Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

DMA vs PIO


Open_Eyes

Rekommendera Poster

När jag kollar på Egenskaperna för min hårddisk på min laptop så körs den i PIO.

 

Är det bättre/sämre än DMA? Ska jag ändra till DMA?

 

[inlägget ändrat 2003-02-11 15:27:32 av OpenEyes]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pio är sämre. Ja, du ska ändra till DMA.

 

 

eftersom frågan tydligen kom på första sidan slänger jag in en länk till en sida som beskriver skilnaden lite... har du en Cd-rom i laptopen, ska den oxå vara inställd på att använda DMA...

 

http://www.bambusnet.dk/pub/udmata.asp

 

 

 

[inlägget ändrat 2003-02-11 18:07:10 av Stoffe-2k]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta är vad jag också trott men när jag felsökte min dåliga prestanda för min maskin så fick jag tipset att ändra från DMA till PIO. Jag körde PCMark 2002 benchmark före och efter konfigurationsändringarna och kunde helt klart konstatera en prestandaökning med PIO.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

isf, måste da ha något annat som är fel i datorn, eller väldigt dåliga drivrutiner till IDE kontrollern/chipsetet

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2003-02-12 16:17:11 av Stoffe-2k]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är mycket möjligt. Anledning till att började felsöka var för att det verkade som om mitt ljudkort dränkte pci-bussen så att processorn fick jobba mer än den borde och hittade då på Creative Labs sida tipset att disabla DMA. I detta fallet fungerade det.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du förlorar en hel del i disk prestanda när du gör det, men men, funkar det för dig, jaja.. bra.

 

 

 

 

--- Klassiker ---

Man vill ju inte behöva tala om för marsianerna att de inte kan få fler IP-adresser eftersom jordlingarna har använt upp allihop

Vinton Cerf ang. IPN

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...