Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Anmäld för intenet abuse


Magnus2004

Rekommendera Poster

Hej jag fick följande medelande från bostream idag,

Några kommentarer? jag förstår medelandet och tycker de har rätt... men jag trodde inte att direct connect var så övervakat, sedan tycker jag det är lite läskigt att min internet leverantör kan kolla exakta foldrar och filer jag har på min dator. skulle vara intressant att diskutera dettan.

 

 

---------------------------------------------

Bäste XXXXX XXXX,

 

 

Vi har mottagit en anmälan utav New Line Cinema Corporation

("AOL/Time Warner") där det framgår att att ni eller någon via er

Uppkoppling (IP-adress XXX.XXX.XXX.XXX) sprider upphovsrättskyddat

material.

 

Då ni ansvarar för internettrafiken till och från ert datorsystem

ber vi er att omedelbart ta bort alla filer som ni inte har rätt

att kopiera och sprida.

 

*

 

Om fler anmälningar inkommer mot er IP-adress kommer vi tvingas stänga

ner er anslutning i enlighet med villkoren för Bostream ADSL.

Vid eventuell nerstänging kommer en avgift på 500 kronor att tas ut.

 

 

En kopia på detta mail har skickats till er via post.

 

*

 

Utdrag ur logfil:

 

--- klipp -------------------------------------------------------------

Infringement Detail:

Infringing Work: Lord of the Rings: The Two Towers

Filepath: Share\-=Movies=-Filename: Lord of the Rings - The Two Towers - 2of2

[DVDScreener-XviD-ViTE][synchedAudio].avi

First Found: 7 Feb 2003 02:45:2 EST (GMT -0500)

Last Found: 7 Feb 2003 02:45:2 EST (GMT -0500)

Filesize: 709,910k

IP Address: XXX.XXX.XXX.XXX

Network: DirectConnect

Protocol: DirectConnect

Username: [XStream]XXXXXXXX

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl klart att de kan kolla dina filer om du servar ut dem med directconnect.

 

Som du säger har de väl rätt, det är en kalkylerad risk du tog och nu är det slut, bara upphöra med det eller bli av med abbet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din internetleverantör har inte sett något, eller bevakat dig på något sätt. Det är representanter för antipiratbyrån som går in på DC-hubbar och kollar vad du har, och laddar sedan ned det.

----------

Ipsa scientia potestas est

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med tanke på hur många som använder DC (och jag själv)för att hämta hem "filer" ,så kommer jag till den självklara frågan: vad jag förstår så kan man via webben på nått ställe skaffa sig en "falsk" IP-adress så att man kan surfa runt anonym, skulle det fungera tillsammans med DC, och hur gör man?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var ju inget kul brev.

 

Jag har bara en liten fråga angående det juridiska:

 

Får jag ladda ner mp3-låtar från Kazaa Lite (låtar som är skyddade copyrightskyddade). Jag laddar endast ner dem och delar inte med mig.

Kan jag få ett liknande brev?

 

/ Kristoffer

Windows kunde inte hitta något tangentbord. Tryck F1 för att försöka igen eller F2 för att avbryta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får jag ladda ner mp3-låtar från Kazaa Lite (låtar som är skyddade copyrightskyddade).

 

Som jag har förstått det så har du rätt att ta hem låtar du själv "äger" d.v.s. redan har på LP / CD.

 

Ibland kan det stå skrivet att man har rätt att ha låten 24 timmar i datorn för att "lyssna" på den. Om detta stämmer vet jag däremot inte.

 

Frestelser är ett annat ord för valmöjligheter.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Det var ju inget kul brev.

 

Jag har bara en liten fråga angående det juridiska:

 

Får jag ladda ner mp3-låtar från Kazaa Lite (låtar som är skyddade copyrightskyddade). Jag laddar endast ner dem och delar inte med mig.

Kan jag få ett liknande brev?

 

så länge du laddar ner för eget privat bruk så ska det inte vara några problem... får Ulrica Messing göra det så får du ;)

 

http://nyheter.idg.se/display.asp?ID=010116-CS34

 

 

[inlägget ändrat 2003-02-07 19:19:30 av Cytech]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

så länge du laddar ner för eget privat bruk så ska det inte vara några problem... får Ulrica Messing göra det så får du ;)

Där ser man, missade tydligen det. Då är det "fritt fram" då.

 

Frestelser är ett annat ord för valmöjligheter.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle vilja veta om apb verkligen laddat hem hela filen och kollat så det är den fil de påstår att det är? Jag kan ju döpa om mina hemmafilmade familjekalas till ett attraktivt filnamn och då fakeshara på DC... Och i så fall så är det möjligtvis ett annt, mindre copyrightbrott jag gör genom att stjäla namnet.

----------

Ipsa scientia potestas est

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror inte alls att Bostream skickat det där mailet. Om de har det kommer de att tappa kunder, om de inte har det kan du ju anmäla avsändaren för att de skickar mail i Bostreams namn.

 

Hälsa dem att ordet "utav" är talspråk förresten...

 

/Loon

 

------------------------------------------

Håll aldrig i en katt när någon slår på en dammsugare.

- Okänd -

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren nu har jag tänkt lite till på problemet.

 

Jag är nästan 100% säker på att ingen har laddat ner en komplet version av den filen jag blev anmäld för.

 

att jag har en fil på min hårdisk där de inte kan verifiera att någon har laddat ner filen från mig borde så ledes inte vara något brott, eller?

 

Det bostream borde ha inkluderat i sin logg är om någon har laddat ner filen. inte om jag har en fil som är möjlig att laddda ner.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Huruvida någon har laddat hem filen spelar väl ingen roll. Såvitt jag minns så är det (än så länge) inget brott att ladda hem dylika filer. Att sprida filen/filerna är däremot olagligt. Det faktum att filen ligger i en publik mapp och alltså finns tillgänglig räcker nog. För övrigt är nog loggen från början bifogad av New Line Cinema (Antipiratbyrån?) i deras anmälan mot dig.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

antipiratbyrån finns överallt (storebror ser dej)de sitter på alla P2P program du kan tänka dej, om de kan ladda ner från dej så är du skyldig... i december anställde de en extra tekniker för att kunna kolla flera...

paranoia är mitt andranamn...

 

ms_a

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagts tidigare är det nog antipiratbyrån som har laddat hem från dig och fiskat upp din ip genom traceroute eller hur de nu gör (att de orkar). Du kanske borde överväga att sluta med att dela dina filer på tex dc för annars kan de avsluta ditt abonemang.

Jag skickade ett mail till BBB angående att fildelning ect. Mitt svar blev att BBB kan gå in och se avd du laddar ned. Men för att få göra det krävs att en åtalare godkänt detta. För att en åklagare normalt skall godkänna något sådant skall det ha att göra med mycket grövre brott. Så du kan vara relativt lugn. Sluta med att ligga på dc så mycket bara.

 

Dock en rolig sak angående antipiratbyrån. Lyssnade på en debatt på P3 för inte så länge sedan. Efter debatten hade APB laggt upp ljudfiler från P3 debatten på deras hemsida och blev därmed stämda av P3 eftersom det var copyright skyddat meterial lol! =) Detta tycker jag är enormt roligt, borde inte APB vara medvetna vad man får och inte får. Jag har 25 gig mp3 och en massa filmer hemma men jag tar förgivet att dessa inte är copyright-skyddade =P

Dock vet jag inte om det stämmer men jag tror det.

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2003-02-13 16:21:09 av dknoo]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Huh... Ska det där vara ironi eller något?

 

Eftersom APB samarbetar med diverse mjukvarutillverkare/filmbolag/skivbolag och dessutom tillkännagivit att dom aktivt letar fildelare så kan man nog anta att det är dom som har varit i farten. Men jag skulle inte gå så långt som att kalla dom storebror...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ironi, nä det vet jag inget om jag hade roligt när jag skrev det. Dock har jag dålig humor.

 

[inlägget ändrat 2003-02-13 18:36:39 av dknoo]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@bonzo.. jag antar att du sovit på skolans litteraturtimmar eftersom citatet "Storebror ser dig" hänvisar till romanen av George Orwell "1984" som handlar om hur det är när diktatorn kallad "storebror" i boken kontrollerar alla dina förehavanden. Vill du veta mera kan du läsa en resume här http://www.mimersbrunn.se/arbeten/438.asp..

för imho är det ju faktiskt det dom sysslar med,

du kanske jobbar där eftersom du ogillar mitt ordval...;)

 

paranoia är mitt andranamn :)

 

ms_a

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får ursäkta men ditt inlägg verkade lite lätt överdrivet. Några lektioner var jag vaken på och visst minns jag Orwell. Jag visste dock inte att det fortfarande finns människor som ser 1984 som något annat än just en roman.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...