Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Qbasic


Johan Norberg

Rekommendera Poster

Johan Norberg

jag tänkte börja programmera och jag har läst lite om ett språk som

heter QBasic. Är det ett bra språk att börja med? Jag har kollat på C,

C++, Pascal och lite andra språk men dom verkar för avancerade...

Jag har läst att QBasic finns i MS-DOS, stämmer det?

Finns det nån bra bok eller website om QBasic?

 

väldigt tacksam för svar! / Johan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

QBasic fanns med i DOS6.* om jag inte minns fel. Men jag rekommenderar dig inte att börja med ett BASIC-baserat språk eftersom de inte är speciellt bra uppbyggda och det blir ofta dåligt skrivna program. Då är Pascal och C/C++ bättre språk. Pascal är lite enklare men C/C++ kraftfullare och mer avancerat. De flesta som håller på med programmering kommer någon gång i kontakt med C/C++. Ännu bättre är det att lära sig Java. Språket är hårdare styrt än C++ så det är lättare att lära sig. Dessutom är det helt objektorienterat vilket leder till en bra programmeringmetodik. När man kan java är det också mycket enkelt att gå vidare till C++ eftersom språkets syntax ser ganska lika ut.

 

Jag rekommenderar dig att välja C/C++ eller Java istället för BASIC. Till dessa båda språk finns det dessutom mycket information på internet och dessutom bra böcker att köpa. Dessutom kan du göra nåt "riktigt" i dessa program språk vilket du knappast kan i QBASIC...

 

Maila gärna om du har mer frågor.

 

mvh

Daniel

dss@home.se

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klas Karlsson

Eller så kan du börja med visual basic, det liknar basic till viss del men är objektorienterat och mycket modernare och bättre.

 

VBA finns med till word och excel, och man kan göra ganska kraftfulla macron till t.ex. excel väldigt snabbt även som nybörjare.

 

Vill du LÄRA dig grunder och bygga vidare, kanske göra några spel eller dylikt så rekommenderar jag C++ , även Visual Basic och Java går bra men är lite långsamma för "balla" applikationer.

 

Vill du hålla på med internetprogrammering är Java definitivt språket för dig!

 

Java är dessutom hyfsat enkelt att lära sig, och det finns kompilatorer att ladda ned hos tex Sun.

 

Sammanfattning: Visual Basic eller Java lätta att lära, inget för att skriva egna spel i (för långsamma)

C++ kraftfullt men lite svårare att lära sig.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Samuel Carlsson

jag har använt Visual Basic och tyckte att det var bra. men sen jag börjat använda C/C++ har jag insett hur värdelöst BASIC är... det lär en bara att skriva konstig och oläsbar kod. och Visual Basic är väl knappast mer än _likt_ objektorienterade språk. Pascal är ett (relativt..)enkelt språk att börja med.. efter ett tag kan du gå över till C/C++ eller java om du vill göra något asfett, typ quake IV eller Windows3000 eller nåt sånt :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...