Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Har det med patent att göra eller?


CJ Björkdahl

Rekommendera Poster

CJ Björkdahl

De flesta ordbehandlare kan öppna konkurrenternas filer. Men så är det inte när det gäller mediaplayers och mediafiler.

 

Jag har ogärna realplayer och quicktime installerade eftersom dessa program är fulla av buggar och spyware samt popups. Varför kan inte Windows Mediaplayer öppna .mov och .ra-filer? Lyckan vore total om det skulle vara så..

 

Kan inte någon snäll liten fjortis till hacker fixa en codec som ordnar detta?

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag spelade in en installation av RealOne häromveckan, för distribuering till användarna.

Samtidigt passade jag på att försöka få bort ALLT som kunde tänkas ploppa upp och ställa till bekymmer.

Den enda funktionen som behövs är egentligen filmvisning genom plugin i webläsaren.

Men efter en vecka kom det iallfall upp en "erbjudanderuta" när man startade en film.. *suck*

 

RealOne verkar vara en riktigt bra spelare. Snabbstartar och bra kvalitet på filmen. Bara det hemska användargränssnittet och allt lull-lull förstör.

 

För att återkomma till din fråga..

Det hela beror säkert på nåt patent eller nåt liknande.

Fast det är lite märkligt att man inte har hört talas om nån hemsnickrad real-codec för mediaspelaren än.

 

\\Anp

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

håller med, real player har jag skitit i de senaste åren. Å quicktime får fnatt på min dator, ibland, får samma effekt som om F5 knappen fastnat på skrivbordet dvs. datorn blir skitseg och filmen hackar. Att man sen måste (var så förut i alla fall) registrera för att kunna spela i fullskärm kan man ju se som en bonus...

 

Annars fungerar väl quicktime hyffsat, det fungerar ju till skillnad från real player ;) och innehåller såvitt jag vet inga spyware eller associationsförstörare?

 

Jag vore också väldigt tacksam för ett alternativ till ovanstående program

 

Däremot så försöker man bygga in stöd för real player och quicktime till xbox media player, frågan är om det är värt å flytta till vardagsrummet varje gång man ska se en liten filmsnutt.

 

tjoff

 

[inlägget ändrat 2003-02-09 18:47:44 av tjoff]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Annars fungerar väl quicktime hyffsat, det fungerar ju till skillnad från real player ;)

Lustigt, jag upplever situationen som helt motsatt. :)

Det skulle ALDRIG falla mig in att installera Quicktime på nån dator i min närhet.

Eller har det skett nån anmärkningsvärd förbättring på spelaren de senaste åren?

 

\\Anp

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hatar den båda programmen. Real för att det är så "amerikansk" (alltså så mycket reklam och allt har en massa $$$), och äppelsk***n för att det är så segt och att jag helt enkelt inte gillar att ha frukter i min dator.

 

När det gäller Real Movie så har man alltid varit låst, och inte ens kunnat konvertera skiten. Och när man väl hittade en konverterare så skulle behövde den ha Real Players DLL filer för att funka. Men nyligen har jag hittat en så hyfsad konverterare som heter EO Video (www.eo-video.com). Tyvärr är det 30 dagars demo, men den kan konvertera Real till mpeg eller avi. Det är värre om man ska kolla på streamat film som man inte kan spara. Fast då finns det andra program som kan spara ner skiten, och sen kan man konvertera...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Det lustiga är att PytteMjuk med sin WMP blir anklagade för exakt det som AOL med sin (Un-)RealPlayer gör; låsa in användaren.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan inte någon snäll liten fjortis till hacker fixa en codec som ordnar detta?

 

Önskar det samma. Visserligen lyssnar jag inte mycket på .mov filer men när jag gör det så vill jag använda samma spelare som jag använder till allt som har med ljud och film att göra, Windows Media Player.

 

Enligt Microsft så har WMP inte stöd för DivX men efter det att jag installerat Nimocodec pack så gick det utmärkt.

 

Nog finns det ett sätt att fixa detta problem med filformaten. Om vi alla letar som galningar på Internet så... *ler*

 

Bosse

 

”Mappen är tom, vill du kontrollera innehållet?”

 

”Det du inte gör idag kan du göra imorgon... utom att besöka http://www.bamh.just.nu det måste du göra idag!”

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kopierat från: http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;EN-US;q234019

 

Verify that Windows Media Player supports the file format you are using. Windows Media Player supports the file formats in the following list:

 

 

Windows Media formats File name extensions: .asf, .asx, .avi, .wav, .wax, .wma, .wm, .wmv

 

NOTE: .wmv files are supported by Windows Media Player version 6.4 and later.

Moving Pictures Experts Group (MPEG) File name extensions: m3u, mp2v, .mpg, .mpeg, .m1v, .mp2, .mp3, .mpa, .mpe, mpv2

Musical Instrument Digital Interface (MIDI) File name extensions: .mid, midi, .rmi

Apple QuickTime, Macintosh AIFF Resource File name extensions: .qt, .aif, .aifc, .aiff, .mov

Unix File name extensions: .au, .snd

 

... nog hittar även ni .mov i texten? Jag har ingen .mov fil så jag kan inte kolla.

 

 

Bosse

 

”Mappen är tom, vill du kontrollera innehållet?”

 

”Det du inte gör idag kan du göra imorgon... utom att besöka http://www.bamh.just.nu det måste du göra idag!”

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ett program som heter Jet-Audio som klarar både .ra och .mov:

 

Jag ska prova att ladda ner den (15,9 Mb) vid ett senare tillfälle. Kanske att Windows Media Player använder dessa codec. På samma vis som den använder divx codec som installeras separat som den egentligen inte har support för.

 

Tack för tipset!

 

Bosse

 

”Mappen är tom, vill du kontrollera innehållet?”

 

”Det du inte gör idag kan du göra imorgon... utom att besöka http://www.bamh.just.nu det måste du göra idag!”

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

"NOTE: Windows Media Player supports files created with Apple QuickTime version 1 and 2. Windows Media Player no longer supports the .ra, .rm, and .ram file formats."

 

QuickTime 1 och 2 är ganska gamla versioner, tror att QT är uppe i version 6 nu. (åtminstone är spelaren det.) Sen står det som sagt att .ra etc. *inte* längre stöds..

 

Så man får väl ta och installera realplayer och quicktime.. suck..

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så man får väl ta och installera realplayer och quicktime.. suck..

 

Ja, livet är orättvist!

 

Bosse

 

”Mappen är tom, vill du kontrollera innehållet?”

 

”Det du inte gör idag kan du göra imorgon... utom att besöka http://www.bamh.just.nu det måste du göra idag!”

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag irriterar mig mest på när det gäller QT är att den laddas automatiskt när datorn startas. Program man inte kan bocka för så att de inte öppnas i onödan anser jag vara ******* rent ut sagt!

 

"Snabbmakaroner avrådes ifrån, de blir alltid för mjuka. Har man tid att leva, så har man tid att koka riktig pasta!"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag irriterar mig mest på när det gäller QT är att den laddas automatiskt när datorn startas. Program man inte kan bocka för så att de inte öppnas i onödan anser jag vara ******* rent ut sagt

 

Prova: Kör - msconfig - Autostart.

 

Bosse

 

”Mappen är tom, vill du kontrollera innehållet?”

 

”Det du inte gör idag kan du göra imorgon... utom att besöka http://www.bamh.just.nu det måste du göra idag!”

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset Bosse, ska undersökas närmare!

 

"Snabbmakaroner avrådes ifrån, de blir alltid för mjuka. Har man tid att leva, så har man tid att koka riktig pasta!"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt så suger både Quitime och Realplayer enligt min mening. Ävem WMP (Windows Media Player) börjar under senare tid att gå samma bana som Quicktime och RP. WMP har ju faktiskt ingen riktig stöd för codecs. Som tur är så skickade MS med WMP 6 (heter mplayer2.exe), som jag tycker var betydligt bättre på att hantera olika filtyper än dens nyare version.

 

Tyvärr så handlar allt om monopol. Alla företag vill att deras produkt ska vara bäst och konkurrera ut motståndaren, och samtidit "tvinga" användarna att använda just deras program. Det enklaste lösningen vore ju att alla program, oavsett tillverkare använde en codec standard som skulle gjöra det möjligt för användaren att själv välja codec och spelare...

 

Bla bla bla... Det känns som om jag börjar bli lite väl idealistisk och drömmer alldeles för mycket.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Program man inte kan bocka för så att de inte öppnas i onödan anser jag vara ******* rent ut sagt

 

Det kan man ändra i inställningarna för quicktime, vid installation eller efteråt. Samma sak gäller RealPlayer. Men det ändrar juh inte att RP är vidrigt och qt är slött när det inte handlar om streaming... å varför måste man betala för QT för att kunna köra i fullskärm? Det är juh absurt om något...

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bla bla bla... Det känns som om jag börjar bli lite väl idealistisk och drömmer alldeles för mycket.

 

Hoppet är det sista som överger en datoranvändare. :)

Bosse

 

"Mappen är tom, vill du kontrollera innehållet?"

 

"Det du inte gör idag kan du göra imorgon... utom att besöka http://www.bamh.just.nu det måste du göra idag!"

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...