Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Användarhantering


limpan73

Rekommendera Poster

Jag har ett par frågor angående användarhantering. Jag är pappa till två små huliganer på tre resp. två år och vill att de endast ska komma åt och se de barnspel som är installerade. Jag har provat att lägga in dem som användare men då kan de ju fortfarande komma åt programmen i startmenyn mm. Desutom uppstår ett proplem när man ska köra vissa spel då det står typ "kan inte ladda hm hm hm i winnt katalogen".

 

Finns det någon eller några vänliga själar som kan förklara hur jag ska göra för att de endast ska se och kunna köra spel.

 

Mvh

Magnus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gissar att du sitter med Xp-home. Där finns det inte alls lika avanverade möjligheter att styra användarens rättighter och behörighter som i XP-Pro.

 

det enda sättet jag kommer på, nu är jag ingen expert ska sägas med en gång, är att skapa en en provat vuxen användare

Alla användare kan ha fullständiga rättigheter, det vill säga vara administratörer.

 

På vuxenanvändaren gör du dina användarmappar privata. Detta medför att barn-kontot inte kan läsa dessa filer.

 

Sedan när du installera program som du inte vill att barnen ska nå så ser du till att programmet installerar i någon av dina privata kataloger (ex.v. Mina dokumnt/Program). Snygga sedan till skrivbord och startmeny genom att flytta eventuella allmäna ikoner till din privata upplaga.

 

Nu kan inte barnen starta dessa program, men likaså kan ingen annan avändare heller göra det än just den som installerat programmet.

 

 

kortfattat - skapa en vuxen (Adult) användare som du gör så privat som möjligt. Installera allt hemskt under denna och använd sedan detta som ditt Spel-konto.

 

Ska till sist tillägga. Detta är en teori om hur det kan fungera. Har ej testat det i praktiken, men jag ser ingen anledning varför det inte skulle fungera.

 

 

[Tillägg] - om de är så små, 2 resp 3 år, kan det räcka att rensa deras skrivbord resp. startmenyer från allt förbjudet. Det som finns i "c:\documents...\All users" ser alla. Flytta det hemska till dina privata användare. Det du ska flytta är alltså länkarna till programfilerna. Programmen går då fortfarnde att hitta och köra för de små genom att leta med utforskaren.

 

/T

 

[inlägget ändrat 2003-02-10 12:08:53 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Monshi för ditt svar. Jag har en engelsk pro-version av xp. Felmeddelandet som dycker upp när jag försöker köra vissa program från barnens användarkonto lyder "Unable to coppy the driver file C:\WINNT\dirdib.drv to your windows directory. Your disk may be full.

Vet du (eller någon annan) varför detta dyker upp och hur att rätta till det så att spelen går att köra.

 

Mvh

Magnus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gissar på att det spel du försöker starta vill skriva till en fil i WinNT katalogen men att det ej har rättigheterna att göra det. Troligtvis då ett program som inte är helt anpassat till WinXP och kanske därmed måste köras i Administratörs läge.

 

Nu när jag enbart har XP-home installerat så kan jag ej ta reda på hur man gör, men någon som är duktig på att leta i Microsofts Knowledge databs kan nog länka dig till en bra artikel om detta.

 

Vad som gäller i XP-Pro med det att hindra barnen från att köra ej tillåtna filer så finns det relativt sofistikerat system för att ge olika användare tillåtelse att nå olika enskilda bibliotek. Man kan ge de unga ganska stora rättigheter men samtidigt begränsa vilka filer de kan köra. Enklast är nog dock den metod jag beskrev ovan, om att helt enkelt rensa den gemensa startmenyn från alla oönskade objekt.

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...