Just nu i M3-nätverket
Jump to content

PHP og regjulära uttryck

lillelinn

Recommended Posts

Hei!

Jeg trenger HJELP her..

Saken er den at jeg har probelmer med å validere feltene i mitt formulär.

I PHP fungere ingeting når jeg skal bruke regjulära uttryck for valideringe. Den slipper helt enkelt ingenting igjennom.

Så derfor gikk jeg over til å bruke JavaScript istedet. Det fungerte utmerket helt til jeg kom til formulärfeltet hvor använderen skal skvrive inn ditt bilregistreringsnummer. Her vil den ikke slippe igjennom noenting..

Her er det siste regjulära uttryck jeg har forsökt med, uten suksess:

/\[^0-9]{3}\s\d{3}/.test(form1.reg_nr.value)

Men jeg vil helst slippe og i det heletatt bruke JS for akkurat dette..

Feltene jeg skal validerer er:

*epost

*organisasjonsnummer

*postnummer

*bilregsitreringsnummer (formen skal väre slik:

sss bbb)

Så hvis det finnes en snill sjel der ute som kan hjelpe meg, er jeg evig takknemlig!

/lillelinn

Jag gör så att jag använder både JavaScript och en kontroll i PHP. JavaScript därför att man då kan kontrollera innan användaren skickar formuläret, och spar alltså lite tid. PHP därför att det är inte säkert att besökarens JavaScript-motor alltid uppför sig som den bör.

Här är i alla fall några reguljära uttryck jag använder mig av. I PHP så ska de användas tillsammans med preg_*() funktionerna, inte ereg_*().

Följande är anpassade för svenska förhållanden, men det verkar vara det du vill ha?

E-post:

"/^[-\\.\\w]+@(([\\w]|[\\w][\\w-]*[\\w])\\.)+([a-z]{2,})$/i"

Org./pers.nr (utan kontrollsiffrekoll):

"/^[0-9]{6}\-[0-9]{4}$/"

Postnr:

"/^[0-9]{3}[ ]?[0-9]{2}$/"

Bilreg.nr (denna skrev jag nu):

"/^[a-z]{3}[ ]?[0-9]{3}$/i"

Stämmer inte helt, då man inte kan ha alla bokstäver från a till z, men jag kommer inte riktigt ihåg vilka som inte är tillåtna.

Jag såg att det var ett litet fel på e-post-uttrycket. Det är dubbla \ där det ska vara enkla (detta för att jag sparat den som en sträng som skulle skrivas ut som JavaScript).

Så här ska det se ut:

"/^[-\.\w]+@(([\w]|[\w][\w-]*[\w])\.)+([a-z]{2,})$/i"

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...