Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Spelnätverk


Mjölner

Rekommendera Poster

Hejsan, jag vet inte mycket om nätverk men skulle vilja göra ett spelnätverk åt ungarna på 2-4 datorer.

jag har en burk med XP HE mednätverkskort, en burk med Win-98ME med nätverkskort samt 2 st bärbara med Win-98 resp. Win-98ME, båda med nätverkskort.

Jag har försökt med två burkar och korsad kabel utan resultat, har även försökt med en 10BASE-T Etherhub med samma klena resultat.

Finns det någon som kan förklara för en "bonde på en bondes språk" så skulle jag (och ungarna) bli tacksamma.

Häls Mjölner

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

lägger till protokoll som du har tänkt att använda (egenskaper för nätverk), tcp/ip och ipx.

skriv in en ip adress 192.168.0.* (sista siffran skall vara olika på alla datorer...

Nätmask 255.255.255.255

 

fildelning går smidigare om man har samma arbetsgrupp på alla datorer.

 

 

/Jimmy Lindström

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först måste du bestämma vad din arbetgrupp ska ha för namn. Det vanligaste är MSHOME eller något liknande, varför inte BONDE. För att ändra detta högerklickar du på "nätverket" ikonen på skrivbordet och väljer egenskaper eller går in på kontrollpanelen och väljer nätverk. Efter det klickar du på fliken "identifiering" där du hittar "arbetsgrupp" skriv in ett roligt namn, men tänk på att det måste vara samma på alla datorer.

Skriv också in ett "Datornamn" som ska vara unikt för varje dator.

 

Sen klickar du på "Behörighet" och ser till att "Behörighet på resursnivå" är valt.

 

Klicka på "konfiguration" och se till att protokollet, liknar en slad som bildar ett "T", TCP/IP finns där.

Klicka på det och välj fliken "ip-adress" klicka i "ange en IP-adress" och skriv in en ip-adress, t.ex 192.168.0.*, där * är 1,2,3, eller 4, om du har fyra datorer. Fyll sedan i 255,255,255,0 i "Nätmask".

 

De andra alternativen under de andra flikarna ska du inte behöva röra, förutsatt att du inte redan stält om dem. Klicka "Ok".

 

Se till att du har "Windows-inloggning" valt under "Primär nätverksinloggning".

 

Klicka på knappen "Fil- och skrivardelning" och klicka för "jag vill kunna ge andra tillgång till mina filer".

 

Klick ok, och sedan ok igen. En fråga om du vill starta om kommer upp. Vänta med det, klicka nej.

FÖr att ett nätverk i win98 ska fungera bra måste alla datorer ha något utdelat. Alltså dela med sig av en mapp till de andra datorerna.

Det gör du genom att välja en mapp på datorn och högerklicka på den välja "egenskaper" och "Dela ut".

Klicka för "dela" och väl ett "resursnamn". Om du inte tänker ha datorern anslutna till internet medans de är anslutna till nätverket behös inga lösenord, i annat fall kan du klicka för "beror på löenord" och skriva in ett lösenord. Men tänk på att det alltid finns risker med nätverk och internet. Så jag råder dig att inte ha datorern anslutna till internet medans de är i nätverket.

Klicka på ok och du är klar.

 

Starta om datorerna och du borde hitta dem i nätverket.

Gör du inte det kan du alltid söka efter dem. Det är inte alltid man hittar dem i windows nätverk men de kan fungera att spela spel iaf. Om du vill söka sök på det "Datornamn" som du skrev in.

 

Det som brukar krångla mest efter egen erfarenhet i ett nätverk är brandväggar. Så se till att alla brandväggar som datorerna har är avstängda.

 

Om det inte fungerar skriv och förklara vad som händer, så kanske någon annan eller jag kan hjälpa dig lite mer.

 

 

Hoppas att jag lyckades mä "bonde språket" ;).

 

 

/johan

 

[inlägget ändrat 2003-02-09 19:47:18 av Hansoj]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo tack, bondespråket gick hem, hade som du skrev lite problem med brandväggen men det löste sej. Tack för tippsen.

Häls Mjölner

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...