Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

XP pro - aktivering, 2 problem


Flygarn

Rekommendera Poster

Problem nr 1

 

Försöker aktivera över internet, får ingen kontakt med MS server. Kan surfa alldeles utmärkt med burken så anslutningen är ok. Kan tillägga att jag inte har ändrat något, installationen är helt ren. Provade då att installera SP1, men det hjälpte föga.

 

Problem nr 2

 

Förra gången jag installerade så fungerade internet aktiveringen, men jag fick då ett meddelande om att "denna licens har redan aktiverats 5 gånger" eller något i den stilen. Det är än OEM licens. Är det så att serienumret bara kan aktiveras X antal gånger, och i så fall får man ett nytt av MS då?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får du den ständigt uppoppande påminnelse-bubblan nere till höger vid klockan?

 

Vet inte hur det gäller med aktivering för OEM-licenser.

För vanliga köpta så sades det i begynnelsen att man bara kunde aktivera 5 gånger.

Men det stämmer inte. Jag har aktiverat min licens (efter formateringar och nyinstallationer) närmare 15 gånger. Och den senaste gången i en helt annan dator, eget bygge med allt nytt. Det var inga problem med aktiveringen då heller. Jag hade faktiskt ringt Microsoft, men jag fick köa, så jag testade att aktivera. Det var bara att lägga på luren.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja, får en påminnelse lite då och då, men det är ju inget konstigt eftersom ingen aktivering är utförd än.

 

windows update fungerar inte förrän aktiveringen är gjord vilket är mycket irriterande...

 

verkar ju fullständigt idiotiskt om man bara kan aktivera 5 gånger. Med tanke på hur ofta windows måste ominstalleras för att funka så är det ju vansinne med sådana regler....

 

vilka tider kan man telefonaktivera då? vardag 9-17 eller vad gäller?

[inlägget ändrat 2003-02-10 19:40:02 av Flygarn]

[inlägget ändrat 2003-02-10 19:41:33 av Flygarn]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"vilka tider kan man telefonaktivera då? vardag 9-17 eller vad gäller?"

Tror att det är mer tid än så. Telefonnumret är i alla fall:

020-1400015

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

telefonaktiveringen fungerade bra, det är datasvar så man kan nog göra det dygnet om.

 

märkligt att internetvarianten inte gick men nu är det klart hur som helst, tackar för hjälpen!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
Stefan Eklinder
Men det stämmer inte. Jag har aktiverat min licens (efter formateringar och nyinstallationer) närmare 15 gånger.

 

Gammal tråd, men hur går gränsen för att uppgradera hårdvara i en XP-dator? Moderkortet?

 

Jag menar innan man måste aktivera om XP igen. Satte i mera minne i burken för ett tag sedan och det gick vägen. Nästa blir en ny brännare.

 

 

Kör XP Home edition!!!

 

---

/Stefan Eklinder

 

"Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det"

 

Jonas Ridderstråle

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gammal tråd, men hur går gränsen för att uppgradera hårdvara i en XP-dator?

Finns det någon gräns i det fallet?

Jag har då inte nått den ännu. Då jag satte ihop min nya dator i januari var all hårdvara, utom ljud och grafikkort, sprillans nytt. Men det var inga problem med att aktivera min gamla XP-licens i den datorn.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Maratonmannen!

 

Oki, jag bara funderade på det där. :)

 

 

---

/Stefan Eklinder

 

"Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det"

 

Jonas Ridderstråle

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Tänker ni inte helt fel nu?

 

"inga problem att aktivera XP i den datorn"

Det är väl ändå som så att XP kräver ny aktivering om hårdvaran ändrats någorlunda mycket, och det är precis det som har skett, dvs. XP har aktiverats om.

 

Testa att byta ut en massa hårdvara på en dator som förvisso är aktiverad, men inte internetansluten. Antagligen kommer det väl upp en massa nags om att man måste aktivera XP.

 

Att det inte finns någon gräns med antalet aktiveringar [så länge det är samma ägare som aktiverar] är ju ganska självklart, eftersom microsoft knappast kan begränsa kundernas hårdvaruuppgraderingar. Det m$ vill stoppa är att man installerar XP på fler burkar än vad man har licenser för.

 

MVH

pedagogen

 

 

[inlägget ändrat 2003-04-21 14:34:28 av CJ Björkdahl]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Har snokat på microsoft om det här med produktaktivering, och hoppas på att följande klarnar upp läget:

 

"Vilka tio maskinvaruegenskaper används för att fastställa maskinvaru-hash?

 

Följande tio maskinvaruegenskaper används för att fastställa maskinvaru-hash:

Bildskärmskort

SCSI-kort

IDE-kort

Nätverkskortets MAC-adress (Media Access Control)

RAM-mängdsintervallet (till exempel 0–64 MB eller 64–128 MB)

Processortyp

Processorns serienummer

Hårddisk

Hårddiskvolymens serienummer

CD-ROM-/CD-RW-/DVD-ROM-enhet

Teknisk aktiveringsinformation

 

Förhindrar produktaktivering hårddiskkloning genom jämförelse av maskinvaru-hash?

 

En form av piratkopiering som produktaktivering skyddar mot är hårddiskkloning. Vissa former av hårddiskkloning är tillåtna. Genom en jämförelse av det ursprungliga hash-värdet med det aktuella identifieras emellertid hårddiskkloning och återaktivering krävs om hash-värdena är väsentligt olika.

 

Teknisk aktiveringsinformation

 

Om jag formaterar om hårddisken, måste jag då aktivera produkten igen?

 

Om du formaterar om hårddisken och installerar om produkten krävs återaktivering. Samma aktiveringsfrist gäller i detta fall. Du kan aktivera en produkt på samma dator igen så många gånger du behöver. Aktiveringen kan göras per telefon eller via Internet."

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;sv;302878#4b

 

Som ni ser, så verkar inte byte av moderkort orsaka något krav på Aktivering... (Lite lustigt, eftersom moderkortet "är" datorn, enligt mitt sätt att se..)

 

 

 

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bildskärmskort

SCSI-kort

IDE-kort

Nätverkskortets MAC-adress (Media Access Control)

RAM-mängdsintervallet (till exempel 0–64 MB eller 64–128 MB)

Processortyp

Processorns serienummer

Hårddisk

Hårddiskvolymens serienummer

CD-ROM-/CD-RW-/DVD-ROM-enhet

I mitt fall var allt detta helt nytt, utom bildskärmskortet.

Jag var beredd på att jag måste sköta detta via telefonkontakt med Microsoft. Därför ringde jag upp, men under tiden jag köade så testade jag att aktivera. Och det gick utan problem. Just då och den dagen hade jag XP-licensen aktiverad både på min gamla och nya PC. Dagen efter avinstallerade jag XP på den gamla.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Mm, jag satte i 2x512 mb DDR-ram för ett tag sedan och jag behövde _inte_ aktivera om XP.

 

När jag aktiverade XP hade jag 256 mb DDR-ram.

 

Hämtat från MS-sajten Pedagogen länkade till:

 

Hur kontrolleras förändringar av datorn vid produktaktivering? Hur många komponenter i datorn kan jag ändra innan jag måste återaktivera?

 

Vanliga maskinvaruförändringar, som uppgradering av grafikkort, tillägg av en andra hårddisk, tillägg av RAM-minne eller uppgradering av en CD-ROM- eller DVD-ROM-enhet, kräver inte återaktivering.

 

 

 

---

/Stefan Eklinder

 

"Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det"

 

Jonas Ridderstråle

 

 

[inlägget ändrat 2003-04-21 16:24:58 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Nä, det är sant.

Men uppgraderar man "allt på en gång" eller "en massa på en gång", så vill XP omaktiveras. (om man får tro det som står att läsa om detta hos microsoft)

 

Frågan är väl egentligen när/om XP "gör slut" med "husse" och vill att "husse" skall ringa "storhusse", dvs. micro$oft och be om en ny aktivering.

 

 

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag går lite offtopic här; vad händer när MS har gett ut ett nyare OS?

Dom kanske stänger av möjligheten att återaktiva XP helt och hållet, eftersom dom givetvis vill att man ska uppgradera till det nyare OS:et.

Personligen tycker jag detta med aktiveringen var bland det dummaste MS har kunnat komma på, och är nog bara en början på massor av fler kontrollgrejer från MS.

Det bästa om man håller på och installerar ny hårdvara ofta eller installerar om XP tycker jag är att köra en crack så man inte behöver bry sig om aktiveringen mer.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Men uppgraderar man "allt på en gång" eller "en massa på en gång", så vill XP omaktiveras. (om man får tro det som står att läsa om detta hos microsoft)

 

Jag uppgraderar bara lite åt gången. Har just skickat efter en ny CD-brännare. ;)

 

Frågan är väl egentligen när/om XP "gör slut" med "husse" och vill att "husse" skall ringa "storhusse", dvs. micro$oft och be om en ny aktivering.

 

Ja, det undrar jag också!

Man känner sig kvävd av det, tycker jag.

 

När XP kom ut var det frågan om att man bara skulle få aktivera ett X antal gånger, sen måste man ringa "storebror" och få en ny aktiveringskod. Löjligt!!! Nu verkar det som sagt inte behövas.

 

Bara man kan aktivera över internet såsom Maratonmannen gjort. Det lär visst gå undan över telefon har jag läst i någon datortidning. Hänger man inte med då så lär man väl få hänga i telefonen länge.

 

---

/Stefan Eklinder

 

"Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det"

 

Jonas Ridderstråle

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Dom kanske stänger av möjligheten att återaktiva XP helt och hållet, eftersom dom givetvis vill att man ska uppgradera till det nyare OS:et.

 

Bävar!

Tror de i så fall att vi "dödliga" trycker pengar hemma, eller?

 

Hoppas inte det blir så, men skulle inte förvåna mig.

 

 

 

---

/Stefan Eklinder

 

"Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det"

 

Jonas Ridderstråle

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det bästa om man håller på och installerar ny hårdvara ofta eller installerar om XP tycker jag är att köra en crack så man inte behöver bry sig om aktiveringen mer.

 

Jag kör ju som sagt en crackad version av XP även om jag har en licens. Kan det egentligen vara otillåtet på nåt vis?

 

//jonasn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppas inte det blir så, men skulle inte förvåna mig.

 

uhh...nej det blir inte så, men vill man tro på vandringsmyter så...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör ju som sagt en crackad version av XP även om jag har en licens. Kan det egentligen vara otillåtet på nåt vis?

 

Jo, jag är tämligen säker på att det är olagligt.

Står väl nånting i användaravtalet att man inte får modifiera mjukvaran.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...