Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Operatörsbunden?


P800

Rekommendera Poster

Ja, jag vet, det är en dum fråga men den måste ställas...

Att vara operatörsbunden gäller väl egentligen endast att jag är tvungen att betala abonnemanget till min operatör oavsett vilken telefon jag har, eller?!

Jag menar: abonnemanget är väl knutet till SIM-kortet?

Det spelar ingen roll om jag köpt min telefon med, i mitt fall, Comviqs operatörsrabatt - jag kan ändå sälja den som "obunden" och använda mitt SIM i en annan telefon? Och köparen kan använda telefonen som vilken som helst, right?!

 

Sugen på en N1...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nope, såvitt jag förstått är telefonen i sig låst till en viss operatörs nät eller simkort. Det går alltså inte att bara byta simkort i telefonen om den är operatörsbunden, då startar den inte. Dom är kluriga dom där operatörerna :)

 

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag förstått det så är Comviq glada för att låsa även telefonen till sig, annars har du helt rätt i det är SIM-kortet som är abonnemanget.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Weyland har rätt där. Men ibland så missar operatörerna att "låsa" telefonen. Hände mig då jag köpte en mobil i Norge "låst" till NetCom men mitt Telenorabb., ( kontantkort ), fungerade smärtfritt så ibland har man tur.

 

"Snabbmakaroner avrådes ifrån, de blir alltid för mjuka. Har man tid att leva, så har man tid att koka riktig pasta!"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom din fru också har comviq så går det men om du provar med någon annan operatörs SIM-kort så kommer det inte att gå. Operatörerna låser däremot gärna upp din telefon, förstås mot en rejäl avgift

 

Andersson

--

Faran är inte att datorerna börjar tänka som människor, utan att vi börjar tänka som de.

Sydne J. Harri

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, tackar för denna inf.!

Avgift - då snackar vi den på 300-400 kr, eller?!

Se'n har man ju läst om diverse upplåsningsprogram som tangerar gråzonen: ngn. erfarenhet från dessa?

Nu blir man kanske raderad med ett sånt inlägg;-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver köpa en datakabel och skaffa ett upplåsningsprogram...En kostnad som blir ungefär lika stor som den Comviq tar för att låsa upp telefonen. Dessutom brukar låsningen vara ett år eller så, så innan dess kan du inte ringa Comviq för att få en upplåsningskod.

----------

Ipsa scientia potestas est

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt logiskt - du fick ju rabatten mot att du lovade att använda Comviq. Om du inte längre gör det, så vill dom givetvis ha tillbaka sina pengar...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det hände en bekant nyligen som hade en T65 operatörsbunden till Comviq. T65:an var köpt som kontantkortstelefon. Han testade med ett Telia-simkort och det fungerade utan problem.

 

/G-2-P

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag har också haft en Nokia, "nummmernågonting" med "låst" abonnemang, den fungerade kalasfint med kontantkort från konkurrent.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låst eller ej...

Jag kollade på min P800 på den "dolda" servicemenyn, och fick fram följande inf. under rubriken SIM-kortslås:

 

SIM-kortslås

Nätverk 5

Nätverksdelmängd 5

Tjänsteleverantör 5

Företag 5

 

Vid sidan av denna inf. finns en ikon som ser ut som ett hänglås som INTE ser låst ut.

Vad tror ni: låst eller ej ...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I den menyn (SIM-kortlås) har jag följande:

 

Nätverk 5

Nätverksdelmängd 5

Tjänsteleverantör 5

Företag 5

 

med en olåst hänglåssymbol till vänster om varje rad.

Jag har inte raden SIM-kortlås som du har.

 

Har du möjlighet så testa en annan operatörs SIM i telefonen.

 

 

 

[inlägget ändrat 2003-02-10 19:12:36 av Maratonmannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, mitt fel... Otydlig trots mitt svensklärarämbete!

Jag har inte heller SIM-kortslås under rubriken SIM-kortslås.

Det verkar alltså som att våra telefoner icke är låsta.

Så'nt kan ju vara bra att veta!

 

[inlägget ändrat 2003-02-10 19:20:02 av Flugfiskarn]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att förtydliga så finns det operatörslåsta telefoner. Om man ser på inläggen nedan låter det som en sorts myt som bolagen använder, och hoppas att konsumenten tror på. Särskilt skräp-comviq verkar vara benägna att sätta operatörslås.

----------

Ipsa scientia potestas est

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du möjlighet så testa en annan operatörs SIM i telefonen

Jag har nu testat kollegans Mobitel-kort i min P800.

Det fungerar hur bra som helst!

Nå'n som vill köpa en P800 billigt;-)

Nästa fråga blir då: finns det nå'n risk att Comviq upptäcker sitt misstag och låser den vid ett senare tillfälle? Eller kan jag - om jag nu skulle vilja förstås - med gott samvete sälja den som olåst?!

Finns det vidare en risk i att den bara fungerar med Comviq, Mobitel men inte i ngt. utav de övriga abonnemangen?

Där fick ni några kluriga frågor till lunchsurfningen;-)

_________________________________________

 

Livets mening i korthet:

generositet, nyfikenhet, älskog

 

[inlägget ändrat 2003-02-11 11:45:22 av Flugfiskarn]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"...finns det nå'n risk att Comviq upptäcker sitt misstag och låser den vid ett senare tillfälle?"

Har jag missat något i denna tråd? Varför tror du att den ska vara låst till Comviq?

 

"Nå'n som vill köpa en P800 billigt;-)"

Har alltid drömt om ytterligare en P8 :)

Vad är ditt pris?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har köpt den med 24 mån. förlängning av mitt Comviq-abonnemang (1500 kr. rabatt) vilket borde göra att telefonen skulle vara operatörslåst...

Men, man vet ju aldrig; rätt vad det är dyker nästa spännande produkt upp på marknaden!

Vi har till exv. Neonode, SL 55, Qtek som redan finns i och för sig...

Jag är inte prylgalen egentligen men just handdatorer och mobiltelefoner intresserar mig särdeles mycket;-)

Då förstår du kanske hur splittrad jag blir i dessa innovativa kommunikatortider...

Prisidé: 5900 kr. (om jag nu kan bestämma mig för annat alternativ...)

 

 

_________________________________________

 

Livets mening i korthet:

generositet, nyfikenhet, älskog

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Jag har köpt den med 24 mån. förlängning av mitt Comviq-abonnemang (1500 kr. rabatt) vilket borde göra att telefonen skulle vara operatörslåst...mobiltelefoner intresserar mig särdeles mycket...Prisidé: 5900 kr."

Telefonen är inte låst, utan du är låst med abonnemanget i 2 år.

 

Dyrt intresse, men du är inte ensam.

 

Tyvär alldeles för högt för extra lur, även om den är värd det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dyrt var namnet...

Man vill ju inte vara tjatig men bara så att detta står riktigt klart för mig:

- gäller ev. låsning av telefonen i så fall endast för kontantkort?

- om inte, i vilka fall är det brukligt att låsa en telefon?

 

Är jag för tjatig finns en enkel lösning på problemet:

ignorera mig!

 

_________________________________________

 

Livets mening i korthet:

generositet, nyfikenhet, älskog

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"gäller ev. låsning av telefonen i så fall endast för kontantkort?"

Jag (obs!) tror att det numera är så. Tidigare vet jag att åtminstone Comviq sålde telefoner (med fasta abonnemang) som var operatörslåsta. Fick en del kritik för detta. Men om de har fortsatt, vet ej.

 

Kanske slå en pling till deras kundtjänst och hör hur det ligger till med ditt abonnemang och P800:an?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

- gäller ev. låsning av telefonen i så fall endast för kontantkort?

 

de flesta operatörslåsta telefoner är konantkortstelefoner ja... men det finns som alltid undantag ;) vet iaf att Vodafone sålt telefon och abonnemang där telefonen varit låst i ett år...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...