Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Svensk valuta


Dahlgren

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag undrar hur jag omvandlar exempelvis 10478 till svensk valuta så det ser ut något i stil med:

 

SEK. 10 478.

 

Mvh

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jimmie Pettersson

Det här funkar:

replace(formatCurrency(10478, 2, 0, 0, -1),"."," ")

Hoppas det hjälpte =)

 

/Jimmie

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jimmie Pettersson

Ops tänkte mig inte för, självklart funkar det inte i PHP. Hmm tänkte inte så långt. Sorry

 

/Jimmie

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gillar inte PHP egentligen men jag måste programmera i det ändå. Jag går ju i skola, då får man ju inte göra riktigt som man vill.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vaddå gillar inte PHP? :P

 

PHP är bäst! ;)

 

$num = 10478;

$num = number_format($num, 2, ',', ' ');

echo $num;

 

Så där?

 

Eller $num = number_format($num, 0, ',', ' ');, om du inte vill ha decimaler.

 

 

http://www.php.net/manual/en/function.number-format.php

 

 

_________

TicoRoman - The One And Only

 

[inlägget ändrat 2003-02-11 16:49:50 av TicoRoman]

[inlägget ändrat 2003-02-11 16:51:58 av TicoRoman]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, det fungerade :). Anledningen till att jag inte gillar PHP är att jag har vant mig vid att progammera i VbScript, då är det ganska svårt att börja med något nytt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, det fungerade :). Anledningen till att jag inte gillar PHP är att jag har vant mig vid att progammera i VbScript, då är det ganska svårt att börja med något nytt.
Svårt o svårt, egentligen inte. Det är lättare att lära sig nya språk om man redan har grundläggande kunskaper i ett annat språk.

 

Hursomhelst är det bara bra att kunna flera olika språk. Själv kan jag tyvärr inte VBScript. Det närmaste jag kommit är VB. Någon gång ska jag lära mig det också förstås. :)

 

 

_________

TicoRoman - The One And Only

 

[inlägget ändrat 2003-02-11 16:57:22 av TicoRoman]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag fått ett till problem. Jag har ett PHP-dokument med tre länkar i. Länkarna ser ut såhär:

 

<a href="?alt=1">Alternativ 1</a>

<a href="?alt=2">Alternativ 2</a>

<a href="?alt=3">Alternativ 3</a>

 

Längre ner på sidan har jag en PHP-kod som gör beräkningar beroende på vad man klickar på. Grejen är att själva beräkningen inte ska utföras om det inte finns något mer än adressen till själva filen i adressfältet.

 

I ASP skulle jag gjort såhär:

 

If Request.QueryString("alt") = "" Then

'Gör beräkningar

End If

 

Men hur gör man in PHP?

 

Mvh

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får jag hoppa in här, i en tråd som nu verkar avslutad, och propagera lite för PHP?

I väntan på ett svar gör jag det i alla fall.

 

När jag började programmera använde jag först Basic, och övergick sedan till Visual Basic. Det var ett enkelt språk, och fanns många exempel och tips.

Sedan tittade jag lite på Java och C, men tyckte det verkade jättekrångligt.

 

Till slut var jag tvungen att börja med ett webbprojekt, och resurserna tillät inte inköp av en dyr Microsoft-lösning med ASP och VBScript, så då fick det bli PHP. Sedan dess har jag aldrig tittat tillbaka.

 

PHP har mycket bättre struktur, är faktiskt enklare (om man börjar från scratch), och det finns betydligt fler exempel och hjälpsamma/kunniga människor i PHP-kretsarna ;)

 

Plus att det är gratis, snabbt och väldigt kraftfullt. Betydligt mer kraftfullt än MS ASP, i alla fall i dess standardutförande.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, på så vis är PHP bra, det är ju billigt. Men jag tycker nog att ASP verkar lättare att koda i. När jag ändå är här ska jag passa på att fråga varför följande formel räknar fel på ett annuitetslån på bil:

 

$sum = 300000; //Lånebeloppet

$int = 0.0733; //Räntan

$y = 7; //Under 7 år

 

$ins=Round((($sum*pow(($int+1),$y)*$int/(pow(($int+1),$y)-1))/$y)/12,2);

 

Ibland blir det för mycket och ibland blir det för lite.

 

Mvh

 

[inlägget ändrat 2003-02-11 19:26:25 av Gran]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har testat din kod, och den verkar jämt returnera rätt resultat för mig (670.33 kr/mån).

Har du en gammal PHP-version?

 

Sedan är din kod inte så optimerad. Det är dumt att göra en pow() två ggr. Den här koden går ungefär dubbelt så fort mao:

$sum = 300000; //Lånebeloppet
$int = 0.0733; //Räntan
$y = 7; //Under 7 år
$ti = pow(($int+1),$y);
$ins = round((($sum*$ti*$int)/($ti-1))/($y*12),2);

 

[inlägget ändrat 2003-02-11 22:33:43 av Cariad]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den returnerar 670.33 kr/mån för mig också men när jag testade Skandiabankens "bilavbetalningsmodul" så stämde det inte överens med det resultatet jag fick.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle också vilja slå ett litet slag för php. Det låter som jag och Gren1 är på samma linje. Vi kan båda asp och börjat titta på php.

 

Jag tycker att den första stora skillnaden mellan asp och php är, hur än jag försökte i asp med kommentarer, formatering, logiska variabel namn, mm så fick jag aldrig koden att se så snygg och lättläslig ut som den gör i php och det utan att jag verkligen kan php!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den returnerar 670.33 kr/mån för mig också men när jag testade Skandiabankens "bilavbetalningsmodul" så stämde det inte överens med det resultatet jag fick.

Att 670.33 kr/mån är helt fel inser man lätt om man multiplicerar det med 84. Man betalar alltså tillbaka 56,307.72 kr av det totala lånebeloppet på 300,000 kr.

Ett sådant lån vill jag också ha!

Det rätta svaret skall vara 4,576.35 kr/mån.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske beror det´just på att du inte kan PHP och därför skriver enklare och tydligare?? =)

 

Men visst har du rätt, mycket enklare tycker jag. Kollade upp och jämförde PHP o ASP, valde PHP. Ångrar mig inte!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske beror det´just på att du inte kan PHP och därför skriver enklare och tydligare?? =)

 

Skulle kunna vara så men jag tror att det beror på många småsaker! Det känns lite som om php är lite noggrannare hur saker och ting ska kodas. Vilket gör att en kod skiljer sig ganska lite om två personer skulle skriva samma rutin. $ framför variabler och ; för att byta rad i koden Genialiskt!. De ganska jobbiga if satserna i asp är utbytta mot en modell som liknar js (allt detta är vad jag Tror/Tycker). Jag skulle kunna fortsätta men efter som jag är ganska novis programmerare så ska jag nog vara tyst egentligen. ;)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...