Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bärbart eller TP via telekabel?


MaZoR

Rekommendera Poster

Hej.

 

Jag har hemma ett Boostream 2,5 mbps.

Jag har en dator i källaren dit jag drar internet, där är även modemet jag äger. Modemet är kopplat till en dator med två nätverkskort (vi kallar datorn för dator ett, serverdatorn.). Dator ett skickar sedan vidare det via LAN till min andra dator, dator två.

Nu skulle jag vilja flytta upp dator två till ett annat rum, två våningar upp. Detta betyder dock att jag måste dra en TP kabel genom hela huset. Eller gör det det?

 

Går det att lösa på annat sätt? Trådlöst nätverk är i dagsläget för dyrt. Jag har en telefon dragen ner till källaren och den vägen skulle jag även dra TP kabeln, men kan jag koppla om TP till Tele och sedan dra in mig på den existerande Tele kabeln? Och i rummet där dator två ska stå sedan göra en omkodning tillbaks och ha en färsk TP där uppe som fungerar med Internet? Eller måste jag verkligen dra denna stora, tjocka TP kabel igenom hela huset brevid tele-kabeln bara för det inte går på annat sätt?

 

Tacksam för svar.

Med vänliga hälsningar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, du kan inte köra ethernet över en telefonsladd (nåja, men burken kommer krascha ideligen pga massiva mängder förlorade paket om du alls får kontakt mellan korten).

 

Det finns adapterlösningar, men dessa är ännu dyrare än trådlöst nätverk, och ger förstås inte bättre prestanda heller (ofta runt 10mbit).

 

Att dra en slank liten UTP genom huset ska väl inte vara så klurigt? Fastinstallera den med jack i varje ände vetja, så blir det snyggt oxå :)

 

Annars kan du kanske lägga runt 2kkr på två trådlösa pci-nätverkskort - men det är juh ingen vidare prestanda (~1-10% fel vid radio torde ge runt 50% i snitt, dvs 5-6Mbit/s).

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade inte telia nåt kit för att köra ett ethernet över sin telefonledning för nåt år sen? Har för mig den hette networkbag eller nåt sånt...

kanske har drömt det... :-P

 

//Telle

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren. Jag blev dock tvungen att lägga ut pengar på en routen för runt 800 kronor också sa dem till mig. Stämmer det?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...