Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Western Digital suger?


AF.e

Rekommendera Poster

Hej!

 

Nu är det klippt igen. Lyckades efter råd på detta forum få igång min HD i mitt splitternyasystem. Okej! Bra! Dags att installer OS. Jag försöker installera XP och till en början går allt bra. XP-installationen låter mig partionera HD:n och jag får därefter välja format på formateringen. Sen börjar den kopiera filer till min HD.

Efter ett tag säger den att den ska starta om datorn och boota från HD:n (som nu innehåller filer) och datorn startar om. Nu kommer felet. "Kan ej läsa operativsystemet" eller nåt liknande står det bara på skärmen. Jag har testat med en originalversion av XP Pro, en piratversion av densamma samt en originalversion av Win98SE. Alla får samma resultat.

 

Är det nån som haft ett liknande problem? Är det nåt att fixa eller är min nya HD helt enkelt skräp? Det är förresten en Western Digital 80GB Special Edition.

 

//AF.e

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I bios så kan du välja vilken enhet som den först ska boota från. Har du rätt inställningar där?

Använder du lba? (bör du nog göra)

 

Eller börjar den att boota från hd, för att sedan "lägga av" kanske?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

Den bootar från HD:n. Ingen tvekan. Vad menas med lba?

 

//AF.e

 

ps: ordningen är Floppy, CD, HD, men cd:n säger "Press any key to boot from CD-rom". Om man inte gör det väntar den ett par sekunder innan den försöker från HD:n varpå felet uppstår...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lba hittar du i bios, standard inställning troligen för din hd.

 

I bios kan du även välja vilken hd som den ska boota från hd0 hd1 hd2 hd3 brukar det stå.

 

Normalt med en disk så används hd0, men din disk var lite... tjurig så... har du provat att boota fron hd1 osv.. Beror lite på hur din bios serut.. men troligen har du flera boot alternativ i bios, för hd...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den hittar ju hårddisken och försöker boota från den. Jag får inte samma fel om hårddisken är tom. Då säger den istället att det inte finns något operativsystem. Nu säger den bara att den inte kan ladda det. Bootordningen tror jag inte är nåt fel med. Hur det är med Lba vet jag inte... Ska testa...

 

//AF.e

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollade nu. Den var inställd på Auto (kan välja CHS, LBA, Large och Auto) och på nästa skärm stod det att den laddades som CHS. Då får jag felet: "Kan ej starta operativsystemet". Jag testade att ändra till LBA. Då fick jag istället felet: "Diskläsningsfel".

 

Sämre med andra ord...

 

//AF.e

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förresten Axel. Visst hade du också en Western Digital-disk. Jag testade idag att köra helt utan jumpers och då blev den master och fungerade bra.

 

Jag testade det för att jag tänkte att det kanske var problem att disken var slav när man skulle boota, men det blev ingen skillnad...

 

//AF.e

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ändra till lba, manuelt, och ominstalera...

 

Om du formaterat disken med CHS i bios, kan datorn inte "läsa" den när du ändrat till lba...

 

Iof så gör det inget när xp är laddat för det oset kan översätta mellan de olika formaten, men.... det var när det var laddat det, vilket är förklaringen till att instalationen fungerar... sedan ska du boota, och.... ridå...

 

------------------

Det här är inte hela sanningen

 

från

http://www.arstechnica.com/guide/building/bios/bios-4.html

 

"IDE Access mode

Options: CHS, LBA, Large/Other

CHS is for drives smaller than 512MB. LBA is for drives that are larger. "Other" or "Large" are for drives that do not support LBA after 8GB, usually very old drives that are larger than 8GB."

 

Det finns ett utökat chs format med, mindre vanligt dock..

 

Här finns mer, om du vill läsa...

 

http://www.pcguide.com/ref/hdd/bios/modesECHS-c.html

http://www.pcguide.com/ref/hdd/bios/modesLBA-c.html

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...