Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

XP på gammal dator???


D.A

Rekommendera Poster

Hej!

Jag tänkte lägga in XP på min dator som kör 98 nu.

Maskinen är en P3 450 med 256 ram. Är detta tillräckligt för att XP ska fungera tillfredställande??

 

MVH

Danne

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-Patrik Johansson-

Minst 233MHz men gärna 300MHZ.

Sedan är kravet minst 128 mb ram. SÅ din dator håller helt klart för XP men sen är frågan om du kan utnyttja alla multimediafuktioner.

 

/Neox -(Patrik J)

”Gravitation can not be held responsible for people falling in love”
- citat av Albert Einstein

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, tack. Fast det är ju vad som krävs för att köra det även om det går långsamt. Läste om en annan som intallerat det på sin P2 400 och som ville byta tillbaka till 98 för att den blev slö men han kanske körde extremt tunga applikationer.

Nå´n annan som har uppgraderat från 98 som har några åsikter ang. prestandan?

Kan ju även passa på att fråga om det finns nå´n som använder OKI OL 400w till XP? Har hört att det ska vara problem med det.

 

MVH

Danne

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går att lägga XP på nästan vad som helst, bara du har 128 mb ram! Men det är inte säkert att datorn fungerar bättre med XP än 98SE. Jag har lagt in XP-pro på en Pentium 166mhz mmx som är uppklockad till 233. Det fungerar utmärkt men burken är inte snabbare än med 98 och Me, bara stabilare.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

256 DDR ram och en AMD 1800+ är inget fel i det heller och sedan beror det väl på vilka applikationer man kör. Jag kör förresten själv med översta konfigurationen.

 

Hörde av en kompis att han känner någon som har 512 mb i sin XP-burk. Ändå upplevs datorn som seg när denne har några program igång samtidigt.

 

 

---

/Stefan Eklinder

 

”Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det”

 

Jonas Ridderstråle

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har installerat XP i en maskin med Intel Pentuim 200Mhz. Den är inte snabb, men stabil. Duger bra att köra ordbehandling och tanka ur lite bilder ifrån digitalkameran plus att den är en utmärk skrivarserver. Men som primär maskin skulle den aldrig räcka till.

 

MW

http://sierra4x4.has.it

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade XP på 166 mhz 64 ram. Det gick inte fort men som Janne säger: Stabilt var det.

 

Bosse

 

”Mappen är tom, vill du kontrollera innehållet?”

 

”Det du inte gör idag kan du göra imorgon... utom att besöka http://www.bamh.just.nu det måste du göra idag!”

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har laggt in XP i en p3 500 med 128 mb ram. Det fungerar alldeles utmärkt, utan några som hälst problem.

 

Jag har ocksåe en annan dator (200 Mhz, och 64 MB RAM!!!), även den med XP. Den går äckligt segt men är för övrigt stabilt och fungerar bra.

 

Personligen tycker jag att XP är den stabilaste Windows jag ngnsin har kört, och föredrar den. Tänk på att du kan stänga av det messta flashiga i XP och därmed öka "hastigheten".

 

Hade tänkt fösöka installera XP på en p120 MZH med 64 mb RAM. Fast då måste jag stänga av allt falshigt skit. Tror ngn att det skulle funka?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gränsen går vid 150 mhz, installationsprogrammet säger stopp. Rätta mig någon om jag har fel.

 

Bosse

 

”Mappen är tom, vill du kontrollera innehållet?”

 

”Det du inte gör idag kan du göra imorgon... utom att besöka http://www.bamh.just.nu det måste du göra idag!”

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kört Xp på en p2 266 med 64 meg i minne, utan problem. Som filserver, och den levererade data i den hastighet som nätkortet klarade.

Xps mini krav på minne är 64MB inte mer, och med lite kunskap om xp så går det riktigt bra att köra på den mängden minne. Vad som krävs är att man stänger onödiga tjänster.

Att xp skulle ”behöva” 512 meg i minne, är en ”myt”. Finns i normalfallet ingen anledning att ha mer än 256. Behöver man mer, ja då kan man inte konfa xp…Man kör en massa tjänster helt i onödan osv…

Något som underskattas (om man har en äldre dator) är hastigheten på hårddisken, den är väldigt viktig med xp..

En dator med bra hårddisk, 128 meg i minne och en 500 mhz cpu fungerar både snabbt och bra, förutsatt att man använder lite tid att ställa in den.

Problemet med prestanda oberoende av dator är att man kör en massa tjänster, program som man faktiskt inte använder utan de tar ”kraft” från datorn helt i onödan…

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, man bugar och bockar. Det blir väl att installera XP då och sedan försöka göra en grundlig genomgång och stänga av sånt som man inte behöver. Enda nackdelen verkar vara just kompabiliteten med min laserskrivare Oki OL400w, men det får man väl försöka reda ut när man befinner sig där.

 

MVH

Danne

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enda nackdelen verkar vara just kompabiliteten med min laserskrivare Oki OL400w, men det får man väl försöka reda ut när man befinner sig där.

 

Jag blev fruktansvärt sur när jag installerat Win XP första gången, min skanner fungerade inte. Minns inte märket, den står i förrådet. Fick ett klart och tydligt svar från tillverkaren att några drivare för XP fanns inte och inga skulle tillverkas!

 

Den kostade 2 000:- och är obrukbar bara för att jag uppgraderat operativsystemet, vem går tillbaka till Win 9x för att skannern ska fungera? Detta med kombatibilitet i XP fungerar inte med denna skanner.

 

Bosse

 

”Mappen är tom, vill du kontrollera innehållet?”

 

”Det du inte gör idag kan du göra imorgon... utom att besöka http://www.bamh.just.nu det måste du göra idag!”

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...