Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

LAN+Bredband


ricardo

Rekommendera Poster

Hej! behöver lite ledning. Har kopplat mina 3 datorer(Win98 och xp)till ADSl switch/routern (4 portars) och Bostreams bredband. Har dock förlorat (tillfälligt)kontakten datorerna emellan. Hur gör man för att ha en fungerande hemmanätvärk -LAN- och delat bredband samtidigt; måste någon av datorerna (eller alla?) ha 2 nätverkskort?, eller är det bara en fråga om att installera rätt protokoll ?

Tack på förhand

Rick

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej !

 

måste någon av datorerna (eller alla?) ha 2 nätverkskort?,

Nej !

 

Inkopplingstips finns här:

http://w1.857.telia.com/~u85710476/docs/adsl23se.html

 

eller är det bara en fråga om att installera rätt protokoll ?

Ja !

Om datorerna har varit igång mot internet är redan rätt protokoll installerade !

Då är det "bara" inställningar kvar!

 

Lycka till !

 

__________________________________________________

 

Den som ler när något gått fel, har redan kommit på vem han skall skylla på.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för snabbt svar. Tack för länken. Problemet är den där "bara" med inställningarna. Förut, när jag hade ett enkelt LAN med en hub och 3datorer så förstod jag mig bättre på det hela i och med att varje dator (el varje NIC) hade en egen IP adress. När jag nu fick välja alternativet "få automatiskt tilldelad IP adress" blev jag förvirrad.

Rick

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen !

 

Du kan använda både fast ip eller automatiskt tilldelad. När du använder automatisk tilldelning, ger din router helt enkelt din/dina datorer en IP-adress när du startar respektive dator (kallas DHCP).

Förutom IP-adressen sätter den också tex DNS-adressen.

Men du kan även sätta fasta IP-adresser om du vill.

Man använder då oftast nummer-serien 192.168.0.1 - 192.168.0.254.Som är till för små privata nätverk.

 

 

edit

Det går också att blanda fasta och automatiskt tilldelning. Jag har tex min skrivare med fast IP och datorerna med dynamiska

/edit

__________________________________________________

 

Den som ler när något gått fel, har redan kommit på vem han skall skylla på.

 

[inlägget ändrat 2003-02-11 12:21:19 av konjogu®]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man lär sig ngt varje dag! Tack för dina tydliga svar. Jag tycker Du förtjänar minst en poäng+tusen tack av mig

Ha det!

Rick

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...