Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med ACPI bussen


Arne Karlsson

Rekommendera Poster

Arne Karlsson

Hej!

Jag har ett problem med ACPI bussen till ett epox kort.

Jag kör Win98SE och har ett utropstecken vid "ACI IRQ som används av ACPI bussen". Har försökt att uppdatera drivrutinen från Internet, men då startar datorn om sig. Är det någon som har haft samma problem eller vet hur man ska lösa problemet.

 

Mvh Arne

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Utgår från att du menar ACPI som i Advanced Configuration and Power Interface, vilket i korthet är det system som finns i chipsetet för att tillföra fler energisparfunktioner som kan styras från ett operativsystem som stödjer detta.

W98SE är ett sådant OS och detta brukar behöva anges i BIOS-setupen vilken du kan komma åt när du startar datorn. Beroende på vilken tillverkare som levererat BIOS:et i just din dator kan inställningarna som styr ACPI se lite olika ut. De bör återfinnas under något som heter i stil med "Power management setup". Vanligen skall IRQ nr 9 reserveras för ACPI, och det finns säkert en funktion som skall aktiveras för detta i BIOS-inställningarna. Det kan alltid vara bra att ha senaste BIOS-versionen flashad samt verifiera med Microsofts download service att din W98SE har de senaste uppdateringerna. Det är också en god idé att ha manualen till ditt moderkort tillhanda, vilken brukar kunna laddas hem från tillverkarens hemsida. På det sättet ser du exakt vad som gäller för just ditt M/B.

 

mvh/Fredrick M

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arne Karlsson

Hej!

 

Har tittat i BIOS:et men hittar inga konstigheter.

IRQ 9 är satt till ACPI bussen.

Jag testade också att boota från min gamla hårddisk där jag har WinME (installerade det över en kraschad Win98, ville ha tag i vissa reg inställningar), där fungerade det.

 

Kan man använda drivrutiner från ME i 98 ?

Om det går så kanske det löser mitt problem.

 

Mvh Arne

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...