Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Freebsd update

dknoo

Recommended Posts

jasså, så det var inte svårare än så. I varje fall, nu börjar min fbsd workstation/server få kraft under vingar. Grymt skönt =) Tack för all support som krävdes för komma igång MD.

Ingen fara :) Jag hade för mig att du skrev att du gav upp FreeBSD för ett tag sen, men frågorna fortsatte komma ;)

Jag kan ju utveckla mitt svar lite: Du ändrar i filen /usr/share/examples/cvsup/ports-supfile, raden

*default host till

*default host=cvsup.dk.FreeBSD.org

(jag har upptäckt att den danska cvsup-servern är snabbare än den svenska..)

sen kör du bara "cvsup /usr/share/examples/cvsup/ports-supfile".

Portupgrade hittar du i /usr/ports/sysutils/portupgrade

cvsup är redan conffat, drar hem från den svenska i 1.2MB/s =) Så det är ganska felfritt. Jag ska sedan när jag kommer hem installera "portupgrade". Tänkte testa releasen av gnome v2.2 men det var en del biblotek ect som var av fel version och jag ides inte sitta och uppgradera alla för hand. Därför tänkte jag att man skulle hitta någon applikation som gör det åt mig.

hehe, jo, gav upp fbsd en dag där. Installerade Mandrake disten och tänkte att "detta blir en bra början för mig att lära mig unix/linux" men då jag satt och kopierade filer från den auto-mountade ntfs-disken och mandrake hängde sig tänkte jag gå och hänga mig själv också. Blev så grymt irriterade och satte genast in fbsd bootcd:n och återinstallerade fbsd. Nu rullar det mesta och det är bara lite små configgar kvar innan jag är nöjd. Små configgar så som tex configgen till mplayer osv. =) Apache servern med php och mysql är installerad samt att quake3 servern är snart igång. Fick upp min fps från 60 (win XP) till 90 i q3 och jag är helnöjd. Och det bästa av allt är att jag kan sitta och arbeta med consollen genom ssh, iof så är ju remote desktop inte heller helt fel men men. Problemet i början var bara att hitta vilka program som jag ville installera. Jag kunde ganska mycket om windows och använda min dator till de mesta. Programmerade, gjorde filer i med flash, html, videoredigering osv osv så jag var ju ganska kräsen eftesom jag ville ha ungefär samma program för fbsd men med de applikationer som finns till linux/unix och det underbara ports så ska detta nog lösas det till bästa. Och om jag sedan vill ha någon program, till exempel macromedia flash så emulerar jag bara det under wine som föresten kommer att få windowsanvändare som vill testa något nytt och kanske windowsanvändare som inte är helt nöjda att välja något *nix istället. Än så länge har jag dock inte någon aning varför bsd ska vara bättre än linux förutom i servermiljöer men det lär jag kanske inte heller märka någon gång eftersom jag nu kommer att bara arbeta med FreeBSD.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...