Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

WMA encoding...


Kalinka

Rekommendera Poster

Hejsan!

 

När jag rippar en CD till MP3 brukar jag ha 192, ibland 160 kbit i kvalité.

Som jag förstått det komprimerar WMA bättre än mp3, så jag tänker börja använda det i stället...

 

Vilken bitrate skall jag på WMA om jag vill ha motsvarande MP3:s 160 resp. 192 kbit/sek?

 

Tack*1000!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan tex använda följande:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=357861#357893

 

 

_________

TicoRoman - The One And Only

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

He he, poäng till det! Exactly my point.

 

Varför skulle jag akta mig för det? WMA är det bästa microsoft gjort på länge.. Frågan kvarstår dock: vad motsvarar mp3 192kbit/s i WMA!?

 

Om program: sök på download.com, jag hämtade hem ett gratisprogram som var skitdåligt, så jag ska ge mig ut på jakt efter något bättre...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar!

 

 

-------------------------------------------------

Favorit i repris: Vilka är det mest synd om i nätverket?

Svar: IP-stackarna ;-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En uppskattning är väl att 160 kbit WMA motsvarar ungefär 192 kbit MP3. WMA är inte så fasligt mycket bättre än MP3 vid höga bitrates.

Personligen tycker jag bäst om MP3Pro som låter väldigt bra redan vid låga bitrates, t.ex. 80 kbit MP3pro låter lika bra som 160 kbit MP3. MP3pro stöds av flera nyare MP3-spelare dessutom.

 

Men om du vill göra om till WMA så finns det inbyggt i winamp 2.x, välj "Nullsoft WMA output plugin" i output.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, tack för all hjälp!

 

Jag, eerhm, tänkte göra om alla mina mp3:or till WMA - för att spara utrymme... men man vill ju inte torska i kvalitée...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...