som är installerade på systemet. Nån som vet hur man kan ordna det?

 

[inlägget ändrat 2003-02-12 16:53:47 av Mikael Mannberg]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste nog berätta lite mer om ditt system om vi ska kunna hjälpa till. Vilken distribution/version kör du?

 

Har du tagit bort 'Load "dri"' (ur XF86Config)?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har Mandrake 8.2, de senaste NVidia drivrutinerna samt senaste versionen av Mesa (5.0). Nvidias TNT 2 kort. Uhm, vad mer som önskas så är det nog bäst att fråga...

 

Men enligt XFree's logfil så är det något fel med Nvidias kernel patch (vilket troligen innebär att jag har installerat fel, där fanns två eller tre olika).

 

Edit: Rätt filer är installerade och XF86Config-4 är fixad men ändå så kraschar X...

 

Vad gäller Load "dri" så finns det inget sådant i min XF86Config.

 

 

Tack för all hjälp!

[inlägget ändrat 2003-02-12 18:47:20 av Mikael Mannberg]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att den här metoden ska fungera krävs att du har korrekt kernelsource installerad dvs exakt den source som matchar den kernel du använder .. saknas den kan du juh ladda ner en nyare kernel som det finns source till och rpm:a både kernel _och_ source först .. matchande ncurses paket brukar också behövas ...

 

hittas vanligtvis på ftp://ftp.sunet.se

 

Och så krävs det förstås att du installerat utvecklingsverktygen, annars funkar det inte heller, ett Linux utan utvecklingsverktyg är gravt handikappat, särskilt utan gcc, så det hoppas jag att du har gjort ?

 

Ladda ner src filerna från Nvidia istället, dom med filändelsen *tar.gz , både GLX och kernel

 

Kör kommandot tar -xvzf vid kommandoraden för respektive fil, då skapas det två nya kataloger med filnamnen

 

Navigera in i respektive katalog(man kan använda mc tex, så går det smidigt) och su:a till root; kör i varje katalog i följdordning följande kommandon:

 

make

make install

 

Nu har du byggt Nvidiadrivisar specifikt för din kernel ...

 

startx

 

Inte riktigt som Wintendo, men det fungerar :o)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...