Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Råd till köp av grafikkort


Tilius

Rekommendera Poster

Hej på er!

Jag har en P3 600MHz som jag tänkte köpa nytt grafikkort till. Är det någon idé att köpa t e x ett radeon 9000 eller liknande?

Jag menar får jag ut nåt av kortet när jag inte har en P4 processor?

 

Jag kommer använda kortet till spel, tv-ut o s v.

 

Tack på förhand!

Johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det någon idé att köpa t e x ett radeon 9000

Ja det tycker jag, eller vaför inte ett Radeon 8500.

Om du ska använda din TvOut så är det ett mycket bra val.

 

//Roger

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror ju inte så mycket på vad du har för processor, utan mer vilket moderkort du har.

 

Vad har du för grafikkort idag?

 

Du har väl en AGP-port, annars är det kört.

 

//Roger

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte det där med agp2X och agp4X om dom är kompatibla med varandra, men det finns det säkert någon annan som kan i detta forum.

 

Annars så får du helt enkelt läsa din manual eller kolla på moderkortstillverkarens hemsida.

 

Med hjälp av Sandra (sisoft) så kan du få reda på vad du har för moderkort, alt. öppna burken och kolla.

 

//Roger

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var ju bra, bara att köra på då!

Välj ett kort i högen och handla.

 

Jag skulle nog själv tagit Radeon 9500/128.

 

//Roger

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det kanske jag gör, jag vill bara inte sitta med ett kort för 2 tusen som jag inte kan utnyttja till max. Det vore ju synd om det gick på halvfart.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det kanske jag gör, jag vill bara inte sitta med ett kort för 2 tusen som jag inte kan utnyttja till max. Det vore ju synd om det gick på halvfart.

 

Det där är inte så farligt som en del vill få dig att tro. Tänker du spela något? Köp i så fall det dyraste kortet du känner att du har råd med, av två anledningar:

 

1) Det följer förmodligen med nästa systemuppgradering

2) Även om din P3:a bara kan prestera en viss maxhastighet när det gäller bilduppdatering i ett specifikt spel (geometriprestanda) - så är det upp till grafikkortet att rita upp detta. Således kan du med ett snabbare grafikkort: vrida upp upplösningen mycket högre, slå på många fler grafiska finesser och förskönande filter samt spela modernare spel - med bibehållen bildhastighet. För att öka bildhastigheten över vad din processor klarar att hantera behöver du förstås byta processor, men en P3@600MHz är inte överdrivet långsam, lite beroende på vilken typ av spel vi pratar om och hur mycket tid som läggs på AI och annat icke-grafikrelaterat i spelet.

 

.wey

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9500Pro 128Mb DDR DVI TV-out

 

Pro!! ska det vara så ska det vara riktigt, det är rätta takter. <TUMMEUPP></TUMMEUPP>

 

Får jag fråga vilket det blev?

 

//Roger

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ett sånt som jag är grymt nöjd med!

 

Efter en flashning av grafikbioset så har prestandan ökats samt att det är i paritet med ett 9700.

 

/F2

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte utan att man blir lite avundsjuk nu...om man skulle byta ut sitt sunkiga GF4 TI 4200 mot ett sånt, det var ju riktigt billigt nu ju.

 

//Roger

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

silverzurfarn

 

Har ett Aopen Geforce4 MX 460 64 MB kort, som

jag är mycket nöjd med (kostar 2150 spänn),

och som jag kan rekommendera.

 

/silverzurfarn

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ett Aopen Geforce4 MX 460 64 MB kort, som

jag är mycket nöjd med (kostar 2150 spänn)

Det kortet är knappast värt så mycket pengar.

 

Köp ett Radeon 9500 Pro istället, kostar lika mycket!

 

 

~ Stefan ~

 

"Ingen kan hjälpa alla men alla kan hjälpa någon."

 

[inlägget ändrat 2003-02-12 23:47:44 av Stefan K]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter en flashning av grafikbioset så har prestandan ökats samt att det är i paritet med ett 9700.

 

Funkar det även på PRO-korten, jag läste någonstans att det bara gick med NON-PRO?

 

Isåfall skulle jag vilja veta lite mer hur du gick tillväga med hela proceduren.

 

//Roger

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå, klart du kan flasha vilket kort som för å kunna överklocka det... däremot nås inte samma prestanda som ett 9700 eftersom 9500 Pro bara har halva minnesbandbredden mot ett 9700 och ett 9500 non-pro.

 

9500 Non-pro däremot har hälften av pipeline'sen avstängda, vilket det då är hela hysterin med att kunna slå på dem igen (om dom är hela) - å då erhålla 9700-specifikationer rakt av... :)

 

--

.Wey - hoppas han fick det rätt, är rätt stökigt det där med 128 å 256bitars minnesbuss å 4 eller 8 pipelines osv.. .

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...