Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

hemdatorer-frågor


Viking Virus

Rekommendera Poster

  • Svars 52
  • Skapad
  • Senaste svar

Long time, no inlägg..

 

Demoparty var då ungefär vad LAN-party är idag.

 

Det arrangerades faktiskt ett demoparty i norrköping förra året. Ska se om jag hittar url till deras sida.

 

 

//jonasn

If I learn from my mistakes, pretty soon I'll know everything.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Magnus Lindqvist
¨

Några duktiga musikskapare då det begav sig: Jogeir Liljedal, Fajser från Rage och Moby från Sanity.

 

Bodde faktiskt nästan granne med en ritktigt duktig musikskapare : Soul från Shining.

Eftersom du radar upp några riktigt bra så vill jag gärna tillägga några : Jester/Sanity, Heatbeat/Rebels och Lizardking, som jag förövrigt tror jobbar med spelmusik nuförtiden.

 

Rage och Sanity är demogrupper. Att swappa/analysera/avnjuta demos var den andra stora sysselsättningsåtgärden.

 

...

 

Andra bra demogrupper var Silents, Spaceballs och Polka Brothers.

 

Sen har vi gamla godingar som Enigma från Phenomena (enormt bra musik!) och Kefrens från Dune (tajt intro).

Japp, att kolla demos var en höjdare. Sjäv var man med i några demogrupper, tyvärr inga riktigt stora.

 

EN annan bra demogrupp var Anarchy.

 

Eftersom vi ändå är inne på demos och sånt, alla dessa diskmags. Eurochart o.s.v.. Saknar den tiden ;((

 

Ohjag har faktiskt hittat en hel del av dessa gammla demos som AVI//MPG filer. Hygglig kvallité dessutom. ;)

 

// Magnus

 

 

--Hard work pays off in the future. Laziness pays off now.--

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glenn Larsson

> ...erbjuda HAM8, vilket gav möjligheten att visa otroliga 262144 färger samtidigt. AGA var också en ny finess med A1200, men nu kommer jag inte på exakt vad AGA medförde som var så bra...

 

AGA erbjöd just HAM8 samt mera flexibla & virtuella upplösningar.

 

> Digital Illusions, som dessutom råkar vara skaparna av flipperspelen Pinball Dreams, Pinball Fantasies och Pinball Illusions.

 

...och mera recently, BattleField 1942.

 

> FA-18 Interceptor

 

Min barndom i ett nötskal... :o)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jester! Ett stort namn.

 

Sjäv var man med i några demogrupper, tyvärr inga riktigt stora

När du ändå nämner det... Är KESO bekant för nån här på Eforum?

Karriären var kort och inte heller särskilt intensiv för min del. ;)

Men de andra jepparna höll på rätt länge efter att man själv hade sansat sig.

Jag är f.ö. helt oskyldig till Timelaw mission...

 

\\Anp

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En nära kompis till mig var grafiker i 3LE. Han gjorde väl mest logos och fonter iofs..

Bratwurst kunde man sitta och spela en hel kväll, 4 spelare.

 

Breakpoint hmm..

Jag får erkänna att det drar lite. Jag trodde uppriktigt att scenen var rätt död, men det verkar alltså finnas några själar kvar.

Jag vet inte. Skall fundera en liten stund.

 

\\Anp

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå, visst kommer man ihåg Keso :)

 

Något som slog mig när någon skrev det var de obemannade drickahörnorna på gamla tiders demopartyn, saknar det :)

 

Vidare tänkte jag bara tipsa om att jag tycker Remedy Scenezone håller ganska ok klass fortfarande, går i Solnahallen varje sommar, när det är som varmast, och salen brukar vara kvarts- till halvfylld med lugnt och halvkreativt folk och det är fritt att sätta upp egna läger i salen, som är utrustad med bekväma bord och ok stolar (*host* DH *host* Underscore *host*).

 

Dit drar jag och några varje år för att koppla av, förvisso lite för mycket spelande DoA3 på xbox mot projektorduk sittandes på en madrass den senare tiden men i alla fall väldigt trevligt... välkomna, säger jag bara! (för er som tycker Tyskland låter för jobbigt)

 

http://www.remedy.nu

 

(för de som förespråkar eforumträffar kanske? vi datornördar kanske inte tycker om att lämna våran plats framför skärmen, så ta med den istället? ;9

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

[inlägget ändrat 2003-02-18 16:36:06 av Weyland]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul inlägg fast du glömde att berätta om Blitter'n ;)

...och en hel del annat också för den delen. :)

Fast jag har själv aldrig pysslat med det i nån större utsträckning. Jag har bara fått det förklarat för mig för länge sen.

 

\\Anp

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Magnus Lindqvist

Gick igenom min .mod samling igår. Räknade dem, och de var drygt 1200st. Hade varit rätt många 720kb disketter det ;)

 

Hittade många höjdare ;)

 

// Magnus

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade varit rätt många 720kb disketter det ;)

Fast nu var ju inte Amiga-diskarna på 720kb utan 880kb om inte jag minns fel ;)

 

\\Anp

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Magnus Lindqvist
Fast nu var ju inte Amiga-diskarna på 720kb utan 880kb om inte jag minns fel ;)

 

Var det så? Det kanske det var.. Kommer inte ihåg..

Jag får lite på ditt ord ;)

 

// Magnus

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, så är det. Amigan har en mer avancerad floppykontroller än PC och ett effektivare filsystem vilket gör att man får in 880 Kb på en DD-disk och 1,76 på en HD.

 

[inlägget ändrat 2003-02-19 08:45:48 av SYS 64738]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Magnus Lindqvist
Jo, så är det. Amigan har en mer avancerad floppykontroller än PC och ett effektivare filsystem vilket gör att man får in 880 Kb på en DD-disk och 1,76 på en HD.

 

;) Det mesta var bättre på Amigan....

 

// Magnus

 

--Hard work pays off in the future. Laziness pays off now.--

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Minns inte vilken som var vilken, men Angus och Denise låter väl bekant för några av oss?

 

Liksom Fat Agnus, Gary mfl ..***drömmer sig tillbaka***

 

G

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

;) Det mesta var bättre på Amigan....

 

Ja visst var det inte så ? Har alltid funderat hur välden skulle ha sett ut om inte Bill och IBM hade förstört allting. Lekte själv med A500 i slutet på

80 talet och blev inte ett dugg impad när jag fick

min första 386:a på jobbet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

johan pålsson

Många av oss hade förmodligen kört Apple-maskiner istället :-)

 

I slutet av 80-talet så fanns det ju kontorsdatorer (dvs. PC eller Apple) ELLER hemdatorer (typ Amiga, MSX osv..).

En kontorsdator var ju i princip värdelös att spela på medans hemdatorerna led brist på den programvara som behövs på ett företag (fakturering, lön osv..)

Commodore hade förmodligen kunnat ta sig in i kontorsledet mha. Amiga men valde att parallellt tillverka PC (riktigt värdelösa dessutom) istället.

 

Jag tror också att prissättningen på Amiga var i högsta laget, 1987 hade jag två splitter nya datorer, en Amiga 500 privat och en taiwan-8086 på jobbet, när man slog ihop priset för A500:an, bildskärm (commodores originalbildskärm var i princip en TV) och 512 KB extra minne så blev den dyrare än PC:n med 20 MB hårddisk, 640 KB och EGA-skärm.

 

 

 

/Johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

när man slog ihop priset för A500:an, bildskärm (commodores originalbildskärm var i princip en TV) och 512 KB extra minne så blev den dyrare än PC:n med 20 MB hårddisk, 640 KB och EGA-skärm.

 

Så var det juh alltid, vet inte hur jag skulle överlevt mitt första halvår i Stockholm utan studiestöd (jävla csnregler, vadå minst 20 år?) om jag inte sålt Amigan, köpt PC och levt för mellanskillnaden ;)

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glenn Larsson

> En kontorsdator var ju i princip värdelös att spela på

 

Tja, den 386'a jag hade 1994 kunde man spela Doom på (med Speaker.drv :o)

 

> så blev den dyrare än PC

 

Förklaring: Massproduktion...

 

Mvh

G

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

johan pålsson
Tja, den 386'a jag hade 1994 kunde man spela Doom på (med Speaker.drv :o)

 

Doom behövde ju ingen speaker.drv, den kördes ju i DOS ??

Men, jag kommer ihåg "speaker.drv", funkade på vissa maskiner men mest funkade den inte alls (förmodligen pga. hur olika chipset hanterade högtalarpipet)

 

 

Förklaring: Massproduktion...

 

Jepp, de billiga klonerna knäckte många datortillverkare.

Men, som många andra företag som inte finns längre så trodde commodore att hotet på något magiskt sätt skulle försvinna ;-)

 

/Johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spela spel utan ljudkort är inget vidare...

 

PC:n sög ju stenhårt som speldator innan multimediaPC-boomen då det började bli billigt med ljudkort och CD-spelare. Först då började det komma ut spel som i viss mån kunde mäta sig med Amigans.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åh.. en internal speaker driver... en sådan vill jag ha :) ...minns någon pclaptop för länge sedan på vilken jag fick spela pinball fantasies med pc-speakerljud, och musiken var riktigt ok.

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...