Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Maximera Explorer

//Erna

Recommended Posts

Hej

En liten irreterande sak är att mitt IE 6.0

aldrig öppnas i maximerat läge..

förut her det räckt att maximerat det och sedan stängt ner det.

Men det funkar inte nu.

Hur kan man fixa så det alltid öppnas i maximerat läget?

/Andreas

”Like death and taxes, you can count on AC/DC”

Ta tag i ramen på alla fyra kanterna och dra ut fönstret så långt det går (stannar automatiskt där skärmen slutar om den är rätt inställd) innan du stänger det.

Det irriterar mig också. Verkar inte finnas nån bra lösning på detta. En variant är att göra som Jocke001 skriver men för min del fungerar det inte i långa loppet. Det kan hålla i sig några dagar eller nån vecka men en vacker dag är storleken på fönstret ändrat igen...

~ Stefan ~

"Ingen kan hjälpa alla men alla kan hjälpa någon."

Om du startar IE via ikonen för IE så räcker det kanske med att ta egenskaper på ikonen/genvägen å be den att "öppna i maximerat läge"?

.wey

Ja det fungerar bra. Om ett fönster däremot öppnas via länk eller "Öppna i nytt fönster" så fungerar det inte.

~ Stefan ~

Testa med att maximera fönsret, antingen genom att dra ut det eller trycka på maximera-knappen. Stäng sedan fönstret genom att klicka på Arkiv och Stäng.

Så har jag gjort och till slut så har Windows fattat att jag alltid vill ha ett fönster öppnat i maximerat läge. Har fått köra den proceduren ett antal gånger.

IE brukar öppnas i samma läge som senast stängda fönster. Vet inte om en popup räknas som senast stängda, men de är ju vanligen (som tur är) i fönsterläge och inte helskärm...

/Stefan

Am I getting smart with you? How would you know? - Dilbert

Som jag skrev i mitt första inlägg så fungerar det även för mig. Problemet att det helt plötsligt har återgått till någon annan storlek kanske det är bara jag som har...eller så är jag lite paranoid =)

~ Stefan ~

Har samma problem, min lösning tills nu är lite oortodox.

Om eForum är dagens första anhalt så öppnar jag en länk i ett nytt fönster varvid den oftast är i vykortsstorlek, ( trots att det första fönstret är i ordinarie storlek, d.v.s. den täcker skärmen ).

Den utvidgar jag manuellt och klickar på "hem" och tar samtidigt bort det första fönstret. Då har tydligen IE lärt sig storleken och nästa länk jag högerklickar på öppnas i "rätt" storlek.

MEN, om jag klickar bort fönstret och startar IE igen så måste jag upprepa proceduren. Irriterande? Ja!

"Snabbmakaroner avrådes ifrån, de blir alltid för mjuka. Har man tid att leva, så har man tid att koka riktig pasta!"

[inlägget ändrat 2003-02-10 18:06:11 av Radiogogo]

"Den utvidgar jag manuellt och klickar på "hem" och tar samtidigt bort det första fönstret. Då har tydligen IE lärt sig storleken och nästa länk jag högerklickar på öppnas i "rätt" storlek."

Radiogogo,

Du har löst ett problem för mig.

Fast jag har inget "hem" att klicka på. Så jag kör kommandot Alt + tab för att växla til första fönstret och ta bort. Annars följer jag exakt din beskrivning.

Jag tackar så mycket!

Varsågod Maratonmannen, men det måste finnas en enklare lösning, *skratt.

Apropå "hem", det var "hemknappen" på eForum jag syftade på.

JAAA...har hjälpt två idag!!

*Radiogogo känner sig stolt för en gångs skull*

"Snabbmakaroner avrådes ifrån, de blir alltid för mjuka. Har man tid att leva, så har man tid att koka riktig pasta!"

"men det måste finnas en enklare lösning"

Kan det vara enklare än som du skrev?

Jag behövde bara göra proceduren 1 gång. Och sedan öppnas alla länkar jag klickar på, i maximerat fönster.

Har "svettats" över detta en längre tid.

"Apropå "hem", det var "hemknappen" på eForum jag syftade på."

Då förstår jag. Vårt kära hem!

Maratonmannen - som på 1,5 tim fått mer än 170 alerter från brandväggen The firewall has blocked Internet access to your computer.... Det handlar om drygt 10 IP, som står för dessa. Får väl skicka abuse till berörda.

Då förstår jag. Vårt kära hem!

Ja, lika bra att erkänna...Jag heter Radiogogo och är eForumberoende...

Är glad att kunna hjälpa NÅGON. Ler fortfarande brett ;o)

Maratonmannen - som på 1,5 tim fått mer än 170 alerter från brandväggen

Hmm...värst vad populär du blivit. 10 IP? anmäl@abuse.NU

Bosse-i-skogen

Hej!

Jag har problemmet även i Windows Media Player, den öppnas maximerat "bara nästan". Saknas 3-4 mm. Maximerar, stänger där och stänger där, drar där och där och håller på. Inget hjälper!

Bosse

"Mappen är tom, vill du kontrollera innehållet?"

"Det du inte gör idag kan du göra imorgon... utom att besöka http://www.bamh.just.nu det måste du göra idag!"

"Jag har problemmet även i Windows Media Player, den öppnas maximerat "bara nästan". Saknas 3-4 mm."

Min är helt maximerad.

Testat med att klicka på maximera-knappen och stänga via arkiv?

Hmm, märkligt nog har jag aldrig haft de problemen med WMP:n. Den har alltod öppnats i samma storlek, ( som jag lämnade den så att säga ), även om datorn kraschat och omstart krävts.

P.S

Bosse, du är inte den ende som har problem med hälsningfrasen, det är Klipp&Klistra som gäller. Skrev ett inlägg och förhoppningsvis så fixas problemet inom kort. D.S.

Bosse-i-skogen

Testat med att klicka på maximera-knappen och stänga via arkiv?

Nu har jag, ska kolla om det "håller" efter en omstart.

En annan bugg i WMP 9 (om nu den andra var det) är att när jag kör i skalläge och minimerar till listen, alltså så att spelaren ligger på listen så att jag sköter den därifrån så poppar den upp till skalläge igen efter 2 sek. Minimerar jag från standardläge så blir den på listen.

Bill Gates, we love you...

Bosse

"Mappen är tom, vill du kontrollera innehållet?"

"Det du inte gör idag kan du göra imorgon... utom att besöka http://www.bamh.just.nu det måste du göra idag!"

Det går fixa med ett bookmarklet i javascript.

så här går det till...

1. Skapa ett nytt bokmärke i Favoriter/Bokmärken.

2. Högerklicka på det nya bokmärket och välj egenskaper.

3. Döp om bokmärket till något bra. T ex Fullskärm eller liknande.

4. Ändra adressen (URL) till javascript:window.resizeTo(800,600).

Anpassa siffrorna i resizeTo så att det passar dig.

Varför inte koppla ett kortkommando till bokmärket?

:thumbsup:Poäng till bra inlägg!

---------------------------------

Teknikens underbara värld

http://www.elektroteknik.net

---------------------------------

• 2 years later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...