Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Databas problem...


marcus.efraimsson

Rekommendera Poster

marcus.efraimsson

Jag använder MS Access som databas. Jag håller på att utveckla en hemsida åt en innebandyklubb och då vill jag kunna spara matchhändelser i form av matchprotokoll för endast de matcher som rör klubbens lag. Hur ska jag gå tillväga då? Finns det ngn som är hygglo och får lite rätsida på detta?

 

 

MVH marcus.efraimsson

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi får inte så mycke information! Lägg upp en sida med den typ av info som ett matchprotokoll inehåller.

 

Hur ska jag gå tillväga då?

Ja det beror ju lite på var din egna kunskaps nivå ligger på!

 

Du kanske ska gå någon ASP kurs som fins på nätet.

webstudio kanske är något för dig här så tror jag att dom använder just Access till lektionerna!

 

Svenska -> http://www.idg.se/webstudio/

Engelsk -> http://www.w3schools.com/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcus.efraimsson

Jag har redan kört igenom hela webstudio-kursen. Mitt problem är alltså hur jag ska bygga själva tabellen.

Om jag säger så här:

Om man har en tabell innehållande [iD, Hemmalag, Bortalag, MatchNr, Datum, Tid, Resultat], ResFirst, ResSecond, ResThird, Handelse... osv.

Om man nu ska lägga in matchprotokoll för endast ett lag som spelar i en specifik serie - alltså "mitt lag" så kommer databasen att fyllas på ganska snabbt och det kommer bli en massa onödigt space på de matcher där inte "mitt lag" ingår.

 

Jag skulle vilja ha de kolumn namnen som är inom hakarna för alla matcher. Och sedan kanske länka ngn annan tabell till den raden där "mitt lag" ingår. På så sätt kan jag spara lite på utrymmet och få en bättre struktur på det hela.

 

Detta kanske blev lite rörigt nu, om ni inte fattar vad jag vill nu får ni väll fråga mig igen helt enkelt.

 

Tack på förhand

MVH Macke

 

P.S Det är inte mina kunskaper om själva språket som sviker utan mina icke-kunskaper om databaser och allt vad det innebär D.S

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

för en billig peng kan du få tillgång till min innebandy-lösning =)

 

Maila mig på randata@home.se för mer info.

 

OBS!

Det är rea nu =)

 

.::] a1 [::..........................

Det inte jag kan kan ni andra...

.::]2003[::..........................

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...