Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bort med Diskett!!


Mic

Rekommendera Poster

Jag har en ganska stor towerlåda till min dator och jag kör ett Asus P4S8X-moderkort där floppyuttaget sitter lääängst ned. En så lång kabel som behövs för att koppla in floppyn har jag inte, och så sällan som jag använder floppyn så tänker jag inte skaffa någon heller..

 

Det jag undrar är nu: Jag kör RAID, vilket kräver en F6-tryckning och drivrutiner på diskett då Windows installeras. Hur kan jag mata in drivrutinerna UTAN diskettenhet? Vore ju kalas att kasta ut den helt!

 

/Micael

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du borde väl kunna bränna ner filerna från den aktuella disketten till en CD-skiva? Svårare än så bör det väl inte vara. Fast har du ingen CD-brännare har du ett problem till att lösa. ;-)

 

[inlägget ändrat 2003-02-06 12:15:50 av RiceMan]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo jag har CD-brännare, men den ber ju formligen om en diskett och söker i A: när man trycker Enter.

 

Jag har inte testat med bränd CD, nån som har det och vet om det funkar?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går att skapa bootbara cd. bränn t.ex. ned innehållet på en bootdiskett, på en cd och bränn den som "bootbar cd" så har du en bootdisketts-cd.

 

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men jag vill inte ha en bootbar CD, jag bootar ju från XP-skivan. Det jag vill komma ifrån är att behöva stoppa in drivrutinerna för min RAID-controller på diskett eftersom jag vill bli av med min diskettstation.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Efter som det bara är vid installation så kan du köra cabbad låda och låta floppyn hänga med disken i. sen när du e klar med installationen tar du bara bort floppyn.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, du förstår precis problemet, men lösningen du beskriver är precis det jag vill slippa:

 

- rota fram flatkabeln från nån låda

- dra ut datorn från under skrivbordet (för att öppna)

- ta loss lådtoppen

- öppna hela ena sidan (alltid nån kabel som lossnar baktil då)

- lossa floppyn som sitter i för att det inte ska vara ett hål istället

- tråckla in floppykabeln i kontakten som sitter precis under det nedersta PCI-kortet

- ..och sedan göra allt i revers.

 

Kan man inte på något sätt få Win att hämta drivrutinerna från CD eller en katalog på en annan partition istället för a: ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men ärligt, hur ofta installerar du om systemet? Om du gör det så ofta känns det som att det är något fel, eller så är du hårdvarutestare för någon tidning (å då kan dom väl bjussa på en lång kabel ;)

 

Fast jag håller med dig, ett rakt svar på frågan vore kul - kan du inte testa om det går med en bränd skiva med drivrutinerna på? :)

 

Jag tror dock man kan preparera win-skivan med rätt drivrutiner, huruvida det är tillåtet (modifiera skivan) och hur man gör däremot har jag aldrig reflekterat över.. men kan vara värt att undersöka vidare.

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä, det blir väl kanske inte så ofta, 2-3 månader mellan varven kanske. Testar den hel del saker/program. Men just DÅ vi ominstallationen känns det jobbigt och sen är det lite av en principsak att bli av med diskettstationen, hehe.

 

(Man kan också ge sig fasen på att när man vid ominstallation kommit en bra bit på vägen och då har kopplat bort diskettstationen igen, så går nåt fel. Då får man göra ovan nämnda igen...)

 

Jag testade att mata in skivan som följde med moderkortet men den rasslar bara i diskettstationen och fattar inget.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...