Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Vilken 80gb disk ska man välja?

Mechmet

Recommended Posts

Tjena.

Har tänkt köpa en ny 80gb hårdisk. Och har väl i princip 3 olika val.

IBM GXP180 VANCOVER II, 80GB, 7200RPM, ATA-100

Seagate Barracuda 5, 80GB, 7200RPM, ATA-100

Western Digital Caviar XL+ 80GB, 7200RPM, ATA100, 8MB

Sitter på en IBM för tillfället och har inte haft några problem, men vet inte så mycket om de andra 2.

Vilken är "bäst"?

Jag vet att seagate barracuda serien är super tysta och jag har aldrig varit mer nöjd med någon hårddisk som jag har införskaffat. Oppps detta kanske räknas som reklam ;-)

Barracudan är tyst! IBM är väl tämligen tyst och tämligen snabb. WD har jag aldrig haft, så den kan jag inte uttala mig om :)

Maxtor då? Får min Maxtor 80gig med 8MB cache imorrn (var tvungen att köpa när den bara kostade 895:- :), kan skriva en rad om hur nöjd jag är med den då :)

/brorsan

http://www.brorsan.com

Ja det kan du göra, om du vill förståss.

Annars lutar det åt Seagate för att ni verkar nöjda med den och det är den billigaste av de nu 4 olika.

Bara du inte väljer IBM.

har inte så stort förtroeende för dom.

En kompis har haft 3 IBM i rad som alla gått sönder...

"Like death and taxes, you can count on AC/DC"

En kompis har haft 3 IBM i rad som alla gått sönder...

Vilken serie var det? Jag hade problem med en IBM Deskstar 60GXP en gång. Nu har jag 4 st diskar i 120GXP serien och alla fungerar jättebra.

Inget fel på IBM. Har haft (och har fortfarande) tre IBM-diskar och INGEN har gått sönder. IBM hade tidigare problem med sin GXP75-serie (och i viss mån 60GXP). Dock funkar nya IBM-diskar lika väl som något annat märke.

Enda anledningen jag kan se att inte välja IBM idag är att de sänkt garantitiden från 3 till 1 år, men det är det andra tillverkare som har gjort också...

[inlägget ändrat 2003-02-12 23:50:19 av Tobbe14]

Bara du inte väljer IBM

Jag har då aldrig haft några problem med mina IBM-diskar, (har 4 st som snurrar 24/7).

Så jag ser inte faran med att köpa diskar från IBM.

//Roger

Har iaf fått hem min Maxtor 80GB 8MB cache nu. Körde med Seagate innan och har märkt följande saker:

1. Maxtorn låter mer. Inte så farligt, men på Barracudan hörde man inte ens hårddisken. Nu hörs knattrandet ganska tydligt.

2. Hastighetsskillnaden är inte så stor som jag väntade mig. Den var dock betydligt snabbare än Barracudan vid belastning. Installerade ett Servicepack samtidigt som jag jobbade med datorn. Normalt brukar jag märka av att den blir slöare, men nu märktes det ingenting :) Öppnade IE och det gick nästan lika snabbt som när den är idle.

/brorsan

http://www.brorsan.com

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...