Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Accessdatabas till intranät...


Allofprogram

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har skapat en access databas i access 2002... Jag har skapat formulär där databasen fungerar till fullo.. Mitt problem är att jag inte kan ha 35 st licenser av access för att dela databasen till andra användare. Jag vill därför ha databasfilen *.mdb på en utdelad nätverksenhet. Där tex en användare med Internet Explorer 6.1 kan gå in på en html sida o få tillgång till databasen... Kravet är en sökfunktion o helst en lägg till post -funktion, på denna html sida... ÄR detta möjligt?? Jag kan inte köra någon webserver i så fall hade det ju varit lättare o lösa.. Eller finns det andra lösningar på detta bekymmer...!??

 

Tack på förhand... \Fredrik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du borde testa att skapa en sk Dataåtkomstsida. Det finns en bra guide för det i Access och det borde uppfylla de behov du har - dvs. söka, lägga till poster osv. Det du skapar är en HTML-sida som funkar klockrent i ett intranät. Det enda du behöver installera hos användarna är Office Web Components och stöd för ADO eventuellt. Det finns på Microsofts hemsida. Om de har Office 2000/XP installerat så ingår dessa komponenter. Jag har själv gjort på samma sätt i vårt företags intranät och det funkar bra. Hör av dig om du kör fast så ska jag försöka hjälpa till.

 

mvh Alex

 

 

"It´s only cheating if you get caught!"

- Homer Simpson

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok detta ställer ju då kravet att man har Office-licenser till alla arbetsstationer.... Vilket jag inte heller har möjlighet att påverka. Finns det inget annat sätt?? Jag har lite bekymmer då jag inte kan sätta upp en server med databas eller office osv.. :-(

 

MVH Fredde

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då har jag tyvärr inget svar på hur du ska lösa det.

Jag kan tyvärr ingenting om hur man skapar en htmlsida med koppling till en access databas.

 

Alex

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...