Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Musik


dune

Rekommendera Poster

Vad lyssnar ni på för musik när ni programmerar?

 

Själv blir det mycket trance-musik eller snarare musik utan så speciellt mycket text eftersom min hjärna vill koncentrera sig på annat.

 

Det finns de som säger att så snabb musik bara gör en mer stressad men jag gissar att det varierar från person till person rätt mycket.

 

 

.dune.

==============

Tempus fugit

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukar lyssna på allt möjligt när jag programmerar.

 

Om jag stöter på ett komplicerat problem så måste jag dock stänga av musiken för att kunna koncentrera mig extra bra. När jag kommit på lösningen, så blir det musik på igen.

 

Så visst blir man distraherad lite av musiken, när man behöver tänka till extra mycket. ;)

 

 

_________

TicoRoman - The One And Only

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag får bestämma: opera

Om grannarna får bestämma: deras gräl

 

Frestelser är ett annat ord för valmöjligheter.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag stöter på ett komplicerat problem så måste jag dock stänga av musiken för att kunna koncentrera mig extra bra. När jag kommit på lösningen, så blir det musik på igen.

 

Komplicerade problem innebär för mig att jag tar fram papper och penna samt förflyttar mig till något mycket tyst ställe och bearbetar problemet. :)

 

så jag håller med ;)

 

 

.dune.

==============

Tempus fugit

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag måste ha musik, annars hör jag andra irriterande småljud.

 

Visst är det så. Eller så tror man att man hör andra småljud. :)

 

 

.dune.

==============

Tempus fugit

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Komplicerade problem innebär för mig att jag tar fram papper och penna samt förflyttar mig till något mycket tyst ställe och bearbetar problemet. :)

Är det riktigt riktigt komplicerat så brukar jag gå några rundor i lägenheten (fram o tillbaka) och tänka, eller så tar jag en riktig utepromenad men då är risken stor att jag glömmer att jag överhuvudtaget hade ett problem och går på stan, fikar, shoppar lr nåt :)

 

Papper o penna, har jag aldrig använt mig av vid problemlösning. Det brukar gå bra att tänka fram allt i huvudet (lr Anteckningar). :)

 

 

_________

TicoRoman - The One And Only

 

[inlägget ändrat 2003-02-07 00:50:51 av TicoRoman]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det riktigt riktigt komplicerat så brukar jag gå några rundor i lägenheten (fram o tillbaka) och tänka, eller så tar jag en riktig utepromenad men då är risken stor att jag glömmer att jag överhuvudtaget hade ett problem och går på stan, fikar, shoppar lr nåt :)

 

Precis. Brukar aldrig förflytta mig ut på stan men runt, runt, runt och runt i lägenheten har det blivit ett par varv. Tur att man inte är som JvA och sliter ut parketten totalt ;D

 

Papper o penna, har jag aldrig använt mig av vid problemlösning. Det brukar gå bra att tänka fram allt i huvudet (lr Anteckningar). :)

 

Just vid problemlösning så vill jag inte pilla på datorn när jag tänker. Därför använder jag inte *pad. :)

 

 

.dune.

==============

Tempus fugit

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gillar oxå opera, KANON. Annars gillar jag faktiskt "Bosse-i-skogens" techno. Fast jag borde vara för gammal :-D

------

Lena Marie

”Jag vill inte passa in - jag vill passa på!”

(Cecilia Frode:s Ängelen)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just vid problemlösning så vill jag inte pilla på datorn när jag tänker. Därför använder jag inte *pad. :)

Jag brukar ofta höra att det är väldigt bra att använda just papper & penna vid problemlösning, men jag tycker att det går snabbare att tänka än skriva på papper/anteckningar. :)

 

Jag brukar dock faktiskt använda papper & penna vid webdesign. Brukar alltid skissa en layout innan jag börjar jobba med det. Då är det lättare att se helheten.

 

 

_________

TicoRoman - The One And Only

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukar dock faktiskt använda papper & penna vid webdesign. Brukar alltid skissa en layout innan jag börjar jobba med det. Då är det lättare att se helheten.

 

Just detta tilltalar mig även när det gäller problemlösning. För precis som du säger, det är lättare att se helheten. :)

 

Nej, nu skall jag stoppa ner papper och penna i min väska eftersom min bärbara är på lagning. Sedan blir det sängen (innan 02.00 på mycket länge ;D)

 

God natt till tonerna av: Apoptygma Berzerk - Unicorn

 

 

 

.dune.

==============

Tempus fugit

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För min del blir det nog ett antal timmar till framför datorn (pauser inräknade). Är i slutskedet av ett (frivilligt) projekt så jag ger inte upp förrän allt är klart. :)

 

God natt.

 

 

_________

TicoRoman - The One And Only

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TicoRoman(Almir):

Lycka till!!

------

Lena Marie

”Jag vill inte passa in - jag vill passa på!”

(Cecilia Frode:s Ängelen)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gillar oxå opera, KANON.

 

Har inte testat opera tidigare till programering. Någon som har något speciellt stycke att rekommendera? :)

 

Sova var det för femtio-elfte gången.

 

 

.dune.

==============

Tempus fugit

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bethovens 5:a t.ex. DÅ tänker man. I morgon ska jag ge massa tips.Kan inte provlyssna nu vid den här tiden)

 

------

Lena Marie

”Jag vill inte passa in - jag vill passa på!”

(Cecilia Frode:s Ängelen)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är nog lite lustig för musik som opera, klassiskt, för-vanliga-människor-lugnande-musik gör mig bara superstressad. Inte bara när jag programmerar då utan alltid. Kommer jag hem från jobbet och sambon spelar Nötknäpparen så springer jag runt som en yt höna i lägenheten av stress.

 

Nej, rock och rap ska det vara. Bush, Bad religion, Linkin Park, POD, Eminem osv. Mycket attityd är viktigt. Helst ska det vara så man gungar med när man kodar, då slappnar jag av och kan tänka.

 

..michael ericsson...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helst ska det vara så man gungar med när man kodar, då slappnar jag av och kan tänka.

 

haha, den musiken du nämnde får mig att bara göra en enda sak - byta till nåt annat!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är nog en god tanke att lyssna på mer monoton musik som inte kräver så mycket koncentration.

 

Detta funkar dock inte på mig, jag klarar inte trance och annan "klipp och klistra"-musik. Jag tar sån musik som en ren förolämpning mot mitt musiköra och intellekt. :)

 

Ett urval vad det jag lyssnar på:

Toto, It Bites, Steely Dan... lite Level 42.

 

Inte direkt vad folk brukar lyssna på i min ålder, men jag gillar det skarpt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"klipp och klistra"-musik

 

Musikaliskt sett är det skräp, men det är helt underbart att lyssna till när man jobbar!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Monoton musik som inte förmedlar för mycket känslor (ex. Deep House, trance, goa, techno, en del hipp-hopp) gör att det blir lättare för mig att koncentrera mig då jag inte behöver tänka på vad som händer runt omkring mig.

 

Detta recept med hög musik är ett måste för mig som jobbar i ett landskap.

 

Boom-Boom-Out

/Nugget

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vid ett projekt och kodning så ska det vara snabb musik så man får upp tempot.

 

Är det flera bollar i luften så kan det vara lite lugnare musik.

 

Oftast så stänger man ju av omvärlden när man jobbar ändå så i vissa fall märker jag knappt ens att musiken är på trots att jag sitter framför högtalarna. Det är inte förräns chefen kommer in och klagar på att det är för högt som jag upptäcker det. :)

 

/JANspeed

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu är det Queens of the Stoneage som rockar i mina öron, och jag har faktiskt haft ett stort problem att lösa de senaste 48 timmarna.... känner att jag nog har löst problemet nu med en fin SP, några joins, nån temptabell och några cursors.... kanske inte den bästa lösningen, men det fungerar, och går faktiskt tillräckligt snabbt! :)

 

Queens of the Stoneage rockar bra just nu i mina öron, i övrigt ska det vara så mycket tungt och gungigt som möjligt. Biohazard är aldrig fel...

 

--

Some say I am crazy.. but the Voices in my head disagree...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, rock och rap ska det vara. Bush, Bad religion, Linkin Park, POD, Eminem osv. Mycket attityd är viktigt. Helst ska det vara så man gungar med när man kodar, då slappnar jag av och kan tänka.

 

Gungandet köper jag, mycket monoton musik har inte mycket men ett fast "beat" har den i alla fall. :)

 

Attityden köper jag inte lika väl men det är väl en smaksak ;D

 

 

.dune.

==============

Tempus fugit

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

dune, prova:

La Bohème - Giacomo Puccini

Helst med Maria Callas & Guseppe Di Stefano

La Traviata - Giuseppe Verdi

Rigoletto - Giuseppe Verdi

 

Sedan har du den blinde tenoren Andrea Bocellis första CD "Romanza" som helt klart fungerar mycket bra som bakgrundsmusik.

 

Frestelser är ett annat ord för valmöjligheter.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...