Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Ericsson R600

Starre

Recommended Posts

Är ifärd med att köpa ny mobiltelefon och har fastnat för Ericsson R600. Någon som har eller har haft en sådan och delge mig sina synpunkter?

Vill även passa på att gratulera Ericsson till en ny VD! Det var inte en dag för tidigt!

Tack på förhand!

[inlägget ändrat 2003-02-06 23:24:50 av Starre]

jag tycker inte att du ska skaffa r600 nu när t300 finns, med färgskärm och annat godis, men den kanske är dyrare, vet inte. Men bägge är väldigt bra telefoner, har inte hört några dåliga saker om dem alls, bara positiva.

jag tycker inte att du ska skaffa r600 nu när t300 finns, med färgskärm och annat godis,

Njae... Jag tycker faktiskt att R600 är betydligt snyggare än T300.

Men bägge är väldigt bra telefoner, har inte hört några dåliga saker om dem alls, bara positiva.

Det låter bra det. Jag är ute efter en, till konstruktionen, robust telefon och som inte går sönder efter 6 månaders normal användning.

Någon annan med synpunkter kring R600?

Har själv en T200 och min flickvän en R600. Dessa telefoner tycker jag verka vara rätt jämna vad gäller teknik men en skillnad är knappsatsen, T200 vinner överlägset vad gäller tryckkänslan. R600 känns lite svampig i knapparna vilket gör att man ibland är osäker på om man har fått respons när man tryckt ner en knapp. På T200:an känner man ett klick när man tryckt ner en knapp.

T200 har bättre standbytid. T200 har upp till 220tim standby och upp till 13tim taltid. R600 har 2-4tim taltid och 80-150tim standby.

Mikael Hellquist

Jag har haft en R600 men jag gjorde mig av med den väldigt fort. Kanske var det mina förväntningar som var för höga? Jag gillade inte knappsatsen, i synnerhet inte navigationskorset, men det kanske är en smaksak. Det går inte att koppla den till en dator för att föra över telefonnummer, dock kan man ha den som modem. Man kan bara lagra ett (1) nummer per namn i telefonboken, rena stenåldern! Några roliga saker fanns dock, nämligen möjlighet att ändra storlek på typsnittet (bra) och att man kan ha olika färg på displayen (kul).

Jag tror inte att den går sönder efter sex månader. Däremot tror jag att du tröttnat på den innan tre månader gått!

Jag antar att bytet av VD sker på årsmötet, som inte varit än, men jag antar att det ändå blir som man läst om. Mycket bra tycker jag, fast vad var det för fel på den där Sven-Christer (eller vad han heter)? Jag gillade honom.

Okej. Ganska mycket negativ kritik. Det är ju alltid bra. Jag har faktiskt börjat tveka kring R600 efter att ha läst era inlägg på Eforum.

Någon annan Ericsson du kan rekommendera framför R600? T200 har ju nämnts tidigare i tråden. Vad tror du om den?

Jag tror inte att den går sönder efter sex månader. Däremot tror jag att du tröttnat på den innan tre månader gått!

Hmmm... Tveksamt. Har haft Ericsson T10s i 2,5 år nu... :)

Mycket bra tycker jag, fast vad var det för fel på den där Sven-Christer (eller vad han heter)? Jag gillade honom.

Menar du Kurt Hellström?

[inlägget ändrat 2003-02-09 00:24:29 av Starre]

[inlägget ändrat 2003-02-09 00:27:58 av Starre]

Martin Karlsson

Jag lägger oxå min röst mer på t200 än r600. Vet inte vad det var men inställningen för att ta bort den enerverande uppstartsmelodin glömmer sin inställning ibland på r600 vilket inte händer på t200. Detta och knappsatsen väger över skålen.

[inlägget ändrat 2003-02-09 00:37:02 av Martin Karlsson]

Mikael Hellquist

90-98 var Lars Ramqvist VD för Ericsson. Efter det kom Sven-Christer Nilsson och bröt gubbväldet. Av någon anledning byttes han ut redan året därpå och Ramqvist kom tilbaka!? Efter honom kom, som sagt Kurt Hellström men nu äntligen anländer en yngre förmåga (läs Svanberg). Nu kommer det att gå bra.

För att hålla mig till ämnet kan jag hålla med dig om att R600:an är snygg. Egentligen tycker jag nog bara Nokias 6510 eller 6100 är snyggare. Formatet är smidigt men på minussidan är att R600 använder eZi-text istället för T9 vid textinmatning. Enligt tidningen mobil och egna erfarenheter är detta system långsammare och omständligare (ja, det stavas så!).

[inlägget ändrat 2003-02-09 10:03:45 av Mikael Hellquist]

Formatet är smidigt men på minussidan är att R600 använder eZi-text istället för T9 vid textinmatning. Enligt tidningen mobil och egna erfarenheter är detta system långsammare och omständligare

Exakt hur är det långsammare menar du?

omständligare (ja, det stavas så!).

Jag vet. :)

Mikael Hellquist
Exakt hur är det långsammare menar du?

Det blir fler knapptryckningar med eZi-text än med T9, därför blir det långsammare. Man måste nästan använda det för att förstå skillnaden för rent teoretiskt borde eZi-textsystemet innebära färre knapptryckningar. T ex när jag skriver en URL som www.aftonbladet.se så räcker det med att jag skriver www.af sedan fyller dator i hela URLen åt mig. På liknande sätt fungerar eZi-text men ordlistan i R600 innehåller så knasiga ord att man kan få helt vansinniga ordförslag.

Rekommendera telefon?

T300 såklart...

Runt 2500:- för en MMS/WAP/EMAIL/Tema/Polysignal - telefon.

Jag är störtnöjd med min lur. Känns som en T68i, utan äkta kalender och blåtand.

Tema-funktionen gör det mycket enkelt att göra din telefon personlig. Ringsignalerna låter bra och är ganska höga (vibratorn är dock ett måste när luren ligger i fickan).

Skulle jag lägga mig lägre i pris, skulle jag skaffat en t65. Den har jag hört en hel del bra om.

Ser inte riktigt vad T200 o R600 har som motiverar 1000:- högre pris än t65:an

my 5c...

"Har R600 och T200 vibrator?"

Båda lurarna har vibrator.

Vibratorfunktion är mycket bra, då ringsignalen inte alltid hörs i alla miljöer.

Och då man sitter på möte eller annan samling då en signal skulle vara störande.

Båda lurarna har vibrator.

Perfekt.

Vibratorfunktion är mycket bra, då ringsignalen inte alltid hörs i alla miljöer.

Håller med till 100%. Vibrator är ett absolut krav på mobiltelefonen när jag köper en ny.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...