Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Från Excel till Access


L Geek

Rekommendera Poster

Problem:

Ett dokument som uppdateras en gång per månad i excel, med en ny flik/nytt blad skall hanteras av Access.

 

Jag har importerat excel-filen, skrivit SQL-satser, gjort rapporter och formulär i Access. Frågan är nu -

när nästa summering kommer, med en ny flik/nytt blad, blir det till att editera frågorna manuellt (totalt 15-20 st, inte så omfattande), eller finns det ett smidigare sätt att uppdatera info?

 

Filen kommer att döpas om varje gång den uppdateras. har funderat på makron, men har hittills klarat mig med SQL. Frågorna är skrivna med siffor i "rubriken", likaså innehållet, som anropar tabellen (det handlar om 1 tabell). Jag sätter enklast möjliga namn på tabell, frågor, rapporter och formulär

 

Någon som har tips på hur man uppdaterar en databas utifrån dessa förutsättningar på enklast möjliga sätt? Viss editering blir kanske nödvändig... Just nu känns en del självklart, en del annat rörigt.

 

En systemutvecklares öde???

 

Vore himla bra med svar... om någon vet?! O det verklar knöligt, så är svaret (kanske) enklare än frågan - och förhoppningsvis även implementeringen.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Lenny,

 

Har läst igenom ditt inlägg och funderat kring det hela.

 

ADO-koppling mellan XL och Access-databasen är en möjlighet. Här kan vi skapa en generell lösning där vissa uppgifter anges i en wizard för att styra varifrån data ska hämtas mm.

 

Lösningen kan skapas som ett tilläggsverktyg till XL (XLA) och där ett verktygsfält förenklar accessen till de önskade funktionerna.

 

Alternativt kan du titta närmare på ett tilläggsverktyg som heter SQL*XL3 och som har möjligheter att också exportera data till Access från XL. Du kan hämta hem den s k lite-versionen:

 

http://www.oraxcel.com/index.html

 

Fundera vidare så får vi se vad för lösning det blir i slutändan.

 

Mvh

Dennis

Besök Sveriges ledande oberoende webbplats om MS Excel: http://www.xldennis.com

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, XL-Dennis!

Ett annat problem har dykt upp;

Låt säga att jag har tre olika kolumner, den ena med data om "vem-som-gjort-något" (med ett ID-nummer), den andra med uppgifter om hur många "detaljer" som dessa har gjort och den tredje med benämning på vad dessa detaljer är (med olika ID-nummer).

 

Dessa data ligger inte helt i ordning - jag vet att det går filtrera - men hur kan jag (t.ex. med nästlade SQL-satser?) få fram summeringar om hur många detaljer TOTALT som någon med ett visst ID-nummer gjort?

 

Tror jag beskrivit problemet så bra som möjligt.

 

Har du möjlighet svara idag, är det jättebra!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...