Just nu i M3-nätverket
Jump to content

TV Kort

Bulldog

Recommended Posts

Hejsan!

Har tänkt att köpa ett TV Kort. Någon som har något bra att rekomendera.

Jag vill använda detta kort för att spela in tv prog m.m. Vill ersätta min gammla video med detta tv kort.

Jag köpte mig ett Terratec Cinergy 400 för en tid sedan och jag är helnöjd med det kortet. Bra bild, och det medföljer timeshifting programvara som är riktigt kul att leka med.

Finns på komplett för 700 pix.

Lite TV kort:

http://www.komplett.se/k/kl.asp?AvdID=1&CatID=24&GrpID=2&t=290&l=2

--

Some say I am crazy.. but the Voices in my head disagree...

Tackar BjOrN!

Det var en trevlig länk du visade. Skall kolla ordentligt men det är nog inte helt omöjligt att det blir en 400 eller 600. Om det inte kommer in några andra tips som jag blir mer lockad av.

OptiUse,http://www.optiuse.se/, säljer också don korten för nästan samma pris, om dom har en leverantör nära dig så slipper du ju frakten. Men du gör väl en prissökning ändå innan du köper?

Mvk K Arne S

Vad fanns före datorn? Predatorn...

BjOrN!

Vilka format kan du spara i det du spelar in i?

Kräver det en kraftig dator för att få det att fungera bra? Vad har du för kapacitet på din?

Jag hoppas på att min gammla dator som är en P3/600/256mb ram skall räcka. Tror du att det funkar bra?

En fråga till.

Vet du skilnaden mellan 400 & 600 korten? Är det bara radio delen och fjärr kontrollen tro eller är det något mera?

Hoppas du har några tips och svar till. Detta kort verkar intressant och till ett bra pris.

Skulle vara underbart att kunna slänga ut videon och bara använda datorn för att spela in på. Blir ju mycket lättare att hålla reda på alla saker och bara att bränna ner det man vill spara på DVD skivor.

Vilka format kan du spara i det du spelar in i?

Vilka som helst egentligen, man får helt enkelt välja vilken codec man vill använda under inspelning. Detta beror självklart lite på vilken programvara du använder för upspelning/inspelning av TV. Men i dom medföljande programvarorna så var det bara att använda vilken codec du ville.

Själv testade jag i DivX och XviD eftersom jag tycker att dom codecsarna funkar bäst för mig. Jag spelade in i realtid i TV upplösning med XviD utan problem.

Kräver det en kraftig dator för att få det att fungera bra? Vad har du för kapacitet på din?

Det lär ju kräva bra kapacitet om man ska spela in i realtid med bra upplösning. Om du inte kräver bästa upplösning så fungerar det säkert bra med den dator du har.

Min dator är en AMD 1600+ med 256 MB RAM och vanliga IDE diskar och jag hade inga problem.

Vet du skilnaden mellan 400 & 600 korten? Är det bara radio delen och fjärr kontrollen tro eller är det något mera?

Nej, jag har inte kollat så jättenoga på skillnaden, för mig var det inte intressant med RDS radio på mitt TV kort eftersom jag hade tänkt använda kortet i en HTPC, HTPCn i sin tur är redan kopplad till en hemmabioförstärkare med RDS radio.

Jag tror dock att enda skillnaden är RDS radion. Du får ju med en fjärr till 400 kortet oxå! :)

Skulle vara underbart att kunna slänga ut videon och bara använda datorn för att spela in på. Blir ju mycket lättare att hålla reda på alla saker och bara att bränna ner det man vill spara på DVD skivor.

Precis! Och Timeshifting gör ju inte saken sämre heller! :)

--

Some say I am crazy.. but the Voices in my head disagree...

Tackar BjOrN!

Det blir till att beställa ett 400 kort nu känner jag. Jag har heller inget intresse av radio. Så då funkar nog 400 lika bra. Jag får se om min gammla P3 dator orkar med det hela annar är det ju bara att byta till den nya som är en P4 2.6 Den lär ju räcka till.

Tackar så mycket för dina svar. Jag älskar detta forumet. Här kan man alltid få bra hjälp.

Poängen är dina

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...