Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kommandon funkar ej


belini

Rekommendera Poster

Hej!

Har ett problem i kommandotolken kör winxp pro och inga kommandon fungerar i kommandotolken den står bara,

Att det inte är ett internt kommando ,externtkommando,program eller kommandofil.

 

Vad har hänt ??

Funkade så sent som förra veckan.Det är lite lustigt när man inte ens kan se vad man har för ipadress.

 

Hjälp !!

 

//Belini

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Yes det gör jag inte heller ping fungerar eller netuse samma svar hela tiden.Kör även en dns klient NO-IPduc och den hittade inte min ip igår men idag har den lyckats.

 

//Belini

 

 

[inlägget ändrat 2003-02-11 09:12:14 av belini]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Magnus Lindqvist

En liten fundering från min sida : Fungerar icke nätverksrelaterade kommandon, som t ex Dir

 

I så fall skulle jag prova installera om nätverket om jag vore dig. Alltså, Nätverkskort och TCP/IP

 

// Magnus

 

--Hard work pays off in the future. Laziness pays off now.--

 

[inlägget ändrat 2003-02-11 09:15:47 av Magnus Lindqvist]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja du har nog rätt där får inte ens upp nätverksanslutningen provar att reparea så får vi se vad som händer.

 

//Belini

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Magnus Lindqvist

Tror att det kommer att lösa ditt problem. Hoppas det i alla fall..

 

// Magnus

 

--Hard work pays off in the future. Laziness pays off now.--

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Reparera löste inte problemet och närverksanslutningen får jag inte ta bort,inte i felsäkertläge heller.

Lutar åt en xp installation eller är det någon som har något annat förslag.

Lite lustigt är det för jag kommer ut på nätet och jag får en ipadress men jag kommer inte åt att konfigurera min nätverksanslutning.Försöker jag att ta egenskaper på den så kommer fönstret upp men sen slutar det att svara.

Några andra ideér ?

 

//Belini

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Magnus Lindqvist

Varför felsäkert läge? Mitt förslag var att gå in i enhetshanteraren och helt enkelt avinstallera Nätverkskortet. Sedan kolla i nätverksinställning så att TCP/IP är borta. Då de är gjort, starta om datorn. Då installeras Nätverkskortet+TCP/IP på nytt.

 

Går inte det?

 

// Magnus

 

--Hard work pays off in the future. Laziness pays off now.--

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"path" och "dir" ligger i comspec, så.. har du en kommandotolk så fungerar dem ;P

 

Däremot så är det intressant VAD det är för path som står. Finns Windows-katalogen med?

 

Finns ipconfig.exe kvar överhuvudtaget?

 

Skriv följande:

dir c:\ipconfig.exe /s /a

 

Hittar den någon fil? I så fall, var?

 

Ciao,

Anders

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är din path?

Att kommandon inte hittas har inget med nätverkskortet eller TCP/IP att göra.

Under 'My Computer/properties/environment variables/system variables/Path ser du vad Windows har som path vid omstart. Eventuellt får du editera värdet.

För att testa om du har raderat kommandofilerna och behöver reparera filerna kan du t.ex. gå till den disk där windows är installerat (normalt C:), skriv cd \windows\system32. Försök sedan utföra ett kommando.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och så har man lärt sig något idag med. Naturligtvis var det fel i min path Och tack vare Lars så fick jag reda på hur man editerade den i xp Tack !

Min path bestod till en ganska stor del av

%SystemRoot%\system32 och når jag bytte till c:\windows\system32 så fungerade det.

Kan någon förklara det så lär jag mig ännumer.

 

//Belini

 

[inlägget ändrat 2003-02-11 23:01:30 av belini]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan någon förklara det så lär jag mig ännumer.

SystemRoot definieras i registret i

HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion där det skall finnas strängvärde (REG_SZ) som heter SystemRoot och har värdet C:\WINDOWS, eller den folder där XP är installerat.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...