Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

hemdatorer-frågor


Viking Virus

Rekommendera Poster

Hej

 

Håller på med ett arbete i skolan om äldre datorer från hemdator-eran. Jag gissar att det finns ett par personer här som var med då och kan besvara frågorna. Annars skulle jag uppskatta tips på lämpligt forum för följande frågor.

 

Here we go...

 

1. Vilken dator var det?

2. Varför skaffade du den?

3. Vilket år skaffade du den?

4. Hur gammal var du?

5. Vad använde du den till?

6. Hur marknadsfördes den? (Användningsområden och målgrupp m.m.)

7. Vilka var dom vanligaste tillbehören?

8. Vad hade du för tillbehör?

9. Vad kunde man mer använda den till än vad du använde den till? (Om det fanns något mer)

 

[inlägget ändrat 2003-02-11 18:30:53 av Viking Virus]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 52
  • Skapad
  • Senaste svar

1. Commodore C64

2. Allra mest för spelande

3. hm.... 1985-86 ungefär?

4. 7-8 år?

5. Gaming! Och en hel del kåding på slutet också. Mest BASIC men även en gnutta asse.

6. "Commendore 64" ;-)

7. The Final Cartridge III, TAC-2, 1541-drive

8. The Final Cartridge III, TAC-2, 1541-drive

9. Kommer inte på nåt.

 

Ett axplock ur spellådan: Mr Angry, Spyhunter, Bomb Jack, California Games, Ghost n' Goblins + några till..

 

\\Anp

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Spectravideo SVI-728 & lite senare en Commodore 64

2. Programmera Basic och spela (SVI-728) + spela (C64)

3. 1984 (SVI-738) och ett par år senare för C64

4. 10 år

5. Basic-programmering och spelande

6. Lösningen på alla problem... Du skulle fixa med ekonomi och göra adressregister... + att du kunde spela

7. Bandstation + joystic

8. Båda ovanstående

9. I praktiken var det bara spelande och Basic-programmering

 

Tips: http://www.old-computers.com

 

/Stefan

___________________________________________________________

Am I getting smart with you? How would you know? - Dilbert

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren.

 

En lite undran bara...om fråga 2. Som övrigt andra som tänkt svara på frågorna kan tänka på.

 

Hade dina kompisar C64:an så det styrde valet av dator, eller var det för att C64:an den dominerande hemdatorn då och alltså fick alla spelen ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan skriva under på det mesta, dock fick jag min C64 något år senare, troligen 1987. Angående användningsområden så finns det i den svenska manualen till C128 några helt ovärdeliga bilder, bl a en där en elev kommer bärande på en C128 under armen på väg till skolan som om det var den mest naturliga sak i världen! Tyvärr har jag inte manualen, annars hade jag scannat in dem och lagt upp dem nånstans på nätet. Kanske någon annan som har manualen jag talar om?

 

Kan också tillägga att i mitt fall påverkades valet ganska starkt av kompisar som också hade C64.

 

Jag har numera en C128D liggandes i ett förråd (fullt fungerande och uppgraderad med JiffyDOS!).

[inlägget ändrat 2003-02-11 19:18:04 av MD]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glenn Larsson

>1. Vilken dator var det?

Vic 20, senare C64, C128, Amiga 500 (osv)

 

>2. Varför skaffade du den?

 

Vic 20'n fick jag. De andra köptes in eftersom mitt intresse blev större och större och slutade i dator mani :o)

 

>3. Vilket år skaffade du den?

Vic 20, ~1983. De andra efter.

 

>4. Hur gammal var du?

~8

 

>5. Vad använde du den till?

 

10 print "hej"

Out Of Memory Error!

 

Dvs inte mycket; Vic 20'n hade bara 3kb minne(!)

 

C64 orna proggade jag basic & asm på, lärde mig knäcka spel (ta bort kopierings skydd), göra scrollande texter och dricka kopiösa mängder cocacola.

 

>6. Hur marknadsfördes den? (Användningsområden och målgrupp m.m.)

 

Ingen aaaaning.

 

>7. Vilka var dom vanligaste tillbehören?

 

Minnesexpansion & Space invaders.

 

>8. Vad hade du för tillbehör?

- Vic 20: XtraMinne & spel cartridge

- C64; Tape, Diskdrive, Final Cartridge, Joysticks + Diverse hårdvaru mod's (turbo & reset).

- C128; Joystick.

- Amigorna; Hårddisk, CDRom, XtraMinne,

 

>9. Vad kunde man mer använda den till än vad du använde den till? (Om det fanns något mer)

 

Slå ner inbrottstjuvar. Seriöst; Skriva ut dokument, ringa upp BBS'er, tanka ner filer från dessa mm...

 

Mvh

G

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som i Stefans fall. dock med skillnaden att jag gick över till Amiga -> Amiga500 -> IBM Aptiva.

 

SVI - 728 var faktiskt rolig att programera på =o)

 

"Snabbmakaroner avrådes ifrån, de blir alltid för mjuka. Har man tid att leva, så har man tid att koka riktig pasta!"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. C=64

 

2. För att spela spel.

 

3. -85 har jag för mig.

 

4. 9-10 år.

 

5. Spela spel och en hel del programmering, BASIC och asm.

 

6. Minns inte. En kompis hade en så det var där visste jag ville ha en :)

 

7. "The Final Cartridge", bandstation och joystick.

 

8. alla ovanstående.

 

9. Tror jag använde den till max :) Om man bortser från modemande :)

 

Favoritspelet var för övrigt "F-19 Stealth Fighter" som jag kunde bli sittandes framför i flera dagar (vilket var tvunget med en laddtid på 45 minuter ;)

____________________

/brorsan

http://www.brorsan.com

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1.C64

2.Fick i julklapp av pärona.(ville ha för å spela)

3.1987

4.11

5.spela giana sisters och göra löjliga basicprogram.

6.minns inte

7.slikstik, TFCIII, Tapedrive, diskdrive,modem!

8. tapedrive, slikstik

9. Säkert massor...

 

//Telle

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen som hade en Sinclair ZX-spectrum?!

Jo, men jag vet inte/kommer inte ihåg riktigt när...

enligt SJ's länk där så...

1. ZX Spectrum

2. Det var ju en dator med spel-programmerings-färg-möjligheter.

3. ? Den kom ut 82-04

4. ? Runt 23 ?! låter inte riktigt...har för mig mer som 18-19.

5. Basic-programmering och spela så gott det gick.

6. ZX Spectrum i amerikanska/engelska datortidningar "Your Computer" (tjock)

7. Bandspelare

8. Bandspelare

9. Fingerkombinationstränare ;) För att skriva tex SET var det typ tre underliga tryck :)

 

Bästa spelet: Hobbit (linjegrafik-text-äventyr)

 

/TN

 

[inlägget ändrat 2003-02-11 21:08:50 av Don Tomas]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul frågor!

 

1. Vic20

2. 1982-83

3. Spela spel

4. 14-15

5. Spelande

6. Som en av marknadens absolut billigaste och flexibla datorer, Commodore fick för sig att folk skulle använda datorn till att lagra matrecept på, i praktiken blev det en speldator.

7. Joystick, bandstation, printer (man sa inte skrivare på den tiden ;) )

8. Joystick, Bandstation (hade den inte så länge, bytte efter ett par år upp mig till en C64)

9. Programmering m.m.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Besvärande många här har börjat sitt "datormissbruk" med lätta och "ofarliga" VIC20 och sedan har gått över till tyngre grejer.. Hur många var det som blev itutade att "datorer är en bra hjälp i skolarbetet" och att "datorer kommer vara viktiga i framtiden, så det är bra om du lär dig detta redan på åttiotalet"..

;-)

 

Själv började jag mitt "missbruk" genom att få en VIC20 cirka 1982, med tillhörande bandstation. Förutom diverse kassettspel (kopierades på dubbelkassettdäck) så hade man hårdvarukassetter man stoppade i datorn. "World at war" var en av favoriterna. Där spelade man som den fria världens ledare som skulle bomba bort (nuka) en diktatur. Man skulle använda minimalt med bomber, så att befolkningen inte i onödan dog.. (Känns upplägget igen?) En annan favorit var Scramble. Där skulle man köra en raket/flygplan genom ett ökenlandskap och bomba/skjuta sönder fiendens grejor. (Observera att detta var typ 10 år innan Desert Storm/Q8-kriget och 20 år innan nuvarande blivande krig..) Frogger var också roligt. Såg förresten ett Seinfeldavsnitt där George skulle rädda ett Froggerspel.. Köpte ett 16kB-minne för två tusen kr till Vic20.. Använde detta ganska sparsamt, eftersom programmen var tvugna att skrivas om för minnesmodulens skull. (Datorn kunde inte adressera minnet korrekt, utan programmen skulle anpassas till installerad minnesmängd. Tur att man slipper sånt nu!)

 

Runt 1985 så sommarjobbade jag ihop en Commodore 64. Den kostade 3500 spänn. Köpte ett (säger ett) spel till datorn, det var ett bilspel. Tog 3 eller 5 minuter att ladda. Alla andra hundratals spel man hade hade man bytt till sig på gratisannonser i Elektronikvärlden bland annat. Det fanns "turbo" till dessa spel, vilket inte fanns till originalspelen. Turbot gjorde att man laddade spelen på en halvminut eller något sånt, istället för fem minuter..

 

Hur indexerade (och hittade) man då sina hundratals spel på kassetter? En C90-kassett rymde väl kanske 50-100 spel, och man fick helt enkelt skriva ner spelen i "turordning" i ett häfte samt räkneverksnummret (på kassettspelaren) så var det bara att spola kassetten till början, nollställa räknaren, och spola fram till nerskrivet nummer. Fungerade över förväntat bra.

 

Spel som man spelade: Raid over Moscow. (Man skulle bomba Moskva) Spelet "förbjudet" i Sverige, åtminstone vad kompisarna sa. Diverse ConAmi-spel, diverse ActiVisonspel etc. Spelen var ovanligt avancerade och roliga att spela med tanke på den klena hårdvaran. Processorn jobbade ju i 1 MHz! (om jag kommer ihåg rätt). Vidare hade processorn ingen kylfläns. Sålde tyvärr min 64:a till en jugoslav för en 1000-lapp 1993 tror jag det var. Ångrar det djupt.

 

Sen har jag byggt och haft en hel del andra datorer (PC) men det är en annan historia..

 

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur många var det som blev itutade att "datorer är en bra hjälp i skolarbetet" och att "datorer kommer vara viktiga i framtiden, så det är bra om du lär dig detta redan på åttiotalet"..

 

Nu när du säger det så kommer jag ihåg att vi fick lära oss Basic i högstadiet,knappandes på ABC80, på matten!

Då som nu så kunde oftast eleverna mer än lärarna!

 

[inlägget ändrat 2003-02-12 10:17:59 av SYS 64738]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu när du säger det så kommer jag ihåg att vi fick lära oss Basic i högstadiet,knappandes på ABC80

ABC80? Det var ju en riktigt dator... Skolan där jag gick i högstadiet hade Compis-datorer. *ryser vid blotta tanken* Dessa datorer gick ganska ofta sönder och kunde då endast servas i USA. Lärarna kunde dem knappt... Och vi lärdes oss inget vettigt, spelade mest nyttospel, typ "Hänga gubbe"...

 

/Stefan

___________________________________________________________

Am I getting smart with you? How would you know? - Dilbert

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

johan pålsson

1. Spectrum 16 KB (32 KB till kostade ungefär 1000 kr då)

 

2. Det var den första datorn jag hade råd med själv (hade jag haft råd hade jag börjat med ZX80)

 

3. 1983

 

4. 15

 

5. 2 månaders basickodande (ABF-kurs och sånt) och sen 3 års assemblerskrivande (+ lite spel såklart :-)

Mitt första riktiga jobb var följaktligen som Z80-programmerare.

 

6. Kom inte ihåg riktigt, förmodligen som generell hemdator, Sinclair låtsades aldrig att det var en kontorsdator de tillverkat.

 

7. Kempston joystickinterface, Skrivare (såg ut som en kvittoskrivare och skrev med hjälp av en liten ljusbåge på ett metalliserat papper), tangentbord, microdrive.

 

8. JoystickIF, Tangentbord och skrivare + lite hembyggda interface, typ eprombrännare och I/O-kort (några TTL-utgångar)

 

9. Spel, enklare ordbehandling, rita.

Men, att programmera var ju det skojigaste och det fanns ett flertal språk (bland annat var Forth populärt ett tag) och assemblers/debuggers till maskinen.

 

 

Hursomhelst, tiden med den här lilla maskinen har gett mig en kunskapsgrund om hur datorer fungerar både elektroniskt och mjukvarumässigt som jag även nu 20 år senare har stor daglig nytta av, den var tillräckligt användbar för att man inte skulle tröttna på den, samtidigt som att den var så pass okomplicerad att man som 15-17 åring kunde greppa varje aspekt runt den och verkligen lära sig den utan och innan.

 

 

/Johan

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

johan pålsson
SVI - 728 var faktiskt rolig att programera på =o)

 

Håller med, den var dessutom enkel att koppla egen elektronik till, betydligt robustare än både än Spectrum och A500

 

 

/Johan

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett par år senare bytte man ut ABC80-datorerna på min skola till just Compis. Ett idiotiskt beslut då ABC80 precis som du säger var en betydligt bättre dator, men det hade blivit bestämt av skolöverstyrelsen eller nåt att skolorna skulle använda Compis i utbildningen.

Compis var för övrigt en av få datorer som använde Intels 80186.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill bara säga att jag är mycket tacksam för svaren. Kommer vara till stor nytta i arbetet.

 

Tack till alla som svarat. :)

 

[inlägget ändrat 2003-02-15 18:49:58 av Viking Virus]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glenn Larsson

Tja... har man ADSL och inget liv så ställer man gärna upp :o)

 

Mvh

G

 

[inlägget ändrat 2003-02-15 19:28:22 av Glenn]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just checking...ingen som har lust att besvara frågorna som användare av någon dator från Amiga/Atari ST-generationen ?

 

Nu är det mest 8-bitars datorer. Skulle vara kul med någon/några senare datorer...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är det mest 8-bitars datorer. Skulle vara kul med någon/några senare datorer...

 

Jag trodde dom klassades som 'moderna datorer' juh ;p

 

1. Vilken dator var det?

Amiga 1200

 

2. Varför skaffade du den?

Alla hade Amiga500-600 med Deluxe Paint och Pinball Dreams - det ville jag oxå ha så jag kunde spela å vara kreativ :)

 

3. Vilket år skaffade du den?

Inte en sus, sent var det iaf - typ 1994-1995 eller något.

 

4. Hur gammal var du?

Sålde moppen (DT50'90 tror jag), måste varit runt 16 ;)

 

5. Vad använde du den till?

Leka med Workbench, bildbehandling, webbutveckling, ett tag webbserver och arbetsstation på skolans datorsektion.

 

6. Hur marknadsfördes den? (Användningsområden och målgrupp m.m.)

Den marknadsfördes knappt på den tiden, Amiga köptes av än det enda än det andra företaget och levde på tredjepartstillverkarna (Phase5 anyone?).

 

7. Vilka var dom vanligaste tillbehören?

Hårddisk, CPU&Minneskort

 

8. Vad hade du för tillbehör?

hårddisk, cpukort (Apollo040), feting tower-expansion(Eagle & RBM), grafikkort (PIV), nätverkskort(Ariadne),

 

 

9. Vad kunde man mer använda den till än vad du använde den till? (Om det fanns något mer)

Köra telefon-BBS på kanske? :] Räckte med telnet tyckte jag...

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

[inlägget ändrat 2003-02-17 20:11:31 av Weyland]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aahh, en hederlig 1200 har man ju också ägt... äger!

En del polare hade A500. Nån hade A600.

Plötsligt en dag fick jag nys om den nya Amigamodellen, A700. Med 16-bitars ljud och fantastisk på alla sätt. Den skulle jag ha. :)

 

A700 kom aldrig, däremot kom A1200, och jag skaffade en ganska sent, 1995.

 

Det som har varit utmärkande för Amiga är att man hade separat co-processor som programmerarna själva hade stor kontroll över, främst för grafikbehandling.

Minns inte vilken som var vilken, men Angus och Denise låter väl bekant för några av oss?

 

Till skillnad från dagens grafikminnen så låg färgdjupet i bitplanes. En byte var alltså 8 pixlar på bredden. Ville man ha fler färger än 2 så lade man till ett bitplane. En pixelfärg byggdes alltså upp av bitar från flera minnespositioner på samma punkt på skärmen. Som standard så var 5 bitplanes max vilket gav 32 färger enligt en egendefinierad palett (mer än nog för en hängiven grafiker ;).

Coppern (coprocessorn) kunde skyffla data för att få en spelplan att scrolla, den kunde rita ut sprites och kontrollera om de kolliderade med varandra, den kunde fylla ytor med en viss färg och en massa annat.

 

I PC-världen idag kör man oftast med nåt som kallas chunky pixels. En pixel består av 1, 2 eller 3 bytes i rak följd utan krusiduller.

 

Amigan hade även ett specialgrafikläge som kallades HAM (Hold And Modify).

I korta drag så gick det ut på att man hade en grundpixel definierad enligt ovan beskrivna bitplanestandard. Sen kunde man välja om pixeln till höger om den skulle vara uppbyggd på samma sätt, ELLER om man ville utgå från grundpixeln men modifiera ETT av RGB-värdena. 4096 färger kunde man skapa med den här tekniken.

Eftersom de flesta bilderna innehåller toningar och mjuka övergångar var det ett bra sätt att öka på färgkombinationerna utan att man behövde ställa större krav på mängden grafikminne.

 

Med Amiga 1200 hade man stöd för 8 bitplanes och därmed kunde man erbjuda HAM8, vilket gav möjligheten att visa otroliga 262144 färger samtidigt.

AGA var också en ny finess med A1200, men nu kommer jag inte på exakt vad AGA medförde som var så bra...

 

 

Men grafik var inte min melodi, jag gjorde musik med min Amiga.

Jag och en kompis samlade på oss en stor drös med MOD-filer och sen satt vi och "skalade" låtarna (stängde av kanaler för att höra hur de enskilda instrumenten spelade). Om det var en bra sampling så lånade man den för egna alster :)

Eller så använde man samplingar från nån ST-disk. Fast dessa var inte särskilt bra. Det hördes ganska tydligt när nån hade använt ST-samplingar i demoproduktioner.

 

Och en sak skall ni veta. Jag kan sätta en stor summa pengar på att grabbarna bakom "superhiten" The Bad Touch har hämtat samplingar från nån gammal ST-disk. (Skräplåt f.ö.)

 

Några duktiga musikskapare då det begav sig: Jogeir Liljedal, Fajser från Rage och Moby från Sanity.

 

 

Rage och Sanity är demogrupper. Att swappa/analysera/avnjuta demos var den andra stora sysselsättningsåtgärden.

 

Sequential från Andromeda är en riktig höjdare.

Även Arte från Sanity är ett av det bättre demosarna.

Dessa var bland de sista som gjordes för A500.

När A1200 gjorde entré kom mästerverk som Hoi-S AGA, Maximum Overdrive 2 från Rage, Complex från Bomb och Big Time Sensuality från Axis.

 

Andra bra demogrupper var Silents, Spaceballs och Polka Brothers.

 

Sen har vi gamla godingar som Enigma från Phenomena (enormt bra musik!) och Kefrens från Dune (tajt intro).

 

 

Demoparty var då ungefär vad LAN-party är idag.

Genom BBS'er och diskmags fick man reda på var nästa demoparty skulle äga rum. Det fanns några återkommande som var värda att besöka nån gång under sin livstid (ungefär som pilgrimerna vandrar till Mecka).

The Gathering i Norge (svinkalla tält), The Assembly i Finland, TCC i Göteborg (ägde bara rum ett år tror jag) och giganternas gigant; The Party i Danmark.

 

Som mest tror jag ca 3.000 personer besökte The Party, som började 1990 eller 91, och återkom varje år mellan jul och nyår fram till 1996 ungefär.

 

Och ny snackar vi om DEMO-party. Det tävlas i olika kategorier (bästa demo, intro, ray, pixel, chiptune, 4-track) och folk går dit för upplevelsens skull.

Till skillnad från dagens LAN-party, där det mest spelas, surfas, kopieras filmer och spel, och det behövs nån som har hand om kassan i cafeterian.

 

Några veckor efter ett demoparty började det ramla in disketter med nya friska demos och man ställde sig återigen frågan: hur f**n har de lyckats göra det här?? ;)

Nya, flashiga effekter som man inte hade sett innan. Gouraud, phong, environment mapping osv..

 

När man tröttnat på demos var det vanligt att man slappnade av med lite spel, ex. Benefactor från svenska Digital Illusions, som dessutom råkar vara skaparna av flipperspelen Pinball Dreams, Pinball Fantasies och Pinball Illusions.

 

Superfrog var inte heller så dumt. Team 17 ligger bakom en hel del bra spel.

 

Eller flygsimulatiorn FA-18 Interceptor från Electronic Arts. Minnen väcktes till liv när jag var i USA härom året och flög över San Francisco... :)

(Jag tror förresten att EA har snott kyrkklockan från Top Gun-filmens ledmotiv för att ha i introlåten i FA-18 ;)

 

 

Till sist en öppen fråga:

Hur många här har spelat Bratwurst av Three little Elks? :)

 

 

 

En bra källa för den som vill återuppleva gamla minnen:

http://www.back2roots.org

 

\\Anp - det blev längre och mer off-topic än vad jag hade tänkt... sorry 'bout that

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till sist en öppen fråga:

Hur många här har spelat Bratwurst av Three little Elks? :)

 

Jag! :)

 

..tusan, nu blev jag nostalgiskt av alla dina skriverier...

 

Apropå det, ärligt - ska du (å ni andra?) inte hänga med på Breakpoint? 18/4-21/4 i Bingen/Tyskland:

http://breakpoint.untergrund.net

 

Själv var jag aldrig på något mekka/symposium, därför är jag lite deppig över att dom lagt ner - men Breakpoint verkar som ett bra alternativ.

 

.wey

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...