Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Strul med diskar i nybygd dator


AF.e

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har precis skruvat ihop en ny dator, men har enorma problem med mina IDE-diskar. Jag har en Samsung DVD-rom, Samsung CD-rw samt en Western Digital Special Edition 80GB. Alla dessa skall kopplas in i ett moderkort vid namn Asus A7N8X.

 

När jag hade satt ihop datorn hade jag lagt hårddisken som ensam master på primary IDE med en ATA-100 kabel. DVD:n låg som master och CD-rw låg som slave på secondary IDE. Jag startade datron och det verkade fungera förutom att det tog ganska lång tid för BIOS:en att hitta IDE-diskarna. När den väl gjort det verkade informationen stämma. MEN! När jag försökte installera WinXP så kunde installationsprogrammet inte hitta nån HD att partionera.

Skumt! tänkte jag och körde igång datorn med en starddiskett från Win98 och knappade igång Fdisk. Samma resultat. "Fel vid läsning av hårddisken".

Nu trodde jag att HD:n var trasig, men för att dubbelkolla pluggade jag in den i min gamla dator och där fungerade den. Då började jag stuva om lite i den nya för att försöka felsöka. Alla diskarna verkar fungera. Båda IDE-portarna på moderkortet verkar också fungera, men jag fick inget resultat av min ATA-100-sladd. Jag har testat med en ny sladd, men inte heller den fungerade.

Det konstiga är att jag får inte heller liv i HD:n med ata-33-sladden om HD:n är ensam utan jag måste även koppla in en av de andra enheterna emellan.

 

Kan det vara så att moderkortet inte trivs med att en IDE-sladd med plats för två diskar bara används av en enhet?

 

Har kollat överallt på nätet, men kan inte hitta nån som har haft samma problem.

 

Snälla hjälp mig! Jag fattar inte vad som är fel!

 

//AF.e

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej hej...

Kul att nån har haft exakt samma problem som jag själv..

Tänkte jag skulle vara tyst om det så man inte blev kallad för en massa konstiga ord.. ;-)

 

WB 80gb 8mb har stora problem med Amd´s chip.

Är det amd du har?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I princip har du rätt angående kabeln. Ultra dma kablaget till min moder macka ska vara kopplad enligt färgerna på kontakten. Master=svart slave=blå.

Därefter måste man se till att man bryggat disken rätt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur har du hd "byglad" Master, slvae, cs?

 

Prova alla variantarna och se om den fungerar i något läge..

Naturligtvis "ensam på kabeln"....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hårdvaran som är i:

 

AMD AthlonXP 2400+

Asus A7N8X

Samsung DDR PC3200 512 MB

Asus Geforce4 Ti4200

 

//AF.e

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har flyttat runt byglara beroende på vilken möblering jag testat. Jag har generellt undvikt CS och hållit mig till master och slave. HD:n har alltid varit master i alla möbleringar. Den jag har just nu som ändå fungerar är alltså HD:n som master, DVD:n som slave. Inkopplat med ATA-33-sladden i primary IDE. CD-rw enheten har jag struntat i tills jag får datorn att fungera helt, men jag har testat att använda den istället för DVD:n och det fungerade.

 

Visst är detta skumt?!?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mina två ATA-100 sladdar (köpte ju en ny idag för att jag trodde att det var sladden som var trasig) har tre kontakter. En blå, en grå och en svart. Den blåa ska ju i moderkortet så den är inte mycket att orda om. Jag har testat att ha HD:n i både den svarta, som sitter längst ut, samt den gråa, som sitter i mitten. Inget resultat. HD:n syns i BIOS efter en jäkla tid, men annars ger den inget annat livstecken ifrån sig utom att den blir varm.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har råkat ut för att en disk inte fungerar som mastar trots att den är ensam på kabeln (wd disk) men fungerat som slave. Testa, det är ingen risk att något går sönder.

 

Ps, du ska alltid använda ata 100 kabel..

ata 33 kabel skapar garanterar problem, om inte annat med prestanda..

[inlägget ändrat 2003-02-08 19:45:55 av Axel G]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag löste mitt problem på följande sätt.

Hdd la jag ensam på Ata 100 kabeln.

Den böt jag för säkerhets skull.

Hdd ligger byglad som master.

Cdrw+dvd liger på en vanlig kabel.

Sen funkade det.

Men enligt proffsen så har WB problem med att identifieras av moderkorten med KT3 Chip.

 

Så nu har jag beställt två st Maxtor 80gb 8 mb istället.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DET FUNGERADE!!!!

 

Av alla möjliga kombinationer så är detta en jag inte testat och det funkade!!! Ensam på kanalen som Slave... Det gick blixtsnabbt och Fdisk älskade min nya disk förutom att den räknade fel på 65 GB med det är väl ett känt fel?

 

Tack för hjälpen!

 

Finns det några nackdelar med att ha C: som slave?

 

//AF.e

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns inga nackdelar..

 

Sedan får du lite olika värden (storlek) på diskenn beroende på hur man räknar, inget fel oftast.. BYTE BITS osv...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, men gamla hederliga Fdisk har en bugg. Den känner inte igen diskar som är större än 65GB. Då gör den konsekvent så att den tar den riktiga storleken minus 65 GB. Min, som är på 80 tycker Fdisk är 11,5 GB. Men det är binära GB. 77-65 = 12

 

//AF.e

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att hitta en stor disk är för XP inget problem. Min 180GB Western Digital hittades direkt. Bara att partitionera och formatera.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...