Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Ored

iMac + Canon CanoScan N676U?

Rekommendera Poster

Ored

Hej!

Jag har en iMac Rev B. Till den har jag kopplat en Canon CanoScan N676U. Nu till mitt problem. Jag undrar varför jag till 85% får följande meddelande när jag ska använda scannern?

Cannot communicate with scanner. Cabel may be disconnected. Check status. Scanner driver will be closed.

Jag har prövat med att koppla scannern till USB hubb (den har strömförsörjning via en extra nätadapter) och någon av USB portarna på datorn men med samma resultat. Jag har även testat scannern i MacOS 9.1 och MacOS X 10.2.3.

MVH

Ored

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Sudden

Hur lång är USB-kabeln? Du kan behöva en avstörnings-kärna.

Har du gjort alla Firmware-uppdateringar som behövs?

Har du hämtat den senaste Canon-drivern?

Komplettera gärna med versions-nummer på Canon-drivern, programmet du scannar med (PS-plugin?), Carbon Lib etc.

Stämmer det att du har MacOS 9.1 på din iMac, eller hade du testat på en annan dator med 9.1 och 10.2.3?

/Lars

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Ored

Tack för svaret. Jag har använder den USB kabel som följde med scannern. Tror också den har har en avstörningskärna. Längden på kabeln är väl max 1m om mitt ögonmått stämmer.

När det gäller drivrutiner till scannern har jag den senaste versionen av dessa både för MacOS X 10.2.3 och MacOS 9.1 som jag hämtat hem från Canons websida. Jag kör aldrig scannern från classic läge innifrån MacOS X.

När det gäller Firmware är det till datorn du menar då eller? Den Firmwareversion jag har till på min dator är Apple iMac Open Firmware3.0.f2 built on 04/23/99 at 14:31:03. När jag letat på Apples supportsida om det finns någon nyare Firmware får jag bara fram att den senaste är 2.0.

De programvaror jag försökt använda scannern till är Photoshop 7 (Plugin), Omnipage 8SE och Cannons eget program.

Det stämmer också att jag på min dator har på en den första partitionen som är ca 7,9 GB har MacOS X 10.2.3 och på den andra partitionen som är ca 32,1 GB stor har MacOS 9.1.

Så här är min dator konfigurerad.

iMac Rev B

160MB RAM

40 GB HD (Partition 1 7,9 GB MacOS X 10.2.3 och Partition 2 ca 32,1 GB MacOS 9.1)

Jag har också varit i kontakt med Canons support och de har satt teknikern på problemet och när han ringde så trodde han att felet berodde på att datorns USB kontakter inte gav tillräckligt med ström. Hur mäter man hur mycket ström USB kontakterna ger?

/Ored

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Sudden

Allt tyder på att porten ger tillräckligt med ström. Datorn meddelar alltid om det inte räcker till när man kopplar in något.

Kolla också att du inte har mer än en bandbreddskrävande utrustning per USB-kanal.

Om de börjar konkurrera om bandbredden så kan den ena tappa kontakten. Typ DV-kamera+Scanner+ISDN-adapter är ingen bra idé.

Se även art 25243:

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=25243

Open Firmware har inte alltid samma nummer som senaste Firmware-intallerare, eftersom de kan vara riktade till olika delar av datorn

Det verkar ändå som du redan har den senaste Firmware, men om du har råkat missa någon så kommer här en sammanställning av firmware-uppdateringar som kommit till din dator, för det är väl den modellen som "skickar ut en släde för att hämta CD-skivorna"?

233 MHz iMac

M6709x/B

Apple Modem Updater 1.3.5

iMac CD Update 2.0

iMac Firmware Update 1.2

Vid 9.1-installationen ska du också ha installerat den här:

Mac OS 9.1/CD Extras/FirmWare Updates/iMac FirmWare Updates/For iMac/iMac Firmware 3.0

I övrigt kan jag bara tänka mig PRAM reset, håll ner Alt+Cmd+P+R vid uppstart tills datorn startar om.

(Glöm inte att välja skrivare och ställa in datum&tid efteråt.)

Hoppas det löser sig!

/Lars

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Ored

Hej!

Tack så mycket för svaret. Jag har en USB Multislot Card reader som kräver lika mycket ström scannern. Men jag har även prövat scannern utan att ha denna inkopplad. Har prövat med att erbart ha scannern och tangetbord + mus inkopplat på datorn.

Jag ska pröva med en PRAM reset och se om detta hjälper. Återkommer med detta.

MVH

Ored

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...