Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Omslag till VHS-fodral


raven2

Rekommendera Poster

Hejsan

 

Sitter här med flödande kreativitet, och tänkte göra ett sådant omslag man har utanpå fodralet till sin jättefina VHS-film...

 

Nu undrar jag, vad har man för mått på en sådan, och iom att jag arbetar i Photoshop; vad använder man för upplösning på dokumentet för att få det i "naturlig storlek" så att säga?

 

72DPI blir jättepluttigt, och 72DPCM blir bara skumt.... nån som har nåt bra förslag?

 

Ja, jag ska bara göra bilderna i Photoshop, sen görs resten i Freehand och QuarkXpress.

 

Tacksam för svar.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aah, nu var jag otydlig igen. :o)

 

Vad jag menade var att jag vill att när den visas i "Actual pixels" i Photoshop så ska den helst vara lika stor som själva pappret jag håller i handen är....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha, det beror ju på hur stor skärm du har, vilken upplösning du kör den i och vilken upplösning din bild har...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Som inlägget ovan skrev så beror det på upplösningen hur du uppfattar bilden. Välj rätt format när du börjar och använd sen % rutan nere i vänstra hörnet. Vilken upplösning du ska ha beror på orginalet och hur du ska "framställa" själva omslaget. Ingen idé att välja högre upplösning än vad som är bra för orginalet och för själva skrivaren. Blir bara onödigt tunga filer då. Som sagt strunta i hur det ser ut på skärmen, välj format på omslaget och upplösning efter vad skrivaren klarar. Och du, när du är klar i quark, gör en postscriptfil och kör igenom filen i Adobe Acrobat så får du en stilig pdf som du kan öppna och förhandsgranska.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen idé att välja högre upplösning än vad som är bra för orginalet och för själva skrivaren.

 

Inom grafiska branschen har man en "tumregel" som säger att du bör ha dubbla upplösningen på förlagan mot vad som skall tryckas.

 

Eftersom man automatiskt blivit en "slav" under dessa "regler" har jag provat mig fram en hel del.

Min erfarenhet säger att om man printar med bläck så gäller ovanstående - om man printar med laser eller sublimering så är kraven än högre för att få en bra återgivning. ;)

 

Mvh

-Cat

_________________________________________________

"Varför vara besvärlig

när man med lite fantasi kan bli helt omöjlig."

okänd

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis, dubbla upplösningen jämfört med lpi (offsettryck, rastertäthet). Men i detta fall tror jag att det gäller en vanlig hemmaskrivare och då e de ju lite onödigt att fläska på me 340 dpi. I digitaltryck är det oxå en bra "tummis", tycker ja iaf. =;-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis, dubbla upplösningen jämfört med lpi (offsettryck, rastertäthet).

 

LPI = Lines Per Inch.

En normal offsetpress kör 133 lpi vilket innebär att din förlaga bör hålla 300 lpi.

Detta gäller dock bara för monokroma tryck. Du tar dock upp raster vilket ofrånkommerligen får mig att tänka på bilder.

När det gäller bilder så är det en helt annan teknik - att omvandla RGB till CMYK - inte minst med tanke på underfärgsborttagningen...vem vill ha smetiga trycksaker? ;)

 

Men i detta fall tror jag att det gäller en vanlig hemmaskrivare och då e de ju lite onödigt att fläska på me 340 dpi.

 

Nja, inte om det handlar om interpolering. Isf får skrivarprogrammet mer att arbeta med för att få resultatet så trovärdigt som möjligt.

 

I digitaltryck är det oxå en bra "tummis", tycker ja iaf. =;-)

 

Både ja & nej. I en digital Indigo-press som printar DR-post så vill man ha låg upplösning för att få upp speeden, annars är det som du säger "en bra tummis" för grafikintensiva produktioner. =)

 

Mvh

-Cat

_________________________________________________

"Varför vara besvärlig

när man med lite fantasi kan bli helt omöjlig."

okänd

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är ja här igen!

300 dpi räcker fullgott till 133 lpi och "glassiga" fyrfärgsbilder i en offsetpress. Kan erkänna att skrivare inte är min starka sida men vidhåller att man bör se upp med för hög upplösning då det enda det kan leda till är för stora filer, dvs om inte mjukvaran och skrivaren kan hantera det. Dessutom måste man ta hänsyn till orginalet och i vilken upplösning det är i. Orginalet i sig borde ha en ganska hög upplösning från början om man ska få ett bra resultat. Tror vi svävat ut lite här, kanske ska vänta på personen som behövde hjälp och lotsa honom/henne till ett optimalt omslag.

 

Aha, Indigo kör snabbare i lägre upplösning, trodde hastigheten berodde på hur många färger man använde. 4+4 i en Indigo är ju inte speciellt snabbt, men bara 1+0 så tuffar den på ganska snabbt. Kör ni då bara adressen i Indigo och själva mastern i offset?

 

/Mvh Håkan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...