Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Lite allt möjligt...


Mikael

Rekommendera Poster

Okej, det första att komma ihåg just nu är att jag är ganska nybörjare vad gäller linux. Ganska = Väldigt :P

 

Mina frågor är nu:

 

1. När jag försöker starta något program som använder sig av 3D på olika sätt (till exempel Tuxracer, Blender, Innovate3D osv.) så får jag ett felmeddelande som lyder

 

Xlib: extension "GLX" missing on display ":0.0".

 

Någon som vet vad som är anledningen till detta aningen irriternade meddelande? Hur får man bort det och igång programmen?

 

2. Någon som vet någon bra linux nybörjar site? Inte en sådan som berättar att så startar du program, så ändrar du ditt lösenord osv, utan snarare som förklarar hur linux "fungerar". Ett operativ system är mycket lättare att använda om man förstår det :)

 

Tacksam för hjälp!

 

/Mikael

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Har du Mesa installerat? Är X confat att ladda glx? (titta i XF86Config).

 

2. Det beror lite på vad du vill lära dig... Ett ställe att börja på är t ex http://tldp.org . Om du vill lära dig hur linuxkärnan hanterar ip-paket (t ex för att skriva brandväggsregler), så finns det utförliga texter på http://www.netfilter.org/ . Men som sagt, det beror på vad du menar med "fungerar".

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har laddat ner och installerat Mesa 5.0 ( så vitt jag förstod det :P )

 

Hur ska det se ut i X86Config när glx är inställt att ladda? Det står just nu inte ett dugg om glx i den filen nämligen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är ett utdrag ur min XF86Config-4 :

 

Section "Module"

Load "dbe"

# Load "dri"

Load "extmod"

Load "glx"

Load "record"

Load "xtrap"

Load "speedo"

Load "type1"

EndSection

 

Om du har nvidia-kort: Har du installerat nvidias drivrutiner?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser